1

en standard 2 ports 044 ,hur mycket flödar dom?vad kan dom ge i hk på en 1914 motor med 2 dubbelportsförgasare med lagom kam?

2

De flödar för ca 120 hk men du måste justera kompet för att nå dit gör du inte det så är 100 mer realistiskt.
Som kam funkar exempelvis W110-120.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

dessa verkar vara auto lineas http://www.ebay.de/itm/Zylinderkopf-044 … Swh2xX~qqm

4

Möllarn skrev:

dessa verkar vara auto lineas http://www.ebay.de/itm/Zylinderkopf-044 … Swh2xX~qqm

044 toppana finns bara hos CB  Dom har 12mm gänga för tändstiftet  ICQ/ab
EMPI  har en lika dan topp som kräver mycket jobb att fila ur för dom skall flöda ( kina )( se trim tråden )
Det ser ut att vara en 040 med större ventiler och kort tändstift ( som inte 040 har  ICQ/ac  )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

12mm gänga för tändstiftet

var hittar man tändstift... handlade ett par flygtoppar 044  med dubbelstift .....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6 Senaste redigerad av Möllarn (2016-12-07 20:00:38)

står autolinea i hörnet på toppen på bilden.om u får det som visas,men var hittar man trimtoppar för prisvärda toppar för gatbruk?alternativ till cb?

Post's attachments

topp.jpg, 25.85 kb, 500 x 331
topp.jpg 25.85 kb, 136 downloads since 2016-12-07 

7

michaelth skrev:

12mm gänga för tändstiftet

var hittar man tändstift... handlade ett par flygtoppar 044  med dubbelstift .....

Jag kör med mopedstift i mina toppar med 12mm gänga. Många nyare scootermopeder har tydligen 12mm stift.
Det finns 12mm stift med samma spec som vanliga 14mm, men man får åka till moped/mc handlaren.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

motorcykelaffärer har 12mm stift. annars köpte jag från amazon.com gå jag köpte på mig 24 stift med olika värmetal, och elektron avstånd gick på ca 25kr st för NGK stift leverade till Sverige.

9

Svwerker skrev:

De flödar för ca 120 hk men du måste justera kompet för att nå dit gör du inte det så är 100 mer realistiskt.

inte så dåligt för en oportad topp ändå.

10

En av mina motorer har Empi´s Autolinea toppar med 40/35,5 ventiler. De är portade och har 12mm stift med lång gänga. Topparna köpte jag i USA och stiften köper jag från CSP. Motorn går kanon och det betyder väl att bland annat att topparna är skapligt portade.

Lattjo lajban med luftkylt.

11

Möllarn skrev:
Svwerker skrev:

inte så dåligt för en oportad topp ändå.

Beror på vad man jämför med. JPM har toppar sem ger från 250 hk oportade  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

När jag köpte mina toppar (12-15 år sedan) sades det då att man betalar 100kr per hk så ett par 10 000kr toppar flödar för 100hk, 250hk toppar skulle då kosta 25k kr... vet inte om det fortfarande stämmer?

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-12-09 14:09:45)

Lurv skrev:

När jag köpte mina toppar (12-15 år sedan) sades det då att man betalar 100kr per hk så ett par 10 000kr toppar flödar för 100hk, 250hk toppar skulle då kosta 25k kr... vet inte om det fortfarande stämmer?

Det räcker inte med dom pengana  ett par MS 230 cirka 25  Ms 250 30+ sen skall man ha insug till dessa
På Ms 230 måste man modifera insugena  På Ms 250  är det framtaget nya för dom  ICQ/ab
EMPIs toppar är väldigt grova under ventilena på 40x35  man har bara tagit upp för större ventiler och låtit bli att ta bort matrialet under sätes ringen
Dom flödar sämre än en std 043 topp ( det är mycket jobb att få dom lika bra som ett par 044or  ICQ/ac  )
Sen bör man fräsa om sätet för dom tätar dåligt   ICQ/ac 

http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/vw%20toppar/DSCN0927.jpg
Priser på toppar Ja dom är billigare än dom var 1998
Bild på från dalhems ut bud 1998
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/temporary_30.jpg
Sen om man skall köpa en kvalitets ventil så kostar en sådan cirka 1500kr st
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

topplock är bland det dyraste till dessa motorer.kul med dalhems bild  1998 det var då jag skruvade motor sist till min folka ICQ/ab

15

Möllarn skrev:

topplock är bland det dyraste till dessa motorer.kul med dalhems bild  1998 det var då jag skruvade motor sist till min folka ICQ/ab

Det är förhållandevis billigt. Var hittar du toppar som gör att du kan öka effekten tre gånger för under 30 papp till någon annan motor?

Ali G

16

Nya CB panchito-topparna!
Kommer bli sådana på min extramotor som jag ska bygga på gammelblocket.
Har CB 044 på min 2007cc, och dom funkar bra, men EFTER en motorfirma fick gå genom dom innan montering.
Ren katastrof till ventilsäten och uselt inslipade ventiler från fabrik.
http://www.cbperformance.com/Panchito-0 … p/1671.htm

17

Svwerker skrev:
Möllarn skrev:

Det är förhållandevis billigt. Var hittar du toppar som gör att du kan öka effekten tre gånger för under 30 papp till någon annan motor?

Hur många bilar är det som har så "låg" effekt som bubblan har så en dubbling knappt är tresiffrig?

Kan tillägga att när vi byggde min brors motor (ej vw) så öppnade vi inte ens motorn och gick från 280hk i motorn till 650hk på hjulen... "Bara" bytt kringutrustning turbo,grenrör,spridare mm

Nytt mob nr...

18

Toppeffekt i sig är tämligen ointressant utom när man har polare som inte förstår något.
Det finns rätt många folkor med sugmotor på strax över 200 hk som kör ifrån din brorsans bil trots ett bromspapper som gör fjortisar fuktiga. Vill man bara ha mycket effekt till lågt pris så ska man byta hobbybil.

Ali G

19 Senaste redigerad av iooor_21 (2017-01-02 17:36:25)

Jo så är det så klart. För min smak är hans turbo alldeles för stor turbo (jag hade valt två mindre istället)
Han börjar få ladd vid ca 3000 varv
150hk/300Nm vid 3250
Men sen går det fort uppåt
300hk/450Nm vid 4000
Och vi pratar bänkat på hjulen. Men som sagt i mitt tyckte för stor turbo, men duger till hans lek/sladdbil. Nu när vi bygger min bil (ghia) så får den två turbos (iof annat märke på motor men samma antal cylindrar och motorvolym) och jag siktar på ca 350 hjulhästar men med plattare effektkurva.

Men nu är vi utanför trådskaparens fråga, ursäkta OT

Jag personligen har lite svårt att lägga dom pengarna som det blir på en "storkubiks" vw motor när jag känner att jag får mer effekt och tillförlitlighet på en annan motor i bilen. Men så bygger jag ingen originalbil heller

Ursäkta igen

Nytt mob nr...

20

lite off topic men kan man kompensera 40x35,5 med lågt lyft mot 35,5x32 med högt och få hög gashastighet?många verkar kör runt med stora ventiler på 1776 mm

21

Jag har personligen aldrig varit imponerad av toppar med 40x35,5. I mitt tycke är avgasporten för stor. En originaltopp där man byter till 39 insug och 32 avgas har en enorm botten och varvar upp väldigt bra utan att behöva varva upp över momentkurvan. Tar man tex engle 120-125 räcker 39insug väldigt bra för att få den där riktiga gatkänslan vid pådrag genom en originallåda 4.125 på tvåan och trean och då har man redan torkat av den chippade riskokarn. Med fördel kan man lägga till ett par SCAT 1-1,25 vippor men det är inte nödvändigt. Man skall ha klart för sig att varv dödar motorer så kan man få ut effekten tidigt på växlarna så är mycket vunnit. Det svåra idag är att inte gå bort sig på en gatmotor typ 1776,1835 eller 1915 med toppar och kammar som passar bättre till mycket större motorer med toppar typ 44insug och 37,5 avgas. Större och dyrare är inte en garanti för en rolig gatmotor. Med stora hål och vassa kammar flyttas effektregistret uppåt i varvtalen. Ingen bra ide om man skall köra i skogen, på isen eller ett och annat rödljusrace. Allt sitter i kombinationen.