1

Rent teoretiskt.
Hur bygger jag om en solex till att vara "tryck säkrad" för turbo.
Flottörerna behöver fyllas med något för att klara trycket.
Vad fyller man dom med?
Choken tätas och sätts över.
Luften in till flottörshuset sätter man en längre slang för att få bättre tomgång på låga varv.
Är detta ett måste eller mer på en jänk fugg typ Edelbroke?
Hur har ni byggt om förgasaren ni som turbo byggt??

M V h

Tomato Potato
Dyslexiker..

2

enklast kanske att köpa en som är gjord för det.det finns nya weber dat som sitter på lancia original.ligger på 3000 kr.

3

Jag har tryckt genom dubbla Solex 40 PII, körde flera år utan problem (men det läckte lite i de alltid slitna spjällaxlarna), laddade 1,6 - 1,7bar.
Plastflottörer är det väl inget problem med implosion med?
En "lotus-ventil" (Malpassi) som följer laddtrycket med 0,3 bar över, och man måste ju ha insprutningspump typ 044 då.

4

Oki tack för svar Mettis.
Skönt att höra någon som kört å provat.
Jaa man lär väl ha nån form av pump som skickar på lite övertryck.
Tack för tipsen.

Tomato Potato
Dyslexiker..

5

Jag har sett en volvomotor där man la "laddtryck" på undersidan av membranet på den mekaniska pumpen, en 044a räcker långt, jag kör det på hojen med en Malpassi btr fick kapa ett varv på fjädern, dock ligger jag bara på 0,10 barg i grundtryck till förgasarna sen styr jag btr med trycket ifrån plenumkammaren, flotörhuset trycksätter jag från ett pitotrör som sitter i laddluftröret efter laddluftkylaren, eftersom det är vakuumstyrda förgasare så har jag även lagt tryck på ovansidan av memranen med för att det ska fungera, Mikuni CV förgasare är lätta att tryckkonvertera.

Anders