1 Senaste redigerad av Malman80 (2016-12-02 18:05:47)

Funderar på o skaffa mig ett vintage speed avgas, men vill se först om det är någon med erfarenheter av deras system? Gärna med bilder om någon orkar!
Eller om ni har något liknande o rekommendera för liknande pengar.
O gärna vart ni köpt det!

vw typ-1 1967

2

Mina noteringar är att de inte har avstämda rörlängder (såvitt jag kan få fram) och att själva burken verkar liten om man har en större motor. Men, hantverket verkar snyggt.

3

Jag har kört med mitt system i 3-4 år nu och är helnöjd med både själva dämparen, utseendet och ljudet.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

TobiasL skrev:

Mina noteringar är att de inte har avstämda rörlängder (såvitt jag kan få fram) och att själva burken verkar liten om man har en större motor. Men, hantverket verkar snyggt.

Nu är det ingen monstermaskin jag har direkt! Mest trött på bröölet från det empi systemet jag har idag. Olidligt dåligt ljud från det nu.

vw typ-1 1967

5

germanbug skrev:

Jag har kört med mitt system i 3-4 år nu och är helnöjd med både själva dämparen, utseendet och ljudet.

Jag har haft span på din projektråd och kan nog säga att det är "tack vare" dig jag tittar på vintage!

vw typ-1 1967

6

Den är ju inte billig, men köpte den ändå (från VW Heritage i England) Innan hade jag provat flera olika system och kombinationer (+ byggt eget)_. Men de var inte det jag sökte efter. Dels så gillar jag inte ormbon med dess utseende (och mindre bra ljud ur från olika modeller av dämpare) Och att jag ville använda orginaluttagen i mellanplåten samtidigt.
Hade en annan rostfri dämpare innan, som jag köpte från Classic VW... Men den var hur dryg som helst med ljudet. Kunde knappt åka något långt alls tills det blev för jobbigt för öronen, och fick ständigt köra med öronproppar.
Men med Vintage-dämparen löste alla mina "problem".  ICQ/ab ... plus att den ser riktigt himla bra ut! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

CSP sin er bra, vurderer å kjøpe det:
http://www.csp-shop.de/produkte/Product … 7443c/det/

Mulig de har bedre enderør også, jeg bruker TDE sine med 28mm innerdia istedenfor 21mm som originalt

Vintage speed skal også være bra, selv om de ikke er best i toppeffekt, har de bra momentkurve. Kjenner noen som har byttet fra Abarth-kopier til VS, de er godt fornøyd, spesielt med tanke på støyen.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

8

Vad tror ni om denna modellen?
http://forumbilder.se/FBUFL/img-0087.PNG
Tycker piporna är lite "tunna"på modellen med "orgpipor"hade gärna velat ha lite grövre för att få det lite tuffare.
Men vad ska man ha för system om man ska få ut mest möjliga effekt? Är det "ormbo" med typ fatboy som gäller då? Gillar ju inte fatboy...

vw typ-1 1967

9

Piporna på min dämpare är 56 mm.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

10 Senaste redigerad av Malman80 (2016-12-04 17:19:25)

germanbug skrev:

Piporna på min dämpare är 56 mm.

germanbug: Har du haft problem med att bilen blir enligt bilder iaf väldigt låg under ljuddämparen? Din bil är ju oxå rätt låg. Jag är lite orolig att det kommer skrapa i ljuddämparen. Därför jag fastnade lite för modellen jag la upp en bild på innan.
Här är en bra bild där man ser hur långt ner den hamnar.
http://forumbilder.se/FBUJ1/img-0093.JPG

Sedan finns ju detta oxå, någon som har nått o säga om detta?
http://forumbilder.se/FBUJ1/img-0092.PNG

vw typ-1 1967

11

Inte vad jag vet eller något synligt, så har dämparen aldrig tagit i marken eller liknande någon gång. Min är något sänkt, precis som du säger. Men bilen på din bild ser ut att dämparen ligger ännu lägre än vad den gör på min. Så det kan tydligen variera något beroende på nyare/äldre bubbla... kanske.
Ormboet som jag hade för några år sedan ( inkl. en rostfri Fatboy...) den tog i backen vid gupp.
Nu kan jag inte gå ut i garaget och mäta avståndet mellan golvet och undersidan av dämparen, då motorn är urtagen och en ny är redo för montering till våren.

http://forumbilder.se/FBULP/8-2.JPG
http://forumbilder.se/FBULP/8.JPG

Malman80 skrev:
germanbug skrev:

Piporna på min dämpare är 56 mm.

germanbug: Har du haft problem med att bilen blir enligt bilder iaf väldigt låg under ljuddämparen? Din bil är ju oxå rätt låg. Jag är lite orolig att det kommer skrapa i ljuddämparen. Därför jag fastnade lite för modellen jag la upp en bild på innan.
Här är en bra bild där man ser hur långt ner den hamnar.
http://forumbilder.se/FBUJ1/img-0093.JPG

Sedan finns ju detta oxå, någon som har nått o säga om detta?
http://forumbilder.se/FBUJ1/img-0092.PNG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

12

germanbug skrev:

Inte vad jag vet eller något synligt, så har dämparen aldrig tagit i marken eller liknande någon gång. Min är något sänkt, precis som du säger. Men bilen på din bild ser ut att dämparen ligger ännu lägre än vad den gör på min. Så det kan tydligen variera något beroende på nyare/äldre bubbla... kanske.
Ormboet som jag hade för några år sedan ( inkl. en rostfri Fatboy...) den tog i backen vid gupp.
Nu kan jag inte gå ut i garaget och mäta avståndet mellan golvet och undersidan av dämparen, då motorn är urtagen och en ny är redo för montering till våren.

http://forumbilder.se/FBULP/8-2.JPG
http://forumbilder.se/FBULP/8.JPG

Malman80 skrev:
germanbug skrev:

Piporna på min dämpare är 56 mm.

germanbug: Har du haft problem med att bilen blir enligt bilder iaf väldigt låg under ljuddämparen? Din bil är ju oxå rätt låg. Jag är lite orolig att det kommer skrapa i ljuddämparen. Därför jag fastnade lite för modellen jag la upp en bild på innan.
Här är en bra bild där man ser hur långt ner den hamnar.
http://forumbilder.se/FBUJ1/img-0093.JPG

Sedan finns ju detta oxå, någon som har nått o säga om detta?
http://forumbilder.se/FBUJ1/img-0092.PNG

Jämnför man bilderna på din o den andra är ju skillnaden rätt stor!
Jag tok kantat med dom i Taiwan o fick svar nästan direkt, så nu har jag lite mått jag kan mäta efter. Sen ska vi bara göra det svåra o välja vilket system! Hatar o göra så svåra beslut  ICQ/ae

vw typ-1 1967

13

Jag känner igen det där dilemmat ICQ/ab Enklast hade ju varit om det bara fanns en modell att välja på! ICQ/ad  Lycka till och hoppas att du får tag på det du söker efter ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

kanske ett alternativ till, så du har lite mer att välja på:

http://remmelemotorsport.com/auspuffanlagen.html

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

15

Junte skrev:

kanske ett alternativ till, så du har lite mer att välja på:

http://remmelemotorsport.com/auspuffanlagen.html

Någon har kopierat någon känns det som. Jösses vad lika dessa och Vintage Speed var!
Jag (under kraftig hjärtklappning) tog idag modet och tryckte på "betala" knappen  Default/yikes
Detta blev det till slut
http://forumbilder.se/FBUVK/img-0095.PNG
Dom dyraste julklapparna får man köpa själv!  ICQ/ag

vw typ-1 1967

16

Hur gick det malman80?
Blev du nöjd med avgaset?

Jag är riktigt sugen på ett till bussen. Vill få ner ljudet och kunna montera dragkroken. Och ha ett avgas som håller länge.

Köpte du direkt från Taiwan? Eller från uk?
Vw herritage har lite avgasrabatt just nu.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

lasslo skrev:

Hur gick det malman80?
Blev du nöjd med avgaset?

Jag är riktigt sugen på ett till bussen. Vill få ner ljudet och kunna montera dragkroken. Och ha ett avgas som håller länge.

Köpte du direkt från Taiwan? Eller från uk?
Vw herritage har lite avgasrabatt just nu.

Jag är supernöjd! Det är en otrolig kvalitetsprodukt. Perkfekt passform och en lagom ljudnivå. Sedan finns det där goa rostfria smattret där me!
Jag köpte allt via vintagespeed uk, mest för att det inte skilde något direkt i pris mellan uk o Taiwan och då risken med att fastna i tullen.
Så om du frågar mig: KÖP!

vw typ-1 1967

18

Det blev ett 38mm "super flow", sånt utan värmekammare med lika långa rör, till splitbuss, med en pipa bakåt.
Lätt begagnat, för halva nypriset..

På väg hem nu, jag är riktigt sugen på att få klämma lite på det ICQ/ab Spännande...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

19

lasslo skrev:

Det blev ett 38mm "super flow", sånt utan värmekammare med lika långa rör, till splitbuss, med en pipa bakåt.
Lätt begagnat, för halva nypriset..

På väg hem nu, jag är riktigt sugen på att få klämma lite på det ICQ/ab Spännande...

Låter som ett fynd! Du kommer garanterat bli nöjd  ICQ/ab

vw typ-1 1967

20

Har monterat avgaset och testat det nu. Älskar det redan... ICQ/ab
Tyst, snyggt och smidigt.

Post's attachments

2C9C7A60-AC2E-4865-97D8-B52FD9A9B16D.jpeg, 550.07 kb, 1344 x 1008
2C9C7A60-AC2E-4865-97D8-B52FD9A9B16D.jpeg 550.07 kb, 145 downloads since 2018-04-26 

E3B222A7-48F5-4069-81BF-7FA90F35100B.jpeg, 665.35 kb, 1008 x 1344
E3B222A7-48F5-4069-81BF-7FA90F35100B.jpeg 665.35 kb, 151 downloads since 2018-04-26 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

21

lasslo skrev:

Har monterat avgaset och testat det nu. Älskar det redan... ICQ/ab
Tyst, snyggt och smidigt.

Härlig känsla när man bli super nöjd med ett köp! Inte för att jag är förvånad  ICQ/ay

vw typ-1 1967