1

Hej Alla!
När jag köpte min 66:a buss så kom den med en 1600 motor. Det sitter en eftermarknads luftrenare av samma typ som bilden.

Folka-folk har varnat mig för att använda den typen av luftrenare. Ska kunna orsaka motorproblem och i värsta fall skador.

Så... finns det några andra eftermarknadslösningar som funkar? Det är ju ganska tajt så man får ju inte plats med vad som helst. Eller är det original som gäller? I så fall, vilka årsmodeller funkar utan ingrepp. Har sett original luftrenare med en grövre slang som går ned i motorplåten, någon förvärmning gissar jag. Har ingen lust att borr hål i nylackade plåtar och dra mer slangar.

Tacksam för all input!

Jörgen

Post's attachments

luftfilter-kromat-52mm-hals-60mm-hogt-diameter-160mm.jpg, 29.76 kb, 567 x 461
luftfilter-kromat-52mm-hals-60mm-hogt-diameter-160mm.jpg 29.76 kb, 116 downloads since 2016-10-25 

2

Sitter ett likadant filter på dotterns 1500 den hackade och åt tändstift m.m. ända tills jag fick tipset
genom detta forum att sätta i ett större huvudmunstycke(fick gå ända upp till 150``innan det gav sig).
Efter det har det inte varit några som helst problem.

3

Tack för svar! Vet inte hur förgasaren är bestyckad. Har ej kört motorn själv ännu, bara från importhamnen och hem...

Men att sätta in större munstycke betyder väl att den drar mer bensin eller?

//Jörgen

4

Bensinen e inte som den varit.. Därför ett större munstycke.. Nej dessa motorer är inte super snåla..
Men kör du för snålt går grejer sönder....eller maskinen går illa...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Bensinen e inte som den varit.. Därför ett större munstycke.. Nej dessa motorer är inte super snåla..
Men kör du för snålt går grejer sönder....eller maskinen går illa...

Ja, såklart ska maskin få det den behöver. Mer förvånad/intresserad över kopplingen mellan luftrenare – munstycke.

//Jörgen

6

Dessa luftrenare har för kort hals så att fuel standoff dvs dimman ovanför förgasaren som bildas när insugsventilen stänger och luftblandningen studsar upp inte sugs ner igen på ett bra sätt. Detta gör att blandningen blir magrare.
Är väl därför man har trattar på förgasarna? Original luftfiltret har en ganska lång hals som jag tror även är snyggt rundad upptill.
Så en rörbit som höjer luftfiltret är ett bra grepp. Längd på röret har det skrivits om i andra trådar.

Bubbla -62

7

Om du kör med dp toppar så sitter det 130 i huvudmunstycke
Och du har MISAB på ringön som har munstycken  ICQ/ab ( 76kr)
Att man behöver byta är för man minskar motståndet i filtret = då drar det i sig mindre soppa och det blir varmt som satan för motorn Efter som man kyler med bränsle på en luftkyld motor
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

GB63VW62 skrev:

Dessa luftrenare har för kort hals så att fuel standoff dvs dimman ovanför förgasaren som bildas när insugsventilen stänger och luftblandningen studsar upp inte sugs ner igen på ett bra sätt. Detta gör att blandningen blir magrare.
Är väl därför man har trattar på förgasarna? Original luftfiltret har en ganska lång hals som jag tror även är snyggt rundad upptill.
Så en rörbit som höjer luftfiltret är ett bra grepp. Längd på röret har det skrivits om i andra trådar.

Tack för input!
Dock så tror jag inte att jag får plats med något rör. Det är tajt! Finns det bättre eftermarknadslösningar? Eller blir det till att jaga rätt på en original luftrenare?

//Jörgen

Post's attachments

3884592.jpg, 48.35 kb, 400 x 300
3884592.jpg 48.35 kb, 136 downloads since 2016-10-25 

9

PPRMicke skrev:

Om du kör med dp toppar så sitter det 130 i huvudmunstycke
Och du har MISAB på ringön som har munstycken  ICQ/ab ( 76kr)
Att man behöver byta är för man minskar motståndet i filtret = då drar det i sig mindre soppa och det blir varmt som satan för motorn Efter som man kyler med bränsle på en luftkyld motor
/// M

OK! Tack för info!

//J

10

Hej igen!
Någon som har tips på bra eftermarknads luftrenare? Eller kanske har en original som funkar för mig?

Tack på förhand!

//Jörgen

11 Senaste redigerad av kee (2016-12-02 09:38:39)

Ett klassiskt knep för att använda dessa luftrenare men samtidigt undvika "stand off" är genom att montera filtret på original snorkel, som sedan monteras på förgasaren. Enkelt och genialt!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

kee skrev:

Ett klassiskt knep för att använda dessa luftrenare men samtidigt undvika "stand off" är genom att montera filtret på original snorkel, som sedan monteras på förgasaren. Enkelt och genialt!

Har du någon bild? Hur ser original snorkel ut?

Vänligen,
Jörgen

13

Googlade lite snabbt och fann detta:

Luftrenare till baywindow med typ1-motor:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/437798.jpg

Luftrenare till splittbuss:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1023103.jpg

Det här är bara två exempel, inser nu att splitvarianten kanske blir svår att passa ihop med ett öppet eftermarknadsfilter då den är i metall och inte låter sig "dras ihop" med en slangklämma, det är kanske baywindowvarianten jag sett att man använder snorkeln på?

Sen ska den ju hängas upp snyggt och installationen ska ju se vettig ut så man får nog klura ut något bra där. Splitvariantens lösning hänger ju i taket på motorrummet, medan bayvarianten står upp på en hylla.

Enklast och snyggast är ju att använda original luftfilter. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

OK, håller med om att original är snyggast. Ska försöka hitta någon som har till salu. Och rent funktionsmässigt så funkar väl Bay också?

//Jörgen

15

Dubbla fuggar med lite kortare insug blir ju både roligare och mindre bekymmersamt.  ICQ/ab
En liten annan väg än det diskuteras om men ja tänkte det var värt att tillägga.

Mvh

Tomato Potato
Dyslexiker..