ä rdet någon större skillnad på fabrikaten eller är dom ganska lika i kvalitet?eller är det lite som man har tur.
2 2016-11-25 18:46:02 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-11-25 18:47:42)
ä rdet någon större skillnad på fabrikaten eller är dom ganska lika i kvalitet?eller är det lite som man har tur.
Ja det är skillnad
Den ena är kvalitet den andra är kina kvalitet = Pris skillnad
Man får vad man betalar för !
Läs inlägget som Hans L skrev längre ned
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
jo kina verkar det vara mycket av till vw nuförtiden.lite off denna topic men kikar man på vevaxlar så verkar alla stroker härstamma från samma fabrik i kina förutom dpr och demello som svetsar om tyska axlar,
sen kvittar det o man köper noname ebay eller cb,scat eller empi mm.
jo kina verkar det vara mycket av till vw nuförtiden.lite off denna topic men kikar man på vevaxlar så verkar alla stroker härstamma från samma fabrik i kina förutom dpr och demello som svetsar om tyska axlar,
sen kvittar det o man köper noname ebay eller cb,scat eller empi mm.
Om man köper SCAT så är dom slipade hos SCAT ( tror inte att man kan få en som är billigare än $850 som är smidd )
Bugpack ( när dom fanns Ägs av empi i dag) var slipade hos Bugpack
Det finns olika kvaliteter även på Kina vevar AA har två olika en billig och en dyr ( finns med fläns också )
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Funderar också över detta. Tittar på "big bore" till min bruksbil. Kan man lita på de där AA-grejorna när det inte handlar om mycket varv/effekt?
läser man på nätet så verka aa funka bra till motorer utan lustgas turbo mm.mahles smidda satser verkar inte heller vara äkta smidda kolvar samt att även dessa är tillverkade numera i asien.
Kolven är av samma typ som sitter i Volvo FT (turbo) som är semi smidd
Tillverkas i dag i brasilen därimot cylindern är gjuten i asien bearbetad i brasilen ( skulle tro att inte mahle skitnar ned sitt rykte att göra skit efter en stämning i US kostar )
AA ja dom funkar men dom slits hårdare sen är kvaliteten som den är ( olika) Sen är kolvbulten dåligt härdad
En smidd kolv har inte så lång livslängd som en semi smidd
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
8 2016-12-03 14:22:57 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-12-03 14:28:49)
Funderar också över detta. Tittar på "big bore" till min bruksbil. Kan man lita på de där AA-grejorna när det inte handlar om mycket varv/effekt?
Skulle tro att 99% av köparna behöver inte vara oroliga om vi snackar vevar ( den billiga typen av vev Dom har kvalitets vevar för $1250 också
)
Om man köper en vev från kina tillverkare skall man mäta alla tappar för dom kan vara ovala i slipningen
CB mätar man upp och kollar ( det är det man betalar mera för )
Bara man inte driver dom högre än 7600varv (84mm)
På en gatbil skulle jag inte sätta större än 78mm om man är rädd om blocket
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Ok, det låter som jag inte behöver vara speciellt orolig då. Jag kanske får en motor med 40hp som aldrig kommer varvas mer än 4000...
Ok, det låter som jag inte behöver vara speciellt orolig då. Jag kanske får en motor med 40hp som aldrig kommer varvas mer än 4000...
Tror inte det är problem med uppåt 4500-5000 rpm i korta perioder, 1200'an är kortslagig, max effekt 34 hk vid 3800 rpm i original. Dvs skal tåla 3800 och lite över i åresvis.
På theSamba ser jag ingen spesiella problem med AA-big bore sett, untagen stempelklarning til blocket på 3'ans cylinder på några motorer.
Mahle har samma problem, verkar som de har brukat stempel som i tillägg brukas i andre motorer.
Tror faktisk Mahle er/ har produserats i Brasilien. Har ett her hemma.
Tack för svar!
Har fungerat utmärkt med AA-kolvar i min 1776 under fem somrar hittills.Skulle vara oroligare för kvaliteten om det stått "proudly made in the USA" på förpackningen faktiskt...
Behöver man horna nya cylindrar ?
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213
Det ska inte behövas om toleranserna är bra.
Behöver man horna nya cylindrar ?
Svaret på din fråga är ja och nej
Om man skall leka på strippen så är frågan JA ( 0m man använder typ J&E så kommer kolven fassna i cylinden med std spel )
Skall man köra på gatan Nej
Det är är kul att spänna upp dom i stress plattor och dra i moment se hur dom blir när dom är komprimerade
Där skiljer det ganska mycket vilket fabrikat som använders
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Har fungerat utmärkt med AA-kolvar i min 1776 under fem somrar hittills.Skulle vara oroligare för kvaliteten om det stått "proudly made in the USA" på förpackningen faktiskt...
Vi fick in några originaldelar (motor) till Harley Davidson på mitt jobb på 90-talet, märkad: Made in Taiwan, Proudly inspected by American workers...