1

Tjenamörs!

Ställde in bubblan för ett par veckor sedan och hade tänkt börja att renovera min 126A.
Motorn är ur och jag har skruvat bort i princip allt, jag har dock inte delat på blocket. Jag har lite glapp i veven och fick tipset om arborrning. Jag har läst lite här och på andra ställen men det verkar vara lite delade meningar om vad som är bra och inte.
Jag kan ju även passa på att säga jag är jävligt grön på dessa motorer och behöver all hjälp jag kan få!

Min första fråga är: Är det ens värt att renovera denna motor? Den har gått bra men är ett ihopplock från flera olika motorer med olika motorkoder.
Den ser fin ut invändigt men skulle som sagt vilja få ordning på detta pussel av delar.

Jag har mätt lite i cylindrarna och fått klart för mig att det är en 1600 i alla fall.
Kan jag köpa tex packningssatser, soppapump, insug osv från Classic VW för 1600-motorer utan att jag får problem med att det inte passar?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få! ICQ/ab

Mvh Christoffer Krook

Typ1 -60

2

Om du köpt delar till en 1600 så passar dessa. Dela på blocket så ser du om den behöver arborras. Om du efter rengöring kan känna den svarta randen bakom ramlagren så behöver blocket borras..

3

Köp en eller ett par bra rephandböcker. Finns även massor med bra how to videos! Rekomenderar att lägga en liten slant på bugg me video samlingen den är bra. Här på forumet finns många trådar med motorrenovering. Tycker absolut du ska renovera det är lärorikt och kul. Men räkna med en kostnad på minst 15tkr mer troligt runt 20-25 tkr i totalkostnad. Har du eller känner du någon som har nödvändiga verktyg?

Learning by experience is a great way to spend money...

4

Det är väldigt få delar som är speciella för en 1600 mot en 13 eller 1500, det skiljer mera på årsmodeller än på storleken förutom cylindrar, kolvar och toppar.
Upp till -70 och från -71 har annat block med dubbla reduceringsventiler samt en annan kam och oljepump.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Tack så mycket!

Jag tror att mycket av mina delar fortfarande går att använda, men det är ju garanterat bäst att köpa nytt. Förhoppningsvis ska det finnas ekonomi till detta ICQ/ad

Jag har ett AS41-block. Hade ju vart spännande att veta vilken årsmodell det har! Kan jag lista ut det med hjälp av de andra siffrorna på blocket tro? ICQ/ab

Typ1 -60

6

Det är inte alls säkert att nytt är bättre, är det eftermarknadsprylar är det nästan alltid sämre. Använd original så långt det går.

Kolla här http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

Det är inte alls säkert att nytt är bättre, är det eftermarknadsprylar är det nästan alltid sämre. Använd original så långt det går.

Kolla här http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php

X2 på det: renoverat Tyskt original är oftast bäst! Mycket miljövänligare än att förorena jordklotet med Kina-skit.