1

Jag undrar om det är lönt att bygga en lite starkare maskin från en 1200 34hp. Jag skulle vilja ha en motor som ser ut exakt som original och därmed går att kastbyta med den som sitter där idag. Jag använder bilen som vardagsbil och skulle gilla om man kunde hålla 110 när man åker lite längre bort  ICQ/ab Original växellåda, en smula större bakkhjul är vad som gäller. Det får bli kontroll av block samt borrning vid behov. Har sett att det finns "bigbore" men kvalitet/funktion på det? Ska man satsa på större? Motorn kommer köras normalt, inga höga varvtal..

2 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2016-11-25 23:38:45)

Håller precis på med renivering trimmning av en 1200 34hk och det enkla svaret på fin fråga är NEJ..  det är inte lönt att trimma/ bygga om en 1200. Det är enklare och bättre och billigare  att org renoivera en 1500ep eller dyl.  Enkelt utryckt så är en strokning och bigbore av en 1200 ett komplicerat och omständigt och dyrt sätt att bygga en 1500motor med underdimentionerst oljesystem..
Att jag gör det beror på att jag har en Matching nr motor med bilen och vill ha kvar orginalutseende i största möjliga mån.. 
om du ändå vill ha kvar 34hp:n så är bigbore och 1:1 eller 1:25 vippor ett bra sätt att få några hk till  men vill du ha mer ork så är det enklare att byta till en större motor..

Learning by experience is a great way to spend money...

3

Det är ett kul projekt tycker jag  ICQ/ab 
Kör på fattigmansporches linje men lägg till en komphöjning och ett trevinklars ventiljobb också. En komphöjning gör gott på alla folkisar  ICQ/ad

4

Satt för skoj skull och summerade kostnaderna för min 34:a. 21900kr är jag uppe i och då har jag INTE strokat den. Bara bigbore 1:25 vippor lättade lyfttare komp 7.9:1 och trevinkeljobb (kommer)  för prestanda. Gissar på mellan 5-8hk i effektökning vilket skulle ge ca 39-44hk dvs 10-15% mindre än en org 1600...

Learning by experience is a great way to spend money...

5

Det var lite det jag misstänkte. Dock så tror jag det är originalmotorn jag har (tror än så länge) och det lockar mig att ha den kvar.. Vilken tillverkare av cylindrar bör man gå på?  Duger original innehåll i blocket för detta ändamål eller finns det någon svag punkt? Om man skulle gå på ovan nämda förslag ☺ Än en gång, ingen motor som ska utsättas för höga varvtal eller dylikt. Bara lite mer ork och stor pålitlighet!

6

Ska börja med att påpeka att jag är långt ifrån någon expert jag läser böcker och frågar personer som är experter PPRMicke, Bengt H, Mettis, Landelius m.fl för att försöka slippa göra dom fel alla andra gjort innan mig! ICQ/ab. Men om det är org motorn till bilen så tycker jag absolut du ska ha den kvar! Min motor har jag kanske tagit nått steg längre än man absolut måste.. ville tex inte sätta i tyngre lyftare utan vart tvungen att köpa rena raceprodukter för att behålla (eller tom sänka) vikten som var org.  Dessutom har jag lagt en hel del pengar på balancering av Veven. Inget man absolut måste göra!
Som jag förstått det så duger org vev.stakar kam etc till det du ska ha det till men du måste givetvis räkna med AR-borrning  nya lager etc ev omslipning av veven ev nya lyftare osv. Dvs slitage delar. Fick rådet att använda org kammen då den är rätt för "körbil" där man vill ha gämn fin gång med bra register på lägre varv. Dessutom är det inga kamlager i 34hk så är kammen bra så är det smart att använda samma. När det gäller cylindrar så är Mahle bättre än AA piston etc.. men tyvärr tror jag inte att Mahle finns som BigBore för 34hk.. kör själv På AA beställda från Classic up North.
Läs gärna min tråd http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40615 så får du iaf en idé om 34hp renovering.

Learning by experience is a great way to spend money...

7

Du är nära verkligheten att 1 hk kostar 1000 -1500kr
För det brukar det ligga på om man räknar in allt som krävs för att få hk
Det är tur att det är så billiga delar i vw världen  om det skulle vara en japan maskin  så räknar man med 3-4000 en hk där
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Mange skrev:

Det var lite det jag misstänkte. Dock så tror jag det är originalmotorn jag har (tror än så länge) och det lockar mig att ha den kvar.. Vilken tillverkare av cylindrar bör man gå på?  Duger original innehåll i blocket för detta ändamål eller finns det någon svag punkt? Om man skulle gå på ovan nämda förslag ☺ Än en gång, ingen motor som ska utsättas för höga varvtal eller dylikt. Bara lite mer ork och stor pålitlighet!

I denna typen av block(1200) är olje systemet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Vill du ha billiga hästkrafter så rekommenderar jag en Volvo V40 T4 från sent 90-tal, då får du hästkrafterna för under hundringen styck. Men, ser man det som en hobby så kan man unna sig att tänka annorlunda.

Min egen motor hade kunnat bli mycket billigare. En AB-motor med höjt komp, dubbla IDF36:or och en 009:a hade gett en motor med i princip samma egenskaper till en betydligt lägre kostnad. Men, för mig var det ett nöje att dyka ned i 50-tals trimningens värd och jaga "rätt" delar för att få motorn som jag ville. Dels blev motorn roligare att bygga och dels är det kul att ha en rimligt tidstypisk motor. Men, det blev inte den billigaste VW-motorn per hästkraft (inte så dyr som somliga kanske tror dock, låg dollarkurs, bytesaffärer och lite tur hjälpte)

Jag tycker ditt koncept låter mycket trevligt. Originalmotorblock och originalutseende fast lite mer hästar. 1385cc, högre komp, ombestyckad förgasare (större halsring?) och CSP/TDE ändrör i originaldämparen låter som ett bra koncept. Jag tror inte du behöver vara rädd för att byta till en mild trimkam. Porsches pre-A motorer hade vassa kammar lagrade i blocket, liksom "alla" 30-hästars trimmare. Dessutom blir det ingen skillnad mot utväxlade vippor, de kommer också belasta kamlagringen mer på samma sätt som en vassare kam.

Lycka till!

10

Satsa på ett big bore kit och plana 2mm i toppen. 1.1,25 vippor enkla hårda fjädrar Gärna rakskuret kamdrev för att motverka axialkrafter. Byt till 35,5 insugsventil så har du en motor som lätt håller 110 på motorväg. Man kan även sätta dit en 31pictförgasare med 132 i huvud.

11

Tack för svar! Denna idé är också till stor del för skojs skull. Jag har en väldigt fin 1200 från ett svetsaggregat jag fått köpa för en blygsam summa av en god vw-vän. Även vän utanför vw-ämnet! Den motorn gör ju att jag kan köra bilen under tiden jag bearbetar bilens original (?) motor. Där försvinner allt vad heter bråttom.. Törs man använda sig av de där AA cylindrarna då? Samt, oljesystemet, vad är rekomnderat att göra där? Filter vill jag givetvis ha. ☺ Nu fick det nog bli en öl!

12

Satt och tänkte på oljefilter. Vad skulle vara rekommenderat där?