1 Senaste redigerad av parbring (2016-11-21 22:34:37)

Jag har en ´84 original sugdiesel-pickis. Dock läcker den olja. Trots packboxbyte i samband med kamremsbyte. Och är trött med sina 54 hästar.
Som av en händelse har jag en 1,6 TD Intercooler från en passat liggandes. Jag undrar dock vad jag kan behöva i avseende av modifieringar för att få denna på plats. Dels måste jag ju skapa någon form utav anslutning för oljereturen från turbon ner i tråget, och mitt tråg saknar anslutning för detta. Hur har ni gjort?
Kan jag helt enkelt borra ett hål på lämplig yta på tråget och gänga dit nån slanganslutning i lämplig dimension?

http://forumbilder.com/images/2016/11/20/IMG_20161116_224227.md.jpg

Bild på ett turbotråg: http://www.air-cooled-parts.com/cat/ima … 3601AB.png

Var det någon som sade oljeläckage?  ICQ/ad
http://forumbilder.com/images/2016/11/20/IMG_20161118_084024.md.jpg


Passatgrenröret har flänsanslutning av denna sort mot avgassystemet. Hur fästes dessa flänsar mot varandra? Medelst fjäder?
http://forumbilder.com/images/2016/11/20/IMG_20161119_150333.md.jpg

2

http://forumbilder.com/images/2016/11/20/IMG_20161119_150252.md.jpg

http://forumbilder.com/images/2016/11/20/IMG_20161119_150310.md.jpg

http://forumbilder.com/images/2016/11/20/IMG_20161119_150533.md.jpg

3

Skaff et tråg fra en TD er nok det beste,motorfeste på turbosiden blir å et problem,sliter med å bygge om en selv  ICQ/ad

4

Du har ju en flakbil, motorn får plats upprätt under motorluckan. Skaffa en 15-graders adapter från Tim i England till en 012-låda och kör motorn som den ska stå och med en bombsäker växellåda som du hittar på skroten för några tusenlappar! Och bara för att vara tydlig, växellådsbyte på din motor är helt enligt reglerna och den är fortfarande besiktningsgodkänd. Sen att motorn är för stark är en annan femma, men det lär ingen se skillnad på. ICQ/ab

5

Oj! Intressanta svar!

För att förtydliga, det sitter alltså en dieselmotor i min pickup nu. Sedan original. Fast en sugdiesel. Sååå, borde jag inte helt enkelt kunna använda de motorfästena och flytta över dessa till min turbospis?  ICQ/ab

Vad för låda anser du/ni att jag bör ha då? Just nu sitter där en 5vxl låda som mig veterligen original satt i en TriStar-pickup (som jag för övrigt har ståendes).

6

Ingen som har ett svar angående om motorfästena är desamma på turbodieseln som på sugdieseln?

7

Nej det är olika fäste om jag minns rätt.

8

Hoppsan. Det var ju typiskt! Så då skulle jag egentligen behöva både motorfästen och tråg. Om jag inte gör ett eget hål för retur i tråget.

Någon som har bilder på motorfästena, var det framgår vad som skiljer? Eller kanske till och med har att sälja?

9

Det är inte samma rambågar heller. Ta fram svetsen istället och bygg nya fästen.

10

Jag förstår! Så fort plats och tid ges ska jag ta ur sugdieseln ur pickisen och hänga upp motorerna bredvid varandra.

Men är det någon som har nån bild eller förklaring avseende skillnaderna i motorupphängning? Skiljer mycket dessa sinsemellan? Beror skillnaderna på att turbon ska rymmas på vänster sida?

11

Vad är det för motor kod på passat motorn  ?
jag kör med en Diesel från en golf med motor kod 1V.  1,6 td  då passade  motorfästerna från cs motorn fick slipa ur det vänstra lite så slangen från turbon skulle gå fritt
borrade hål i tråget  och satt dit en adapter så slangen från turbon fick retur ner i tråget också 
ta ur motorn ur pickupen och provmontera  motorfästena  så ser du om det passar

/Magnus

12

Hmm. Var hittar jag motorkoden på den?

Coolers! Hur löste du fastsättningen/ingången för oljereturen i tråget mer exakt? ICQ/ab

13 Senaste redigerad av Sunlight (2016-12-04 18:38:19)

tråget

Post's attachments

Attachment icon rsz_dsc_1129.jpg 370.96 kb, 69 downloads since 2016-12-04 

14 Senaste redigerad av Sunlight (2016-12-04 18:08:23)

plats för motorkod

Post's attachments

2012-08-31-14.08.360.jpg, 146.3 kb, 1200 x 900
2012-08-31-14.08.360.jpg 146.3 kb, 164 downloads since 2016-12-04 

15

Muchas gracias!  ICQ/ab

16

Dåså:

http://forumbilder.com/images/2016/12/04/IMG_20161204_193629.md.jpg

En SB-motor. Original med intercooler.

Säger detta oss något avseende motorfästen osv tro?  ICQ/ab