Arbetsnamn: Maja gräddnos
Mitt första inlägg på detta forum då jag är nybliven Bubbla-ägare för första gången på mina 44 år. Vet inte alls vad detta skall bli, men spontant så blir nog färgen den samma. Kanske med vita sidofält, lite sänkt, whitewalls, kanske ??
En till idé som är lite längre bort är en El-bubbla, det skulle vara kul. Ännu roligare, nån typ av elhybrid.
1 2016-11-18 14:39:47 Senaste redigerad av Björn Pettersson (2016-11-18 15:14:39)
Trevligt projekt ser fräsch ut 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Den är lite rostig i golvet, i övrigt verkar den skaplig.
En första fråga.
1200 motor
efter att jag bytt soppa ,kollat filter, delat och gjort rent förgasaren så har jag fått igång den men den dör efter 30-40 sekunder.
sen vill den inte tända alls, väntar en halvtimme så funkar det likadant ??
Byt bränsleslang i motorrum, innanför vänster bakdäck samt under tanken.
Kan vara täppt, + att du slipper att bilen brinner upp..
Bra tips, Tack!! men soppa finns, inga stopp.
Det lutar nog åt en grundlig inställning av förgasaren, tror det har med autochoken att göra
Välkommen i gänget, startade min karriär med en -64 jag med
Testa och sök på forumet, finns massa trådar med sjukt bra information om man har något problem.
Justera förgasen, finns det info hur du gör under "HOW TO".
Buss -60
Tack så mycket !!
Jag antar att en 64:a borde vara 6V original som isåfall är konverterad till 12V, kan man mäta om autochoken är rätt ?
Det står på om den är 6v 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Går det att ta bort tändningslåset trots att nyckeln är avbruten i ?? Utan att borra sönder saker alltså .

Droppa olja i låset låt dra ett tag droppa igen om du ser nåt sticka fram haka ur stumpen med en ritsnål.
Har på slitet lås lyckats blåsa ur biten med tryckluft, kort slang på munstycke och korta luftstötar
HM?
http://www.evwest.com/catalog/product_i … cts_id=167
Faran lurar bakom nästa krök
Jag ser att den ena brytbulten som håller rattlåsett till instrumentbrädan är hel, det är positivt, om den andra är hel också så kan du nog demontera hela rattröret med rattlås så du kan arbeta på bänken. Men tvekis till att du får bort rattlåset från röret utan att få nyckeln tillbaka till upplåst läge.
Fick borra bort den ena brytskruven sen lossnade låshuset. Det ser ut som nån har vinkelslipat lite på rattlåset och själva kolven är sprucken så det är väl bara att leta efter en ny...
Nån som har en ligger ??
Nu har jag borrat cylindern så den går att vrida men hur får man ur den, ska man borra den lilla mässingsplutten ??
15 2016-12-08 19:36:22 Senaste redigerad av Björn Pettersson (2016-12-08 20:45:35)
Nu till nästa nybörjarfråga, hur mycket måste bort för att få bort generatorn ?? Det känns som allt låser varandra nu ??

Jag hade lyft av fläktkåpan, tror det går utan att ta bort gångjärnen till luckan.
En skruv på var sida vid insugets anslutning mot toppen, sedan får man inte glömma att ta av termostat stången på under sidan av motorn.
Sedan lyfter du hela paketet, då kan du göra rent från gamla löv mm i kylflänsarna också. 
Jag hade lyft av fläktkåpan, tror det går utan att ta bort gångjärnen till luckan.
En skruv på var sida vid insugets anslutning mot toppen, sedan får man inte glömma att ta av termostat stången på under sidan av motorn.
Sedan lyfter du hela paketet, då kan du göra rent från gamla löv mm i kylflänsarna också.
Vad är termostst-stång för något ?
18 2016-12-09 17:41:40 Senaste redigerad av GB63VW62 (2016-12-09 17:43:53)
H.Sundqvist skrev:Jag hade lyft av fläktkåpan, tror det går utan att ta bort gångjärnen till luckan.
En skruv på var sida vid insugets anslutning mot toppen, sedan får man inte glömma att ta av termostat stången på under sidan av motorn.
Sedan lyfter du hela paketet, då kan du göra rent från gamla löv mm i kylflänsarna också.Vad är termostst-stång för något ?
Det går en stång från termostaten som sitter under cyl 1 & 2 upp mellan cyllarna till spjällen som sitter mellan fläktkåpan och cyllarnas kyl plåtar.
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
19 2016-12-09 23:12:07 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2016-12-09 23:14:01)
På termostaten sitter det en stång som går upp till spjällen i fläktkåpan, som sin tur styr vart kylluften ska gå
Finns och syns i repboken som det länkats till ovan. Sida 27 M.
Björn Pettersson skrev:H.Sundqvist skrev:Jag hade lyft av fläktkåpan, tror det går utan att ta bort gångjärnen till luckan.
En skruv på var sida vid insugets anslutning mot toppen, sedan får man inte glömma att ta av termostat stången på under sidan av motorn.
Sedan lyfter du hela paketet, då kan du göra rent från gamla löv mm i kylflänsarna också.Vad är termostst-stång för något ?
Det går en stång från termostaten som sitter under cyl 1 & 2 upp mellan cyllarna till spjällen som sitter mellan fläktkåpan och cyllarnas kyl plåtar.
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
Tack så mycket för hjälpen 
Vill inte vara sådär.
Men ska du ta bort så mycket, så plocka ur motorn.
Fyra skruv och lossa gasvwire och chokewire, soppaslang, du har ju redan lossat elkablarna.
Sen blir den mycket trevligare att meka med motorn, uppe på en bänk i vettig höjd.
Eller så är det bara jag som börjar bli gammal och vek :-)
Så fick det bli, och när den ändå är ur så kan få bli lite finare också
Ja han är lika förståndig som han är gammal..lönar sig oftast att lyfta ur..
late,
in love,
and a little drunk..
Snyggt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
