26

Hans Landelius skrev:

Om man kunde önska sig något tillbaka i tiden så vore det en originaltopp till typ4 som hade samma kanaler som typ1 och avgas som typ1 men med mer gods för hållbarhet.

Inte riktigt original, men ändå...   ICQ/af

http://remmelemotorsport.com/motorentec … typ-4.html

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

27 Senaste redigerad av erich (2016-11-18 11:11:45)

Hva e galt med det här  ICQ/ab

44x38 mm , 103 borr.. (en dubbel 1300 ccm  ICQ/ab )

mvh

Post's attachments

Compr..jpg, 109.1 kb, 640 x 480
Compr..jpg 109.1 kb, 176 downloads since 2016-11-18 

Compr..jpg, 109.1 kb, 640 x 480
Compr..jpg 109.1 kb, 193 downloads since 2016-11-18 

Innsug 44.jpg, 72.41 kb, 640 x 480
Innsug 44.jpg 72.41 kb, 172 downloads since 2016-11-18 

Ut 38.jpg, 110.06 kb, 640 x 480
Ut 38.jpg 110.06 kb, 191 downloads since 2016-11-18 

JETech , S. Halland

28

Hans Landelius skrev:

Det som tilltalar mig med typ1 är att det finns så många olika möjliheter att bygga udda motorer med enkel eller dubbelportstoppar, det finns en uppsjö av olika delar för olika stilar tex Okrasa , vintagetrim, judsontrim etc.

Jag håller med dig om typ 1. Enkel kul och många alternativ.

Men samtidigt lite begränsgningar som man psykiskt måste komma över. En typ 1 motor med svart 30hästarskåpa, dubbla gasare och lite lagom raceiga yttre attiraljer är ju grymt snygg att titta på. en multirem och billetprylar ser ju gräsliga ut på en sådan.

En typ 4 motor oavsett tillbehör och utförande blir ju aldrig snygg. Tekniskt spännande att titta på men aldrig snygg. Där gör det inte så mycket om man klämmer dit en insprutning, tryckrör från turbo, tar bort en fördelare för att sätta EDIS eller nåt. Det är i grunden en ful motor som aldrig kan bli snygg. Bara intressant.

Jag skulle inte vilja ha min 2176a typ 1 utan fördelare till exempel, inte heller med ett ett tandhjul eller ful VR-sensoruppsättning vid remskivan. Detta innebär vissa begränsningar om man vill gå vidare.

Men har man tagit steget att sätta ett missfoster som typ4 motorn i en bil som den inte hörde hemma i från början så har man ju som passerat en gräns och sen är ju allt tillåtet. Skit i looken, kan se välgjort ut men det blir aldrig snyggt.

Har en lätt trimmad typ 4 motor i en typ 3. Under renoveringen var det flera gånger man undrade vad man höll på med. Bara att skruva isär en typ 4 känns in i grunden fel när man jobbat med typ 1or. Kunde lika gärna varit en subaru eller volvomotor i känsla.

Men den passade ju iallafall bra under bagaget bak i fastbacken och är mycket nöjd med motorns karaktär som en vass dailydriver. Tills jag spårade ur och började MS-konvertera den och skaffade barn och hus samtidigt. Har aldrig kört den sen dess.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

29

David, Luleå skrev:

En typ 4 motor oavsett tillbehör och utförande blir ju aldrig snygg. Tekniskt spännande att titta på men aldrig snygg. Där gör det inte så mycket om man klämmer dit en insprutning, tryckrör från turbo, tar bort en fördelare för att sätta EDIS eller nåt. Det är i grunden en ful motor som aldrig kan bli snygg. Bara intressant.

Ehh ful är inte det första jag tänker när jag ser denna

Post's attachments

motoren_typ4.jpg, 53.7 kb, 698 x 466
motoren_typ4.jpg 53.7 kb, 212 downloads since 2016-11-18 

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

30

77.an skrev:
David, Luleå skrev:

+ på den  ICQ/ag

Loud pipes save lifes

31

David, Luleå skrev:

Det är i grunden en ful motor som aldrig kan bli snygg. Bara intressant. Jag skulle inte vilja ha min 2176a typ 1 utan fördelare till exempel, inte heller med ett ett tandhjul eller ful VR-sensoruppsättning vid remskivan.

Nu ser man ju inte så mycket av någon av motorerna när de sitter i bilen med alla kåpor på plats, så jag vet inte direkt vad som skulle vara speciellt fult på typ 4:an?  Tandhjul till Hall- eller VR-givare placeras med fördel bakom remskivan, så var det lilla problemet ur vägen...  ICQ/ad

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

32 Senaste redigerad av erich (2016-11-18 18:33:27)

IRONCROZZ skrev:
77.an skrev:
David, Luleå skrev:

+ på den  ICQ/ag

Jaha , nu ramlade jag ur ...e det det vi diskuterar  Default/hmm
T1 el T-4 med porsche fläktsystem ser vel nästan likadana ut el ..

mvh

JETech , S. Halland

33

Typ4 inspiration (eller avskräckning..) ?

http://www.bingapis.com/images/search?q … ORM=RESTAB

34

Fräna byggen. Intressanta tekniska lösningar, säkert mycket pulver, blanka. Men inte snygga, snygg, som i vacker.

Som den här:
http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/2b/11/1d/2b111dc4f419aca1ce5eeefeb253f202.jpg

Cool motor, men är den verkligen snygg? nää inte i den bilen. I en 1303 i germanlook stuk passar den ju iallafall in. Men i en 50-tals bubbla är den inte så snygg alls.

Men då gillar jag inte billet hotrods och liknande heller. En ratrod med sidspis, det är grejer det ICQ/ab

Det här är en snygg motor ICQ/af
http://www.bugbus.net/upload/anzeige/000000021697_01_7i.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

35

Tja, du ser en snygg motor... jag ser något som passar på Tekniska museet ICQ/ab  Men det är helt ok, vi tycker olika. Tack o lov... o det är väl tur, skulle bli rätt tråkigt annars. Men nu tror jag vi har avlägsnat oss rätt långt från det som Hr. Landelius startade, jag tror inte det var det estetiska han hade invändningar emot  ICQ/af

36 Senaste redigerad av mettis (2016-11-18 23:46:05)

Stefan F skrev:

Tja, du ser en snygg motor... jag ser något som passar på Tekniska museet ICQ/ab  Men det är helt ok, vi tycker olika. Tack o lov... o det är väl tur, skulle bli rätt tråkigt annars. Men nu tror jag vi har avlägsnat oss rätt långt från det som Hr. Landelius startade, jag tror inte det var det estetiska han hade invändningar emot  ICQ/af

Finns flera bra "stabila" fördelar med Typ4:a, samt några dåliga (topplock, pinnbultar genom block med plastbussningar(!)....)
Bottendel är helt OK, förutom kammen, där lyftarna "skär ner" de breda nockarna så fort de blir slitna (konvexa).
Om det funnits eftermarknads kolvar/cyl och andra topplock att köpa till samma pris som typ1 vore det en annan femma ;-)

Sedan "ful" - tja det funktionella är inte alltid vackert...-min motor 1998 nedan

http://i.imgur.com/nvAjvq9.jpg

Började som "bara insprut" med större cyl (2,4l) och lustgas på sent 80-tal...

http://i.imgur.com/ee58MGD.jpg

Några år senare, blev den samma 2,0l gatmotor, med turbo, i min "Hebbe" (8,7sek på 201m, enda försöket.....fick inte köra utan båge)

http://i.imgur.com/4vbzJ7P.jpg

37

Så för att sammanfatta tråden lite snabbt så är det inget större fel på typ 4 motorn förutom att den är "ful" vilket är subjektivt....och att det saknas ett utbud av billiga eftermarknadsdelar till den....  Vilket man knappast kan beskylla motorn för.... ICQ/ag

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

38

falcor skrev:

Så för att sammanfatta tråden lite snabbt så är det inget större fel på typ 4 motorn förutom att den är "ful" vilket är subjektivt....och att det saknas ett utbud av billiga eftermarknadsdelar till den....  Vilket man knappast kan beskylla motorn för.... ICQ/ag

Lite så! För en tråd där det ska disskuteras utseende kan bli rätt lång. Flertalet tyska firmor bygger riktiga storkubikare med höga effektutag med god driftsäkerhet, så jag förstår inte riktigt disskutionen. Det finns ju eftermarknadsgrejor, dom är dyra men man får väl lägga ribban själv på vad man vill göra för slantarna. Detärbaratypettsomgällerförannarsärduingenriktigfolkakilleargumentet håller inte riktigt... Gör det du känner för i hobbyn-argumentet håller.

39

Det intressanta att ta i beaktan när man filosoferar över detta är ju alla de olika överväganden ingenjörerna haft att ta hänsyn till. När en hobbymek bygger motor ser ju krav på driftsäkerhet, kostnader, passform, prestanda, miljöaspekter helt annorlunda ut än hos en fabrik som ska tillverka tusentals exemplar. Jag menar, det finns ju en anledning till att man fortsätter att tillverka broms- och avgassystem i stål när det uppenbarligen finns bättre material. Många av de "trimknep" som används idag fanns ju inte när motorerna var nya, således en orättvis jämförelse.

Skulle jag jobba med motorkonstruktioner på daglig basis åt ett stort företag skulle jag tycka att det roligaste i arbetet var att väga alla faktorer mot varandra för att få ekonomi, miljö, prestanda, hållbarhet osv att gå ihop. Jag fascineras inte alls lika mycket över en dragracemotor med raka rör som en välbalanserad tyst motor med ett brett register

Hade det varit en direkt ekonomisk förlust att börja montera typ4-i bussarna hade man nog avstått från det, men uppenbarligen finns/fanns det en anledning. Driftsäkerheten har ju framhävts tidigare och bottendelen är de flesta överens om är en bättre konstruktion än typ1. Att motorn är mer av en "lastbilsmotor" är ju knappast ett problem i en "liten lastbil", eller?

För övrigt tycker jag den inledande pläderingen är härlig. Fram för mer sånt på forumet. Minns en liknande färggrann utläggning från Bosse Hansson där han ifrågasätter nykterheten hos Wolfsburgs ingenjörer när de 1982 väljer att vattenmantla en femtio år gammal konstruktion med skapandet av WBXn när man just utvecklat ett alldeles utmärkt radfyra-exempel åt bussarna, dieselmotorn.

Men om inte folkvagns motorer duger åt kritikerna, vilken motor når då upp till betyget "godkänd" hos er? En volvofyra, en Saabturbo en Subaruboxer, Mercadiesel eller en Toyotasugis?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

40

Ska sanningen fram så är faktiskt typ1an bra mkt snyggare...  ICQ/ag
är ju roligt att munnhuggas lite

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

41

77.an skrev:

Njae...finns ingen fyrcylindrig motor som är snygg eller låter bra...sex cylindrar krävs för att det ska se bra ut och minst fem för att det ska låta bra.    ICQ/ad

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

42 Senaste redigerad av erich (2016-11-19 21:13:40)

ICQ/ab Ufffff !!
mvh

JETech , S. Halland

43

Första känslan när man river en typ 4 e att typ 1 är så mycket elegantare och simpel. Alla muttrar utom en skruvas från samma sida,  medans typ 4 får man leta och använda ringnklar för att komma åt.

44

falcor skrev:
77.an skrev:

Njae...finns ingen fyrcylindrig motor som är snygg eller låter bra...sex cylindrar krävs för att det ska se bra ut och minst fem för att det ska låta bra.    ICQ/ad

Jag gillar 4cyl och tycker nog dom kan se bra ut ,och låta bra.

Post's attachments

4718206423_b44b002c6b.jpg, 171.14 kb, 500 x 375
4718206423_b44b002c6b.jpg 171.14 kb, 239 downloads since 2016-11-19 

4718849350_75996d3938.jpg, 181.46 kb, 500 x 375
4718849350_75996d3938.jpg 181.46 kb, 188 downloads since 2016-11-19 

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

45

Om Hasse har slutat bytta sådana maskiner så är det bara att beklaga '
Sen hur dom ser ut är en smaksak  ( som är delad )

Att fyror ät tråkiga att se på och låter dåligt  Den saken är delad också ( En BDG-A som drar till 13000  sen är den ganska snygg Så har vi FVA föregångaren till BDA som är ett konstverk )
Här är en ljud filom man vill hör en BDG http://xoomclips.com/index.php?id=ppMnlQ1MgzE
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

46

När jag var hos Hasse sist så var han upprörd över konstruktionen av termostaten. En vajer som löpte i en trissa till spjället. Om vajern hoppar av så öppnar inte spjället, obra! Default/hmm

Jag håller med, det verkar som konstruktörerna upptäckte vissa vitala funktioner sent i utvecklingsarbetet och gjort en hel del nödlösningar..
Synd att de inte gjorde ett bättre jobb när de gjorde en efterföljare till typ ettan för då hade vi haft mycket mer möjligheter att bygga roliga motorer nu  ICQ/ab

Bubbla -62

47 Senaste redigerad av MickeW (2016-11-19 21:31:03)

Om vajern hoppar av så är kylspjällen öppna hela tiden. De har en egen fjäder som tvingar upp dem. Samma effekt som en trasig termostat. Gäller även typ 1 motorn.

Post's attachments

Adjustment.jpg, 46.32 kb, 800 x 600
Adjustment.jpg 46.32 kb, 181 downloads since 2016-11-19 

[

48

Ok, då missförstod jag det hela.

Bubbla -62

49

http://www.forumbilder.se/FBM9J/foto-3-7.JPG?width=600
Redan världens första trimmade VW motor var vacker. E60 prototypen var typ 1:ans föregångare och en vässad version hamnade i en av Berlin-Rome vagnarna.

Jag tycker det närmast känns orättvist att jämföra motorer som Typ 4 motorn, wasserboxern (eller den tredelade Porsche 356 motorn för den delen) med typ ettan. Inga av dessa motorer är direkt dåliga, men alla hamnar i skuggan av sin urfader.

Typ 1 motorn har, enligt mig, en harmoni i proportioner och detaljer som få andra masstillverkade personbilsmotorer. Den har en teknisk skönhet där form följer funktion och kostnadseffektivitet med en närmast kuslig precision.  Dessa egenskaper kan spåras ända från de tidigaste E60 prototyperna från 1936 fram till dess produktionen av typ 1 motorer stoppades 2013. Med över 20 miljoner tillverkade är det svårt att påstå annat än att det var en ovanligt lyckad konstruktion.

Speciellt beundrar jag ingenjörerna som stod bakom den omkonstruerade typ 1 motorn som lanserades 1960. Här lyckades man renodla och förbättra grundkonstruktionen genom att med närmast kirurgiska ingrepp åtgärda motorns svaga punkter. Viktiga exempel är det större c-c avståndet mellan cylindrarna och det fina lyftararrangemanget. Trots alla ändringar lyckades man behålla en ren och oförstörd grundkonstruktion.

Typ fyran har säkert många bra egenskaper också, men tittar man på detaljerna känns det som den konstruerats utan kärlek. Ingenjörerna visste nog innerst inne att detta var fel väg framåt och att företagsledningens reaktiva produktplanering höll på att dra Volkswagen mot konkursens rand.

50

http://www.forumbilder.se/FBM9J/foto-3-7.JPG?width=600

Var det denna bil som var föregångaren till Ahlgrens bilar?
ICQ/an  ICQ/an

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."