Jag har rivit den sista typ 4 motorn som jag kommer att renovera. När jag stod och tittade på blocket fick jag en lidnersk knäpp. Det är ju för fan Porsche som har konstruerat typ 4. Samma block som 911 bara 2 cyllar mindre. Typ 4 är i mina ögon en total katastrof tekniskt sett. Ett otympligt vevparti med stakar som kan dubblera som avlivningsredskap för större boskap. Av nån underlig anledning så är kammen alltid helt nerkörd och lyftarna har gått igenom härdningen. Jag satt och föreställde mig hur ett teknikermöte på vw hade kunnat sett ut när Porsche visade up missfostret. Ska verkligen avgas gå ut mellan stötstångsrören? Svar Vi tänker inte ändra på gjutmodellen så här sent i projektet. Hur skall ni fästa armen från generatorn? Skit i det du det fixar vi sen. Ett fäste i en värmekammare!!!!!!. En liten fråga om avgaskanalens design? Den blir nog bra flödar nästan lika bra som en 356 rektangulär kanal. Hur byter man tändstiftpå nr 2 och 4? Man får väl titta noga att man kommer rätt. Men den sitter ju i en buss så det är inte lätt att få in hela kroppen i motorrummet. Svar Köp några extra om du tappar ner dom på motorn. Föresten så sätter vi motorn i en 914 och där ser man bra. Hur blir det med hk på motorn. Håll i er nu 2liter och 70 hästar. Här förstog nog vw-s mekaniker att det hade gått lika bra att vässa på en 1600 och fått ut lika mycket. Med all rätt så blev typ 4 inte långlivad utan man gick tillbaka till grundkonceptet men hade lite otur när man tänkte och hällde vatten i motorn. Topparna är troligen konstruerade av en moppetillverkare som tyckte att m7 och m9 är jävligt bra gäng. Det verkar som om grundtanken med typ 4 var att göra den mycket tyngre i alla detaljer så blir det en bättre motor. Det som förvånar mig mest är att en del lägger en himla massa tid på att konvertera den till typ 1motor. Typ 1 motorn finns ju redan så varför böka till det. Det är mycket nu för tiden med vatten på andra sidan ån.
att man inte läst något sådant innan!!!
Intresant detta...
Då en annan e helt motorokunnig... Förutom någon promille som fastnat i kortidsminnet..
Så är dessa fakta kul att veta.. Har ju en 2 l typ 4maskin stående från en gammal pickup..
Tänkte mig den e ju kanske bra att "fixa till
"... Men då får jag väl satsa på subba maskin i stället, och tippa motorn i sjön.
Men det e ju längre fram..
Trodde oljekyl systemet typ filter, och bättre lager? skulle uppväga andra fel...
Ja inte vet jag.
Trevligt när en proffs renoverare avslöjar dylikt för en okunnig lekman.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu väntar vi på kontring från typ4 förespråkarna 
Hasse - mitt i prick ! Tror du har 100% rätt i det du skriver. Varför jag håller på med typ4 beror på att jag var ännu knäppare förr, men främst detta:
När alla andra tröttnat och övergett dessa monster så kommer de bli så sällsynta att jag automatiskt har pensionen räddad 
Det låter som att det är min motor som du håller på med just nu.
Ska jag fixa en typ 1 istället som du får renovera?
Hälsningar Maikel
Typ 4 är lite som turbo. Många snackar, få bygger och ännu färre får till snygga väl fungerande installationer.
9 2016-11-16 10:54:53 Senaste redigerad av Silverbug (2016-11-16 12:12:07)
Ja du Hasse, alla gamla vw motorer är väl felkonstruerade för att trimma..
Typ 4:an är mer som en lastbilsmotor, rejälare byggd och säkert svårare att göra business på(mindre maskinjobb, dyrare delar).Typ 4:an har definitivt sina brister precis som typ 1.
Hur tänkte konstruktörerna när de tog fram typ 1-motorn i magnesium som ärgar sönder och bankas upp i lagerlägena var 5000 mil? Varför finns det inget oljefilter och vem kom på att sätta oljekylaren i vägen för kyluften till 1:an och 3:an, och försökte sedan backa tändningen på 3:an så att den inte skulle överhettas? Varför läcker alla typ 1-motorer runt stötstångsrör och oljesil? Varför finns ingen packbox innanför remskivan och vem kom på den idiotiska och brandfarliga idén att sätta tändsystemet direkt under förgasaren?
Typ 4:an har kanske dåligt flöde i avgasportarna men ger ändå 85hk i 1,8:an och 100hk i Porsche 2l(under 5000 varv), vilken typ 1 motor ger det i standardutförande? 
Sedan är wasserboxern är mer lik typ 1 än typ 4..

Du skulle ha varit med när jag rev den. Mer läckage från stötstångsrören har jag aldrig sett. Blocket har djupa hål som var fyllda med jord. Jag tror att det finns en enkel förklaring varför det inte görs mer eftermarknad till typ4 + att det är dubbelt så dyrt som typ 1. Kanske dåligt flöde i avgasportarna, måste vara årets understatement. En oportad typ 1 flödar väsentligt bättre än typ 4+ att man kan öka flödet genom portning och större avgassytem. Hur får du dit 13/4 tum mellan stötstångsrören. Brandfarlig konstruktion ? Är det inte bussar som brinner oftast på Youtube. Det behövs inget försvar för typ4 motorn då vw själva gav upp på iden rätt snart jämfört med typ 1.
Jag går med spänning och väntar på att någon frivillig bygger om en typ1 till typ4.
12 2016-11-16 14:11:51 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-11-16 14:15:05)
Under min lumpar tid(82-83) på F4 så var det stora nöjet att byta rotor utan varvtals begränsare på dessa typ4 motorer
Sen var det bara gasa och se hur länge dom höll ihop
Rekordet var 20 min med 10% Mc25 i soppan ( det åt gick ett gäng under 15 mån)
Wasserboxern är en typ1 med vissa modiferingar (som annan infästning av svänghjulet tunnare ramlager) (det går fint att slänga in en typ1 vev i WBX)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
13 2016-11-16 17:24:25 Senaste redigerad av Silverbug (2016-11-16 17:37:27)
Det behövs inget försvar för typ4 motorn då vw själva gav upp på iden rätt snart jämfört med typ 1.
typ 1-motorn satt väl tysktillverkade bilar fram till 76-77 medan typ 4 hängde med i T3 bussen till -82..
Jag kan förstå problematiken att försöka förklara att typ 4 motorn blir mycket dyrare för samma effekt, för att det inte är samma omsättning på delar och det inte finns billiga trimtoppar att tillgå.
Men fortsätt slipa magnesium så kan vi ha ett fyrverkeri i sommar..

14 2016-11-16 19:01:05 Senaste redigerad av erich (2016-11-16 20:51:16)
Roligt inlägg
Min första T-4 ,2,1 ltr med 130 HK ,åkte ifrån alla T-1 òr med typ 160 HK , gikk aldrig varm ock tog backarna med lätthet , ingen nedväksling ..
Min andra T-4, 2,6 ltr. e et monster med masser av torque , väkslar stort sätt från 1 direkt till 4 gear ..
Jepp , det kostar penger , men det gjör en T-1 `oxså ,,,, om man påstår sig ha 200 HK
Min sista t-1 motor (2332 ccm turbo) sitter i Fredrik Bergkvist racer ock utveklar iaf 400 HK , men kan vel knappast anhvändas mer en 400 m +
Konstruksjonen på T-4 kontra T-1 skitar jag i , dom är i stort sett skit båda två !!
Smått og godt med T-1
Topper som spricker till 90 % efter 10 000 mil
Värmekamrar som rostar sönder
Block som e färdiga efter 15000 mil (utslagna ramlager )
Støstångsrør som läcker olja (i stort från 0 mil )
Uslitna avgasstyrningar
utslitna ventiler (konkava)
inga tätningar her nej ...
i princip avrostade bultar från toppar til avgasystem .
Blocket frätar sönder (går tillbaka till moder jord)
kopling som sliter sönder svänghjulet ....(bra kvalite`)
Jo T-1 e en bra motor
Tror det e kostnaderna initiellt att få en T-4 i bilen som avskräckar många .. avgassystem , toppar , kylning osv.
Hur ¸gör man liksom ... T-4 `an har dock sin tillhängarskara tror jag ..
Mvh
För 20 år sedan, körde jag Typ4:a med turbo... visst höll den, jag hade ny (trim)kam....
Bästa tiden var väl 8,4 på 201m vill jag minnas, men motorbygget stog mig bara i 4000kr.
10 år senare låg jag på 7,61sec med typ1 sugmotor för 40000(?)kr..
Nä, jag gillar inte att hålla på med typ4, rensade källarförrådet på ALLT för länge sedan (Petter-)
Hurt some feelings there! 
För att få 70 till 100 hk behöver jag inte slipa ett jävla dugg. Dubbla fuggar hårdare fjädrar så är man där. Dom som har lyckats med typ 4 har alla kört turbo då flödet fixas med mera ladd. Som sugis är den i mina ögon stendöd. Bara som en liten jämförelse, en vevstake typ4 väger 810gram typ 1 612-585 gram. på typ 4 blir det drygt 3.2 kilo som slungas ut och sen skall tillbaka. Räknar man med kolvarna blir vikten otrolig. Det är klart att man inte kan ha ett magnesiumblock med dom vikterna.Sen drog man ner kompet med ett hål i kolven. Det går att få fart på en typ 4 om man tar bort delarna och bygger om med motviktsvev, h-profilstakar och en cylindersats med 22mm kolvbult och 94 borr med plan kolv. Det kostar dock mycket mer än att trimma typ1. Den gamle vapendragaren och kompisen Sven-olof Brorsson RIP hade 2,6 liter och gjorde som bäst 12,35, en tid som de flesta typ 1 2332 klarar med marginal. man kan fråga sig varför ingen har serieproducerat en bättre top tilltyp4 med typ1 stuk. Skulle säkert gett bra med hästar som sugis. jag vet att det finns svindyra billettoppar men jag saknar billiga och bra toppar till typ4. För att svara på Erich inlägg så är listan han har i stort sett det samma för typ 4. Idag finns inga stötstångsrör till typ 4 som inte läcker från dag 1 då dom är hälften så tjocka och o-ringsspåren har fel bredd. Turligt nog så läcker originalet som ett såll när o-ringarna har gått från gummi till hårdplast så då kan man tvätta och blästra dom och köra på nytt. Avgasstyrningarna som är 9mm!!!! är så glappa att jag byter dom till 8mm och dom håller längre. Insugsventilerna på typ4 har inte 45graders vinkel på insug så den bankar ner sätet så när man öppnar ventilkåpan har ofta ventilerna olika längd. Att du tar upp avgaspinnbultarna ser jag som ett dåligt skämt. Typ4 har oftast inte ens gäng kvar som går att reparera. Dock så går det att få bägge typerna av motorerna täta. Det hänger på hur noggrann man är vid montering och vilka delar man använder. Som avslutning varför m7 och m9?
18 2016-11-16 22:54:36 Senaste redigerad av erich (2016-11-16 23:12:33)
Jadå , jadå
Kostar en slant : kjör med foder /T-1 lyftare , vev från Demello , Carrillo stakar m/22 mm kolvbult JE kolvar 103 mm !! JPM toppar. 8 mm ventiler , titanbultar i exsos mm.. så bryr mig inte mycket ... vet det kostar , men så gjör en T-1 à med denna effekten oxså --
Sätt dertil ordentliga toppar i helalu , Nos block i helalu, DTA datasprut så blir det så bra så
Allvarligt talat kan ni komma med era 200 HK t-1 ock prova .. Jag pratar inte om en motor som gjör supertider på strippen ... Jag talar om å hålla 160-70 upp Hallandsåsen i 4 gear
Tror inte jag har sagt att T-4 är best eller bra .. bara trött på T-1 som inte presterar , eller folk som inte forstår att att kvalité ock HK kostar pengar om det ska hålla ...
(såvidt jag vet finns det nycklar för M7 ock M9 presis som 3/8 12 kant pipa ..)
Skojar , rolig diskusjon ..
Mvh
Varför skall du upp över Hallandsåsen ? det finns en tunnel som spar tio minuter. Allvarligt talat, det du beskriver är ju en typ1 i ett typ4 block och det är ju just det jag har pratat om. Att delarna till typ4 blocket gör motorn till en traktor. Själva blocket är det inget större fel på , det är toppar vev stakar +kolvar lyftare och kam som är skit. Det går även att bygga vridstarka motorer av typ1 men det är inte så många som vill ha det.
Jag väntar på rond 3!!!!
sätter en slant på Landelius..... 
Det känns lite som att jämföra päron och bananer,den ena är en frukt och den andra är inte det
När det kommer till att trimma dom olika motortyperna så tilltalar oftast typ4 människor som är lite kreativa och typ1 människor som gillar att sitta i soffan och håglöst scrolla på CBs hemsida beställandes ett 200hk kit enligt senaste postordertrend, det är egentligen skit samma bara man har kul och blir tillfredställd
Man kan jämföra med MSD eller magnettändning , dom gör samma jobb och när det funkar så är det perfekt och bäst,när det inte gör så är det bara skit 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Kan bara hålla med er båda ..
Mvh
Prova att trimma något annat än vw. då är det rätt billigt med typ4a iaf.
Sen är det väll inte så många rena typ1 snurror som är snabbare än Jussis typ4a?
Själv gillar jag typ4an för att jag tycker dom går gött och håller hyffsat bra. Vi har ju lite tradition att bygga typ4a och turbo här i stan och med väldigt lite bytta delar i själva motorn så får man en fantastisk gång.
Patte hade ju en typ 1a för några år sen, med en 2l typ4a med 1700ans mek kam. En gammal lågtrycks turbo från en Volvo och ett MS sprut den bilen gick en låg 8 på 200ingen med 165 vredstien gat däck
prova det på en orginal typ1 motor
Så jag är för typ4
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Kul att Västeråsgänget har vaknat. jag håller med dig fullständigt Patte. Det viktigaste är att man själv är nöjd med det man bygger. Problemet för mig är att när jag sätter ihop en typ4 till en buss så är det ingen utmaning och jag vet att den kommer att ge ca 85-90hk. med dubbla fuggar och bättre kam 110-115hk. Jag blir bara så frustrerad när jag tittar på delarna. Skulle vilja ta bort 200gram på stakarna, vill ha en plankolv och skulle vilja ha bättre stötstångsrör. Sätter man en turbo på typ4 så händer det genast saker men som sugis är den ganska tråkig. Att köra en låg 8 med turbo på en 2liters typ 1 är nog lika lätt som på en typ4. Det största problemet är nog däcken. Om vi skall diskutera Jussis typ 4 så är det inte många originaldelar i den. H-profilstakar,JE-kolvar och en spescialslipad kam till rallycross. Om man kunde önska sig något tillbaka i tiden så vore det en originaltopp till typ4 som hade samma kanaler som typ1 och avgas som typ1 men med mer gods för hållbarhet. Det som tilltalar mig med typ1 är att det finns så många olika möjliheter att bygga udda motorer med enkel eller dubbelportstoppar, det finns en uppsjö av olika delar för olika stilar tex Okrasa , vintagetrim, judsontrim etc. Sen ska vi ha klart för oss att det är inte dyrt att trimma varken typ1 ellertyp4. Börja med moderna bilar så kan tex ventiler till en BMW m5 kosta 25tusen. Jag gillar typ 1 för det var den ursprungliga iden till Volkswagen och den har under åren ändrats och fått mer hk men grundiden är den samma. Under åren har jag gjort det till en sport att bygga motorer med delar som internetexpertisen har sågat jäms med knäna, Tex en big bore 34hk med en 314graders kam och 9.8 i komp. Har man blyfot så är det en jävligt rolig motor, man var tvungen att dra den till 120kmh på trean för att fyran skulle fortsätta att dra. Eller en enkelportare med engle 130kam gamla dubbla racefjädrar och en dcn weber 40 i mitten. Skulle enligt forumexperter inte ha någon tomgång. Vad sägs om 400varv vid uppstart kall och 600 vid varm motor. Det är alltid utmaningen som gör motorbygget intressant oavsett vilken typ av motor man väljer.