1 Senaste redigerad av mettis (2016-11-14 18:40:08)

Har gått igenom sommarens "köpt, fått, och hittat delar"....
Vill gärna ha "färdiga" cyl-satser på hyllan, men trååkigt jobb är det ju! (Man kan tänka sig en maskin eller robot som gör samma som jag ?)

Jag brukar köra 3-5minuter med grov eller medium (Biltema)-stenar och sedan kolla resultat. När hela ytan är honad kör jag en stund med "fin" sten.
Av en händelse har jag sedan 80-talet några liter "Sunnen hening oil" att använda, och den fanns att beställa på oljedepåerna...idag skulle jag kanske använda "skärolja" ?

Era tips och synpunkter ?

https://youtu.be/B7o4oOi-WF0

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2016-11-14 19:34:08)

De motorer jag skruvar med kan man inte hålla i cylindern i handen, så jag kör med skruvdragare.

Och med avsaknad av Sunnen Hening oil, så kör jag med Rödsprit, och tvättar av och oljar in efter utfört uppdrag.

I övrigt går det till på samma sätt.

"ljushuvud"

3

Har aldrig upplevt att cylindrarna blir särskilt runda av Biltemas honingsverktyg. Problemet är att om du har en vändkant så rider stenarna på den och honar en svälld midja längre ner i cylindern. Vertyget är nog mer avsett för att få tillbaka ett krysshoningsmönster på en cylinder som är rund och utan vändkant.

4

Hans Landelius skrev:

Har aldrig upplevt att cylindrarna blir särskilt runda av Biltemas honingsverktyg. Problemet är att om du har en vändkant så rider stenarna på den och honar en svälld midja längre ner i cylindern. Vertyget är nog mer avsett för att få tillbaka ett krysshoningsmönster på en cylinder som är rund och utan vändkant.

X2
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
Hans Landelius skrev:

X2
/// M

De är nog runda enda tills man kontrollmäter. Lite som Schrödingers katt.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

PPRMicke skrev:
Hans Landelius skrev:

X2
/// M

X3

Nej, jag föredrar nya cyl-satser, dessa har varit oförskämt billiga till VW, men har ju halkat iväg pga dålig valutakurs.
Vändkanten är ju ett bra indicium hur sliten cyl är, man kan ju inte "hona dom bra" naturligtvis.
Jag brukar börja med att ta bort sotet längst upp med olja och fin smärgelduk, för att inte "sätta igen" brynstenen.
Och det är ju inte rundhet, utan tätning (oljekrysspår) vi amatörer fixar med ett sådant här verktyg.

7

Det finns ett verktyg som heter Ridge reamer som man tar bort vändkanter med. Jag brukar dock lämna mina cyllar till Ultra Motor som honar dom i en Sunnenmaskin i de fall jag vill ha mer spel mellan kolv och cylinder Tex med Wiseco eller JE-kolvar som tenderar att växa med värme pga grovt gods. För en Sweep the floor motor funkar gamla cyllar utmärkt om man med nya ringar hamnar runt 0.30-0.40 i ringgap. För kryssmönster använder jag en form av karborundumborste som finns i en mängd olika storlekar och grovlekar. Tycks funka.