Kommer ni ihåg värmekammaren som fick en ny mutter isvetsad? Så här fin blev den blästrad och lackad, som ny!
Häromdagen var det plusgrader och uppehåll. Då måste man ju passa på att lacka utomhus. Jag grundade en hel drös med lösa pryttlar. Bland annat dessa mittbalkar. Tänkte byta dem någon dag när jag tycker riktigt synd om mig själv. Längtar inte....
Balkarna köptes från Alan H Schofield. Riktigt fina plåtbitar. Billigt blev det också för de räknade nog fel på antalet grejer när de gav prisuppgift. Priserna på fakturan stämde inte för fem öre med hemsidan. Jag fick typ betala fyra loppor istället för fem för alla grejerna. Ibland har man tur.
Rostlagningen fortsätter. Har lyckats lägga igen hålen i torpedväggen under passagerarstolen. Et litet hål i stolpen fixades till när jag ändå var igång.
Även framsidan på B-stolpen fick lite små plåtar ilagda. Det blir lite pussel över det hela för att få formerna rätt. Jag vill inte att det krockar med framskärmen sedan när man skall dit med den.
Bältesinföstningen var givetvis kass precis som på alla andra bussar när man väl undersöker saken. Det sitter en trickig plåt som håller gummimattan på plats och den ville jag ha så likt original som möjligt. Att bocka den i plåtbocken funkade inte. I alla fall inte på min ekonomivariant. Kanske funkar det bättre på riktiga grejer vad vet jag? Men på plåtverkstan på jobbet har de en jättefin sick och fals-maskin. Efter att ha hittat rätt hjul fick jag köra plåten två gånger efter varandra för att få till rätt utseende på plåten. Plåten finns att köpa färdig, men jag ville testa att tillverka själv.
När man gör denna operation är det bra om man märker ut var hålet för skruven skall sitta innan man kapar.
Notera att min buss inte har några "ryggstöd" i plåt bakom stolarna.
På Late Bay sitter det en extra förstärkningsplåt runt torsionsröret mot rambalkarna. Ibland letar sig fukt in mellan plåtarna och då blir det gosigt. Ytterplåten på högersidan var riktigt svullen och hade börjat spricka. När jag satte huggmejseln i den kom det ut massor av brunt pulver. Så kan vi inte ha det!
Först huggmejsel och hammare, sedan vinkelslip och sist tryckluftsdriven slipmaskin med slipstift gav detta resultat en mek-kväll senare. Pust. Som tur var hade själva torsionsräret och rambalkarna klarat sig hyffsat. Röret till handbromsvajern fick försiktigt kapas loss och vikas undan för att komma åt. Nu till den viktiga frågan, skall man tillverka en ny förstärkningskrage eller skita i den och åka utan istället? Om jag fattat det rätt har inte Early Bay dessa plåtar. Sätter man dit något liknande blir det en dubbelplåt som kommer att rosta säkert som amen i kyrkan.
Jag tror att jag blästrar av röret och målar upp det och nöjer mig med det. Comments?
Jag gjorde en ny plåt... Tänk såhär bussen har levt mycket länge, så om du sätter dit en ny lär den hålla lika länge till minnst.. Samtidigt så kanske du inte kör med ett ton last på en kälskadad väg... Så... Gör vilket du vill, bara resten är frisk. Är ju en viktig punkt... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Har du bilder på det i någon av dina trådar? Vägbeskrivning tack :-)
159 2016-03-16 10:08:26 Senaste redigerad av Grubban (2016-03-16 10:09:09)
Har tillverkat dessa plåtar själva,kolla i min tråd. Det finns även en länk där man ser hur man gör.
Du som är så noga med original utseende angående plåtar måste väl har dom. 
Tack för tipset! Det jag velar över är inte främst hur man gör konan, för den kan jag lätt få gjord i CAD'en på jobbet, utan snarare om den gör nytta eller ställer till det? Problemet med orignalplåten är väl att den inte är svetsad varvet runt så det blir glipor som fukten tränger in i. Jag kan ju dra en hel svets. Fortsättning följer.
Borra ett hål i botten sedan blås in hålrumsvax... Jag skar ut konan i kartong sedan la på en plåt vet inte om 2,5 eller 3 mm bankade till över ett städ..varför helsvetsa.. Man kan ju foga om man vill men helre lite glipor sedan jobba in tunnflytande epoxifärg.. Blaskade på mängder..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Så här blev det. Jag fick hjälp av en kollega att dra upp konan i CAD'en och sedan köra plåtutbredningsfunktionen på den. Sen gick jag ner i verkstan och fick hjälp av en annan kollega att skära ut några halvmånar i 2 mm plåt. När jag kom till garaget började jag med att blästra rent. Tog en evighet typ. Garageägaren Robban är inte bara slö, han har en kompressor med andtäppa också. Sedan på med svetsprimer och medan den torkade bockade jag konan för hand i skruvstycket. Bocka lite, flytta 5 mm, bocka lite till och så vidare. Ja, ni fattar säkert.... När konan var rak och fin kapade jag den på mitten så att jag hade två halvor och sedan var det bara att svetsa dit dem. Passade riktigt fint i första försöket!
Lite svårt att komma åt att svetsa, men det gick. Jag var lite orolig över att torsionsröret skulle kröka sig av värmen så jag försökte svetsa korta bitar omväxlande på motstående sidor.
Skönt att detta är över, det har varit en mental pärs. Men nu vet jag att det kommer att hålla. Planen är att borra ett hål i toppen och fylla hela rasket med tunnflytande rostskyddsmedel. Sedan kommer det att överleva resten av bussen!
Bra jobbat!!! jag skulle borrat ett hål i botten.. eller fyll och sätt i en tektylplugg så blir det super.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack Michael! Det blir fylla hela vägen upp och sedan en plugg av underedsmassa.
Jag måste säga att detta var det jävligaste jag gjort på bussen hittills. Mest för att det var så svårt att komma åt ordentligt. Jag är glad att jag gjorde det när ytterskärmen var av.
Vad har hänt här då? Inte mycket. Innan semestern var jag på tjänsteresa till Manchester/Lake District. Lake District är otroligt vackert, och på vägen dit ligger Alan H Schofields shop. Jag passade givetvis på att titta in på ett studiebesök. Härligt engelskt trångt och grejer högt och lågt i vad som jag uppfattade som en enda röra. Men de hittade snabbt det som efterfrågades så något system hade de.... Tillverkning av delar pågick för fullt medan jag var där, men några bilar hann de inte med att renovera längre. De hade nyss flyttat ur sin gamla lokal, men det såg ut att behövas en flytt till inom kort :-)
Nu låter jag kanske kritisk, men jag tyckte stället var helt underbart. Och jag har bara goda erfarenheter av att handla från dem. Ett par objekt stod det utanför också.
Å sen var det där med bakskärmen. Den första blev sned i botten/framkanten plus att jag inte var nöjd med skarvningen mot hjulhuset. Så jag rev bort skiten. Jag kapade upp längre denna gång för att komma till plåt som inte hade deformerats av värme från första lagningen (Tidigare ägare, 2 mm plåt....)
Sedan var jag ju så klart skitorolig för att det skulle slå sig när jag svetsade hela den långa skarven mitt på en yta utan stöd. Efter att ha läst på lite hur andra här på forumet har gjort beslutade jag mig för att testa något nytt. Karosserilim.
Jag falsade in hela den långa kanten, och kapade nära hörnen i de vertikala skarvarna. Först blästrade jag och grundade med epoxi. Svetsprimer där det skulle svetsas. Limmet skall egentligen läggas på med en speciell spruta, men den kostar 2500 kr så jag tryckte ut lika mycket ur varje tub (tryckte in kolven lika långt alltså) och blandade på en skiva vid sidan av och smetade sedan på för hand. Först skall man torka med en speciell duk som luktar starkt. Ren plåt skall det vara. Limmet innehåller rostskydd så någon färg behövs inte.
Robban fick hålla skärmen på plats medan jag lade ett par punktsvetsar i hörnen så att den inte flyttade sig. Sen tog vi ett fyrkantsrör och spände in ytterplåten med. Funkade kanon. Det var en sträcka på en decimeter där det buktade in någon millimeter, men resten var spikrakt. Till nästa skärm skall jag göra i ordning rör med gängstång i så att jag har teleskåprör att trycka inifrån med. Ett alternativ är att skruva ihop plåtarna med plåtskruv under limningen, men då måste man ta hand om hålen på något vis efteråt.
Jag är skitnöjd med denna metod. Speciellt när jag tänker på hur mycket det hade slagit sig med helsvetsning av den långa skarven.....
dom skruv hålen fyller jag med lim ,ja att limma en sådan plåt är klart den bästa metoden att reparera på men limmade du den inte mot hjulhus kanten?
Limmat alla stora plåtar på min buss.. Limsprutan underlättar.. Har en mauell hemma men på jobbet har vi en tryckluftdriven vilken är kanon vid stora objekt.. Vi limmade 6m långa plåtar innan på jobbet. Smidigt som f.
finns dom som gnäller över limkostnaden. Men just att det inte blir kolutbränning =snabbt begynnande rost. Och grejerna förblir raka är super.. Använde massor av skruvtvingar svetstänger och magneter.. Sen tejpade jag på mina fyrkantprofilrör med maskerings tejp så är dom lätt städade efteråt.
Dock kan det vara bra att ha ett ganska (relativt) tjock spackelskickt över skarven, då det kan bli lite rörelse i den.. Temperatur beroende.. Inte mycket men endå..
Jag brukar täcka bägge ytor med limm som jag sprider ut med en styv pensel eller dylikt sen en sträng till med limm på ena sidan. Så det garanterat limmar överallt. Detta blir säkert skitbra!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
dom skruv hålen fyller jag med lim ,ja att limma en sådan plåt är klart den bästa metoden att reparera på men limmade du den inte mot hjulhus kanten?
Nej det funkade inte i mitt fall. Tidigare ägare hade kapat bort stor del av innerskärmen. På en Bay går det en cirkulär ränna med en gummilist i en bit upp på innerskärmen. Tidigare ägare hade kapat bort hela innerskärmen upp till straxt under rännan. Från rännan och nedåt ligger plåtarna i stort sett emot varandra ända ner till skärmkanten så jag bestämde mig för att punkta innerskärmen direkt mot ytterskärmen i höjd med gamla kapningen. På så sätt slapp jag en massa dubbelplåt där det ligger och rostar och gror. Jag punktade innerskärmen med 2 cm luckor (syns inte på bilderna, det gjordes senare) och sedan tänker jag mula i massor av tunn epoxiprimer, karosseriskarvgucka, ett lager lack och sist underedsmassa. Borde funka.
Visst, jag hade kunnat köpa en ny innerskärm, men då kommer problemet med att fixera den rätt i förhållande till var ytterskrmen skall vara....
aha det roliga att laga en gammal lagning syndromet 
aha det roliga att laga en gammal lagning syndromet
Ja, orört är bäst alla gånger.
Nu har jag gjort ett litet ryck igen. Först lagade jag nederdelen av B-stolpen. Det är rätt mycket små pilliga bitar som skall till här. Dels skall rännan för gummilisten bli rätt, dels skall plåten på baksidan svetsas mot tröskeln för att styrkan skall bli rätt. Själva B-stolpens ytterskinn köpte jag av Alan H. Suverän passform! Jag kapade bort så lite jag kunde. Hellre kapa bort av ekonomiplåten än orginalplåten.
I bilden ser man även att jag har svetsat dit plåten som förbinder torpedväggen med utriggaren ovanför det kommande domkraftsfästet.
Jag är inte hundra på hur jag skall göra med plåten som täcker hålet i B-stolpen i bild. Antingen 2 cm dubbelplåt som original = rostar lätt, eller så svetsar jag kant i kant och slipper rosten framöver. Jag skall prov-montera framskärmen och se om det gör någon skillnad innan jag bestämmer mig.
Montage av yttertröskel. Jag kapade ut små jack i plåten som dörren rullar i, och sedan höll jag mot en kopparremsa när jag svetsade så att svetsen inte skulle drälla ut för mycket. Blir mycket mindre jobb med att trolla bort svetsen efteråt då. Undersidan körde jag med punktsvetsen. Riktigt skönt att få dit denna plåt, kändes som att det tog ett steg framåt nu.
Plåtfalsen mellan bakskärm och bakhörnet var ganska kackig i botten. När jag ändå bytte bakskärmen tänkte jag att jag skulle byta resten också. I och med att jag inte har någon krympmaskin blir det lite bökigt att fixa. Min kompis Johan har en, men han bor 5 mil bort. Istället kom jag på att jag kunde prova med samma ekonomiplåt som till B-stolpens nederdel. Jag hade en liggande som egentligen skulle vara till vänstersidan, men dit är det långt kvar så jag slaktade den. Dels vill jag ha svetsen hyffsat nära den förstyvande kanten, dels tänkte jag att om jag kapar den mitt itu har jag säkert en bit över till andra bakhörnet när jag väl kommer dit. Listigt som f-n :-)
Ekonomiplåten passade faktiskt över förväntan. Tack Alan H Schofield för det!
Over and Out!
Och där satt batterihyllan på plats! Ett riktigt elände att knöla den på plats. Jag satsade på VW original, skillnaden i pris är försumbar. Passformen var väldigt bra, men som sagt, det var trångt att få ner den på rätt plats. Och inte kom man åt med punktsvetsen heller. Nu är det bara främre delen av plåten som håller motorisoleringen på plats kvar. Och att svetsa tillbaka hyllan för luftrenaren.
