1

varför försvann dom på stroker vevaxlarna?

2

För att man slutade göra stakar med Porschejournaler. Du kan beställa en vevaxel från DPR med Porschetappar. Själv kör jag med ett flertal axlar med Porschejournaler.

3

om jag förstått rätt efter läst gene bergs böcker finns det mer stöd på sidan på dessa jounaler.hans tips är max 78 slag för vw journaler.82 och uppåt porsche.
Hans vilken slag/vevstaks kombination kör du?
jag har lösa planer på en vridstark gat motor.

4

Möllarn skrev:

om jag förstått rätt efter läst gene bergs böcker finns det mer stöd på sidan på dessa jounaler.hans tips är max 78 slag för vw journaler.82 och uppåt porsche.

Porsche har mindre journaler än vw och Cheva är ännu mindre och att man använder dessa beror på att man inte behöver slipa ur så mycket när man kör strokat.
Vridstark? Du menar väl effekt på låga varv misstänker jag för det är effekten som flyttar på din bil, inte vridmomentet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Möllarn skrev:

Det vanliga i dag är cheva (buck)  sen finns det även Honda som är änu mindre ( om man jagar Hk )
Efter som vw motorn är kort i slag  hjälper det inte så mycket att bara byta vev för att få vridmotor
Sådana saker beror på kam utformningen ( hur stängd den är ) så man får höga  cylindertryck tidigt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jag kör Porschejournaler på alla slag där jag har Porschestakar att tillgå. Har just mockat upp en 84vev med 5,6stakar och en 82 slag med 5,5stakar. Har även en 62vev med 5,5stakar på gång. Letar just nu efter en till 5,7 stake och en 5,6 stake till två set som har gått lite hett.

7

finns det några vevstakar 5,400 längd med porsche journaler som inte är original porsche eller carillo?

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-11-20 23:37:06)

Är svårt att finna sådana i dag med porsche diameter
Såg ett set hos fisher buggy (tampa Fl) i våras (bugpack)
tror det var 5,5" som låg på hyllan
Har du kollat på ebay
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Det gjordes ett flertal olika längder på h-profilstakar på 80-90 talet. Dom vanligaste var Bugpack men även Carillo. Idag är dom svåra att hitta. 912-stakar räcker i längd upp till 82-slag men är nog inte lika starka som h-profil. Numera får man kolla på samba efter porschestakar eller åka på swapmeet i USA. Jag köpte mina set för ca 10-år sen.