1

Min kusin köpte sig en 1600-motor, tanken var att bara slänga i den och köra. Tyvärr hittade vi vatten i cylindrarna så det blir lite merjobb.
Jag har boken "how to rebuild your volkswagen air-cooled engine", men jag har inte hunnit plöja igenom den än.

Så här ser motorn ut nu:

http://i64.tinypic.com/29ekwpk.jpg

Vi har mätt axialspelet till ca 0,15-0,18mm (utan packbox, kolvar och remskiva). Känns som han kan klara sig undan en arborrning eller?
Vad blir nästa naturliga steg? Dela motorn, tvätta och inspektera alla lager?

Ledsen cylinder:

http://i63.tinypic.com/2ztiohv.jpg

2

Arborrar gör man för att det radiella lagerspelet är för stort. Det axiella kan vara ok utan att det radiela är det. Det axiella spelet är bara en indikation på hur motorn mår, ingen garanti.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det är bara att ta isär ( man brukar tvätta innan )
Sen är det mäta dina lager lägen (65,05 max) Mät även upp lyftar hålen
Skulle tippa du ser kopparen i vevlagrena  Mät upp vevtapparna (55,00) om det är std
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tack för svaren.
Brukar tvätta innan jag gör något större jobb på en motor, men i detta fallet var det lite oplanerat att motorn ens skulle isär. Default/smile

Antar att ett skjutmått är för oprecist och att det är hålindikator som gäller till lagerlägena och lyftarhålen?

5

ypzilon skrev:

Tack för svaren.
Brukar tvätta innan jag gör något större jobb på en motor, men i detta fallet var det lite oplanerat att motorn ens skulle isär. Default/smile

Antar att ett skjutmått är för oprecist och att det är hålindikator som gäller till lagerlägena och lyftarhålen?

Hålindikator eller trepunktsmicrometer är det som gäller, mät på flera ställen i lagerlägena.

Anders

6

Atrox skrev:
ypzilon skrev:

Tack för svaren.

Hålindikator eller trepunktsmicrometer är det som gäller, mät på flera ställen i lagerlägena.

Anders

Om den svarta randen i mitten av lagerläget känns efter tvätt så ska man arborra!

7 Senaste redigerad av ypzilon (2016-11-08 19:30:20)

När det kommer till att välja cylindersats så uppstår ju tankar på mer volym. Default/smile

Om jag har fattat rätt så räcker topparna till närmare 100hk och org.kammen är fullt tillräcklig för org.topparna?
Hur långt räcker Pict34?
Hur stort borr kan (bör) man gå upp till med standard toppar, org.kam och pict34?
Hur stort borr kan (bör) man gå upp till med standard toppar, org.kam men en bättre förgasare?

8

Std förgasaren gör inte många hk. Insuget stryper effekten. Topparna kan man få ut över 100hk på men det e lite jobb med portning, planen, fjädrar, vippor, ventil och sätesvinklar. 1600 räcker men ska ni ändå gå upp i volym så kostar 94mm samma som 90.5mm kolvar/cylindrar. Går man upp i den volymen behöver toppar och vevhus borras upp. Org kam e nog underskattad men man behöver nog utväxlingen vippor för att få ordentligt flås.

9

Vad kostar det att ta upp blocket så att det kan svälja 94mm-cylindrar? Ska det vara tighta toleranser eller kan man låta vilken mekanisk verkstad som helst göra det?

Vad måste göras för 94mm mer än att fräsa upp block och toppar?

10

Samma kille som AR borrar ditt block brukar kunna ta upp för 94mm

Learning by experience is a great way to spend money...

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-11-10 16:32:15)

En sak till att tänka på är
Att en 1600 som är i nyskick går bättre än man tror ( det är inte många som har haft nöjet att köra en sådan )
Sätter man på ett par förgasare och utväxlade vippor också så går dom jäkligt gott  ICQ/ab  ( mycket underskattat )
Det kan vara värt att läsa denna tråd om man är intreserad hur en frisk 1600 kan gå  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19257
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Jag har en 1600 (UG) med dubbla IDF som snart gått 200 mil, den räcker gott även om jag funderat på att byta vippor i vinter. Default/smile

Vidare så har jag en rasad Trimco-motor i garaget, troligtvis lagerlägena som gett sig totalt. Det lutar åt att kusinen får ta över cylindrar, kolvar och toppar från den.