1

Tjena!

Tänkte renovera en motor vid sidan av min bubbla som jag har och kör med. Sedan när den är klar så blir det ett byte. Lite grön på motorer och vilja gärna lära mig nu under vintern. Vill ha en driftsäker och olje tät om det hade gått ICQ/ab

Har en Bubbla 62 nu med en 1200 i. Lite mer "drag" i motorn skadar väl ej men även nöjd som de är nu.
Frågan är vilket motor ämne man ska rikta in sig på?
Passar 1300? Vad behövs göras?
Lättare trim?

Kom gärna med tips och råd.
Tack å förhand

2

Är det en originlbil, tycker jag du skall behålla enkelportinsugsmotor ?
En 1600:a med enkelport (Typ2 1968-70) och Solex 30 förgasare gav 47 Hkr

3

Japp är orginal. Passar en 1600 eller man behöver slipa ur lådan?

4

Du kan väl behöva byta svänghjul om jag inte missminner mig då antalet kuggar skiljer mellan 6-12 volt( 109 på 6 & 130 på 12v)

5

En 1600:a, eller rättare sagt - alla med 12V svänghjul passar efter uppslipning av svepet.
Men inte om du behåller 6voltssystem i bilen....
En adapter startmotorbussning för 50kr gör att 12V startmotorn passar i din vxllåda.
Visst, man kan byta svänghjul till 6volt, typ3 hade 200mm koppling dessutom (jag har nått liggandes).
Skall du bygga upp önskad motor från scrath är det vilket som, du får ändå shimsa in svänghjulet ,-)

6

Men vi säger att jag fixar en 1600, vad kostar det ca att renovera? Typ slitage delar och de nödvändigaste. Räcker 10k? Behövs med skills och specialverktyg eller man klarar det med BV, Samba och youtube?

7

Om du ska helrenovera en motor så är bog runt 10tkr rätt
Rimliga pengar behöver blocket lineborras (uppslagna lagerläge är väldigt vanligt) så får man  lämna bort det arbetet för det kräver special- verktyg samt kunskap allt annat kan man göra som novis med verktyghandböcker tålamod och noggrannhet så kan vem som helst plocka upp en bra org motor.

Learning by experience is a great way to spend money...

8

Det beror på vad man kallar renovering
En raggar renovering som man bara byter slitdelar och slipar in ventilena kan man komma under 10 ( vissa kallar det för repara motorn)
Skall man göra det riktigt med vad som krävs är det lätt 15
Ja du behöver special verktyg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Ja 10 kanske är i underkant men det beror även ju på hur mkt som måste bytas.. om man river hela motorn borrar och byter alla slitagedelar så får du en enligt mig renoverad motor. Sen är det klart att man kan lägga i princip hur mkt tid och pengar som helst på att blueprinta och balacera motorn för längre livslängd och lite mer effekt och trevligare gång men då blir det genast mkt dyrare och kräver ännu mer hjälp/specialverktyg (tex för att balancera in vevstake med svänghjul osv..) kul och lärorikt men kanske inte helt nödvändigt på en org motor.
Ang att rycka i remskivan för axialglapp så är det en rätt intetsägande metod. Visst har du stort spel så vet du att motorn måste renoveras men jag har precis gjort den tabben att skruva ihop en motor utan att öppna den då det inte fanns axialspel på den..  den lät så här när jag stsrtade den..  https://m.youtube.com/watch?feature=you … STG_zA07TY 

Och det här var orsaken... 

http://forumbilder.no/images/2016/07/25/imagea5830.jpg
http://forumbilder.no/images/2016/07/25/imaged553b.jpg

En tight motor är inte alls säkert att den är en motor utan renoveringsbehov
.

Learning by experience is a great way to spend money...

10 Senaste redigerad av MrPete (2016-09-19 19:14:13)

ar-borrning 12-1500:- +ev nya oljepluggar
nya lager och packningar ca 10-1200:-
nya kolvringar ca 4-500:- +kostnad för honing vet jag ej priset på stresshoning, typ biltema är ej att rekommender)
nytt cylinderkit 85,5mm (1600) istället för kolvringar 3000:- för cima/mahle
ny kam +lyftare 2000:-
Ny oljepump 600:-
pumplock med utgång 3-600:-
filterhållare 300:-
topplock 5000:- för två nya kompletta std 1600:- (troligtvis billigare än att fixa till beg)
avgasystem 15-2000:- för ett enklare sportigt avgas

Sen tillkommer diverse annat som är mer eller mindre valbart som tändstift, tändkablar, ventilkåpor, blästring och lack av kylkåpor, luftfilter, vevhusventilation, motorolja, tryckplatta, lamell, urtrampningslager, portning av toppar, viktjustering, balansering, extra oljetråg, osv osv osv..

summan av ovan utan tillval: 12000 - 16200:- och då är det enkelt att plocka på mer om man inte kan göra mycket själv.. kom exempelvis på att man kanske behöver stötstänger om man planar, eller om man dessutom ska ha andra vippor.. men det beror ju såklart på hur mkt man ska trimma.. Det billigaste blir att bygga original alternativt att hitta bra beg delar.. vilket inte alltid är helt lätt.. andra saker bör köpas nytt då slitaget inte går att återställa.

11

Tackar för hjälpen. Vad är bästa motorn att bygga på då? 1600?

12

Ett bra dvs lite slitet motorblock..
Själv köpte jag en elverksmotor 1200 34hk. För några tusen vilken visade sig ha senaste generationens block dvs samma som 1300,1500,1600motorerna använder..
Man utgår från ett bra block=arborrat eller i undagsfall nytt eller med få timmar.. Som tex från elverk eller vattenpumpar. Sen fr man bygga upp med så bra bitar som man har råd med.
No free rides... Att köpa motorer som en föregående ägare säger funkade bra när den plockades ut är som att lita på en lott för ens fortsatta försörjning,
Så skaffa en motor.. Ta isär låt arborra locket, sen börjar alvaret.
Eller låt någon bra motorbyggre göra en  åt dig.. Var i blekinge bor du.. Det finns ju en del med vw intresse i blekinge.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Ok låter bra de michaelth. Bor nära Rusty så kanske blir en subaru motor istället haha ICQ/ag

14

Tja jag lurade ju honom in i subba träsket ICQ/ad  så varför inte dej Default/lol

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Haha så pass ICQ/ag  ja vi får väl se vad som händer framöver.

16

Hej, kul att se att det finns liv där ute och att ghiorna finns i garagen.
Jag har en -62a  som tagit upp plats i garaget under flera år nu. Äntligen kom inspirationen och det plockas isär för fullt. Massor med rost att ta hand om och en motor som ska byggas upp från grunden.
Fronten är full med hål som repareras just nu.
Karosslyft, blästring och lackning av platan, svetsa kaross och lacka.
Det blandas med motorbygge.
Och nu hittade jag hit ICQ/ab

17

Kul att du hittade hit...
då du (förmodligen glömt)skriva i din profil var i landet du finns.. Så berätta gärna det..
Låter trevligt att du vill/hållerpå att renovera en gammal vw.. Men varför inte lägga upp en projekt tråd, på lämpligt ställe här på forumet.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Från en som dagligen renoverar och bygger motorer så kan jag meddela att det numer med stigande dollar och hög kurs i brasilien kostar i runda slängar 25000 om man verkligen räknar allt som krävs för att kunna starta motorn. Till detta kommer en arbetskostnad om man inte klarar jobbet själv. Jo jag vet att många får ihop motorer till sig själva betydligt billigare men kan dom sälja den med gott samvete och ta smällen om den slutar att funka. Som egen företagare tar jag inga chanser med kvalitet tex AA-cylindrar eller no-name oljepumpar. Med dagens sociala medier så är man snart sågad jäms med knäna om man säljer en orenoverad  växellåda eller motor till någon som insisterar på att köpa beggat och skiten havererar inom en vecka. Då är det inte kundens fel utan den där oseriösa motorbyggaren. Man kan nog lungt konstatera att det är en jävla skillnad på att bygga sin egen motor jämfört med att bygga till betalande kunder. Sen ska vi ju inte glömma att när man anlitar en motorbyggare så betalar man även för erfarenhet och kunnande och inte bara för delar och tid. Man frågar ju inte doktorn vad delarna till transplantationen kostar utan man hoppas nog mer på att han vet vad han håller på med. I många fall kan jag spara pengar åt folk genom att avråda från eftermarknadsskit och istället använda renoverat original. Bara lite funderingar kring det här ämnet motorer. En regel som gäller än idag är Gene Bergs fras Buy the best and cry once.

19

Så sant!

Loud pipes save lifes

20

Inledningsvis diskuterades 6 eller 12 volts elsystem.
Detta hör väl egentligen hemma i "eltråden" men i detta sammahang kan jag tycka att den generella diskussionen utan alltför mycket detaljer även platsar här.

När man ändå renoverar sin motor från grunden, och då tänker sig litet trevligare prestanda än vad som var original, då tycker jag att man lika gärna kan byta konsolen för generatorn (om det låter sig göras) eller det vi kallar för "generatortornet" och på detta placerar en växelströmsgenerator, växelströmmarna är alltid på 12 V. Nya eftermarknadsgeneratorer har inbyggd regulator, möjligen finns det fabriksrenoverade originalgeneratorer, de flesta har extern regulator. Och då dessutom en 12V startmotor, ja köp det bästa (=Bosch) och gråt bara en gång då enligt citat ovan!

Och om man nu gör en helrenovering av motorn, så får väl också resten av bilen sig en allmän överhalning, och då är det i sammanhanget ett litet jobb att byta bilens övriga elektriska komponenter till 12V. Men mer om detta brukar det diskuteras i "Eltråden" alltså "Elektriskt 6 & 12V http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=26

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

Bra inlägg Hans Landelius

22

Har man en bra 1200'a som man önskar lite mer hk i, sätt dit ett 83mm big bore kit,
Ger 1385 ccm, 25% mer effekt ( i reklamen...) och den går ungefär som en 1500.

Dessutom finns det ok tilgång på 1200 pumpmotorer med lågt timatal.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

23

Häftigt!
Så om jag bygger en 1915 cc motor på en 1600, så får jag i själva verket en 2 litersmotor?
Var/vem beställer jag den av?

24

MH skrev:

Häftigt!
Så om jag bygger en 1915 cc motor på en 1600, så får jag i själva verket en 2 litersmotor?
Var/vem beställer jag den av?

ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Loud pipes save lifes

25

Default/hmm

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´