1

min startmotor har sagt upp sig. Jag har inget lager (trasig lagerfäste så jag kan inte installera något lager ) i växellådan utan har en startmotor som är självlagrad. Den som sa upp sig var en äkta Bosch, tung som ett ankare och stor som en skogaholmslimpa. funderar på att köpa en sådan IMI high tourqe startmotor. den ska tydligen vara dubbelt så stark som nuvarande. Motorn är en högkomp 2.3 liters.

Är det någon kvalité i eftermarknads startmotorerna? Är de verkligen så mycket starkare? är dom värda sina ca 3500kr som de kostar? (någon här som har en liggande som jag kan låna eller köpa?)

2

En 911-start har funkat bra för mig i alla år... Samma som på Typ2, när den har 911 i Boschnumret...

3

Den som sade upp sig är nog en sådan: Bosch 003 911 023E det står även 0 001 212 402 på den.

4

I min startbänk har jag en startmotor från en Skoda Felicia.
Dom är självlagrade och betydligt billigare.
Har dock solenoiden i annan lutning än vad orginal till bubbla är. Så vet inte hur det passar i en bil

Nytt mob nr...

5

Har en ghia  34 från 1964, 6 V, men startmotorn orkar inte dra igång motorn när den är varm, annars går det men den snurrar
långsamt. Har bytt startmotor till en annan beg. Båda har bra lager men funkar exakt lika dåligt. Har kompletterat gamla anslutningar mellan batteri och startmotor med nya, men ingen förbättring. Kör med dubbla batterier, men ingen förbättring.
Tändningslåset används ej utan har separata kontakter. Tändsystemet i övrigt i ordning o bilen går bra.

Har fått rådet att koppla in ett startrelä från startknappen till solenoidströmmen, men kan inte se hur det ska hjälpa
startströmmen, då solenoiden fungerar bra men startmotorn saknar kraft att dra runt motorn. Tänker  jag fel eller?
Räknar med att behöva köpa ny startmotor men känner mig inte säker på att ens det skulle fungera. Har någon en
garanterat bra beg startmotor så är jag intresserad.

Tacksam för alla svar, Kryll

6

kryll skrev:

Har en ghia  34 från 1964, 6 V, men startmotorn orkar inte dra igång motorn när den är varm, annars går det men den snurrar långsamt.

Denna fråga är värd en egen tråd, så jag har skapat en ny tråd och svarat i den:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?pid=421396

7

iooor_21 skrev:

Har dock solenoiden i annan lutning än vad orginal till bubbla är. Så vet inte hur det passar i en bil

Har du något nummer på den så kanske man kan se om den passar eller ej.

8

Lurv skrev:
iooor_21 skrev:

Har du något nummer på den så kanske man kan se om den passar eller ej.

Har tyvärr inget nummer på den

Nytt mob nr...

9

Okej nu har jag fått dommen från reparatörern. Min startmotor är slut. totalt soppslut.

nu står jag inför två val:
1. Köpa en ny Bosch 911/typ2, tror den ligger på ca 0.7kw
2. köpa en ny IMI high torque på 1.4 kw

De ligger så nära i pris så priset spelar mindre roll frågan är vilken som är bäst?

10

003 911 023E (VW nummer, 0 001 212 40 Bosch nummer).
Finns renoverade på hyllan i 12V och "9V" utförande.
Mats 0705-69 33 43

11

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,26485.0.html

Mera känd som jb...