1

Inlägg från denna tråd:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=44567

kryll skrev:

Har en ghia  34 från 1964, 6 V, men startmotorn orkar inte dra igång motorn när den är varm, annars går det men den snurrar
långsamt. Har bytt startmotor till en annan beg. Båda har bra lager men funkar exakt lika dåligt. Har kompletterat gamla anslutningar mellan batteri och startmotor med nya, men ingen förbättring. Kör med dubbla batterier, men ingen förbättring.
Tändningslåset används ej utan har separata kontakter. Tändsystemet i övrigt i ordning o bilen går bra.

Har fått rådet att koppla in ett startrelä från startknappen till solenoidströmmen, men kan inte se hur det ska hjälpa
startströmmen, då solenoiden fungerar bra men startmotorn saknar kraft att dra runt motorn. Tänker  jag fel eller?
Räknar med att behöva köpa ny startmotor men känner mig inte säker på att ens det skulle fungera. Har någon en
garanterat bra beg startmotor så är jag intresserad.

Tacksam för alla svar, Kryll

2

Jag har haft precis samma problem på min 1964 Typ 3, dvs. att den ibland är hopplös att få igång när den är riktigt varm. Startmotorn orkar knappt dra runt motorn.

Jag har bytt:
- Startmotor (flera olika varav en NOS och en självlagrad)
- Startmotorbussning
- Jordfläta
- Kablage mellan batteri och startmotor
- Relä (mest för att spara på tändningslåset)

Nu har jag accepterat mitt nederlag och håller på att konvertera till 12V....

3

Det finns två komponenter i tändsystemet som kan fungera riktigt dåligt om de är gamla som varma.
Dessa är tändspolen och kondensatorn, oftast lägger kondensatorn av först.

Sedan är det också så att när startmotorn drar runt och kämpar på, blir det mindre ström över till tändsystemet, så det kanske inte ens uppstår några gnistor.

Med startrelä undanröjer man det spänningsfallet som kan uppstå i kablarna mellan tändningslås och solenoiden.

Jordflätor eller snarare minsanslutningar, i pluralis!
Det finns som bekant två "jordflätor" minusflätor! Den ena går ju från batteriets minuspol till bottenplattan, den andra skall finnas någonstans mellan växellådans undersida och dess bärgafflar, denna brukar "försvinna" korrosionen brukar käka upp den.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."