TobiasL skrev:Solenoiden kan ha hängt sig.
Så är det. Jag har också en sådan solenoid...
Skruva ut startmotorn, demontera solenoiden, dessa kan vara litet svåra att få i sär, du måste värma på med en större lödkolv, minst 75W bak på bakelitkåpan på lödanslutningrana där, för att få i sär det hela.
Sedan är det rentvättning av gammalt fett, samt försiktig polering av glidytor och kontaktytor, liksom försiktig insmörjning med fint fett eller nån bra olja.
Återmontering sker, tro det eller ej, i motsatt ordning
Sedan händer det ju att man kan köpa nya solenoider också, men jag har råkat ut för att dom varit restnoterade så jag har fixat själv.
Annars anser jag att delar till startmotorer eller hela startmotorer skall man köpa nya eller fabriksrenoverade. Den psykiska och fysiska kostnaden för en bil med dysfunktionell startmotor överstiger oftast den ekonomiska kostanden för nya delar.

http://www.classicvw.se/startmotor-sole … ts_id/2860
VW Up-North har just nu bara solenoider för 12 volt, och en ny sexvolts Bosch startmotor kostar 2995kr, (en 12volts är något billigare).
http://www.classicvw.se/bubbla-t1-/t1-e … 43_469_514
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."