1

Hallå

Ni som kör solex pdsit 32-34 förgasare från en typ 3 i era typ 1or ( Måste finnas någon ) ICQ/ab
Har ni gjort egna gasreglage eller köpt något färdigt som passar?

Står och funderar kring detta då typ 3 har reglaget där fläktkåpan sitter på en typ 1.

// Robin

2 Senaste redigerad av mettis (2014-07-29 20:22:36)

Man får svetsa om nedre reglaget på förg, och vända "korset" upp-o-ner så funkar det på typ1 !

http://i.imgur.com/KmyFqs8.jpg


Detta är "34:or" troligen Typ4:a (?) och jag har ju sågat bort chokehus mm... Annars är det lika som Typ3 32:or....;-)
Samt att jag använt "M4:a gängstång" för nya stag.....med typ3 kulleds-ändarna ,-)


http://i.imgur.com/n9zrPre.jpg

Jag körde en "hög 14sek på 402meter" med denna enkelports-motor på Bug-Run ifjol, så man kan ha kul !?

3

Kanon svar med bilder och allt tackar för det.
Gött då har man nått att gå på, va lite inne på det spåret. ICQ/ab
Fundera även på om det kanske skulle gå att köra med Logmechs reglage och sätta det bakom fläktkåpan om det finns plats och ha kvar båda delarna av länkaget på förgasarna, så syns det inte heller.
Men kan bli mek med det, är inte mycket plats att jobba på då det även ska stämma med vajern från pedalen.

// Robin

4

Ursäkta om jag rotar i din tråd, men jag står inför samma operation jag med så jag är nyfiken hur det fungerar!
Och vad åker ni med för tändning när man byter från enkel till dubbla "originalförgasare"? Nån typ3 eller typ4 fördelare eller?

5

En fördelare från en bil som innan haft originalmonterade dubbla förgasare är bra...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Yes jag kommer köra med en fördelare från en typ 3a, Så jag har kvar vacumet  som är bra vid blandad körning olika varv, belastning etc då man får ett "stort register" på tändkurvan.

Alt fördelare från Wasserboxer om jag inte mins fel.

// Robin

7

Perfekt, då har jag lite mer koll! Tack så mycket!

8

Jag spinner vidare på denna tråd... jag hade tänkt få på dubbla Solex 32-34 på min 1300 enkelports snurra. Frågan som snurrar i min skalle är vad jag ska använda för insug?  ICQ/ad

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

9

mettis skrev:

Man får svetsa om nedre reglaget på förg, och vända "korset" upp-o-ner så funkar det på typ1 !

http://i.imgur.com/KmyFqs8.jpg


Detta är "34:or" troligen Typ4:a (?) och jag har ju sågat bort chokehus mm... Annars är det lika som Typ3 32:or....;-)
Samt att jag använt "M4:a gängstång" för nya stag.....med typ3 kulleds-ändarna ,-)


http://i.imgur.com/n9zrPre.jpg

Jag körde en "hög 14sek på 402meter" med denna enkelports-motor på Bug-Run ifjol, så man kan ha kul !?

Har följt dina anvisningar funkar bra vad hade du invändigt i denna motor?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

10

Återfall skrev:

Har följt dina anvisningar funkar bra vad hade du invändigt i denna motor?

Hej! Kul med enkelport (ibland...;-)
Jag byggde "egentligen" en motor att ladda med turbo senare (med byte till original DP-toppar).
Så jag ville ha en bättre (motvikter) vev, och hade köpt en 74mm från Bygdén som då sålde dessa för 2500kr.
Likaså bättre kolvar, så det sitter en "smidd" Mahle 87mm sats på...
Så egentligen är den ju på lite över 1700cc ;-)
Min kam är en turbokam, köpt begagnad från en turboåkare, men i din motor bör det funka bra med en W100, eller "gammal rallykam" på 284grader....
Kommer inte ihåg hur mycket jag planade topparna, men gränsen går ju vid 2,5mm ca, sedan blir det problem med cylindertoppens instick (kylfläns mot kylfläns liksom!).

Sedan har jag ju tätstegad växellåda, gör mycket för tiden på 402meter!

11

Hej skoj att du svarade
Såg i någon säljes annons där du sålde en hel del grejor 32-34 solex o nu undrar jag
om du har bytt halsringar på dessa någon gång vad jag har förstått så ska det kunna gå
Förmodar att dina enkelportstoppar har blivit preparerade av något slag mer än planingen

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

12

Återfall skrev:

Hej skoj att du svarade
Såg i någon säljes annons där du sålde en hel del grejor 32-34 solex o nu undrar jag
om du har bytt halsringar på dessa någon gång vad jag har förstått så ska det kunna gå
Förmodar att dina enkelportstoppar har blivit preparerade av något slag mer än planingen

Mettis har en tråd i projekt om topparna och motorn
Bytt halsringar ja men svarvade om dom
Tycker att det är förmycket jobb mot vad det ger tillbaka
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Återfall skrev:

Hej skoj att du svarade
Såg i någon säljes annons där du sålde en hel del grejor 32-34 solex o nu undrar jag
om du har bytt halsringar på dessa någon gång vad jag har förstått så ska det kunna gå
Förmodar att dina enkelportstoppar har blivit preparerade av något slag mer än planingen

Hej. Jo jag sålde allt(!) jag hade i fråga om Solex Typ3 förgasare, 45kilo..., gick till Dalarna.

Halsringar fanns lite olika original på dessa, men jag tog väl upp lite till "racemotorn" (26mm ?)
Enkelportstopparna GÅR att ta upp, men då måste det till ny, större fläns och egna insugsrör -jag slipade lite grann, även på avgassidan.
Betänk att enkelinsugrören håller 30mm invändigt hela vägen upp till förgasaren, där de konar upp till 32-34mm.
Ingen vits med att porta upp kanalen i topparna alltså - men man kan alltid "snygga till" för bättre flöde fram genom ventilsätet (PPR Micke har bra tråd i "How to...")

Ett par bilder på mina toppar, från "säljes annonsen"....(tydligen planade jag 3,5mm, 3-vinklars ventiljobb, dubbla ventilfjädrar mm)

http://i.imgur.com/VKFoJol.jpg

http://i.imgur.com/b4K2zsp.jpg

Från "projekttråden" -som inte var min, vi "tävlade lite" och lade oss i varandras enkelportsbyggen.....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=12780

http://i.imgur.com/jiv5QJE.jpg

http://i.imgur.com/rGo8YuE.jpg

http://i.imgur.com/FId8SLB.jpg

14

Vad menas med tre vinklars ventiljobb o med 3,5 planing gick detta utan att bearbeta kolvarna för ventilernas skull

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

15 Senaste redigerad av mettis (2016-11-04 02:12:31)

Återfall skrev:

Vad menas med tre vinklars ventiljobb o med 3,5 planing gick detta utan att bearbeta kolvarna för ventilernas skull

Helt enkelt att man rymmer upp innerdia med en 70gr fräs, sätet med en 45gr och ovanpå sätet med en 15gr (eller vad man som jag har tillgång till....)
Detta gör att man kan bestämma bredden på anläggningsytan (45gr) som man vill ha den, samt öka flödet - inget fancy, i VAG instruktionen beskrivs detta.

Nej, kolvar gick fria, men jag har bara ca 9mm i lyft på denna kam.
-Att jämföra min 2387cc med FK87 och 1,4:1 vippor är det 15-16mm... där har jag väl fräst ur kolvtopparna ca 3mm för ventilfrigång.

3:e översta bilden är tagen med cylindern, där jag sedan slipat upp runt ventilen för bättre flöde.

16

Kul o intressant att en motor med bara enkelportstoppar kan gå så snabbt tackar så mycket o ber att  få återkomma i din egen tråd om denna motor

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.