Tjena! Är det någon som vet om stift märkt nr 61 på reläet, motsvarar D - på gammalt kopplingsschema?
Är denna modernare typ av laddningsregulator bra?
Jag har motvilligt fått en volkwagn tillhörande en vwän, i garaget med något så hemskt som en likströmsgenerator... där dessutom laddningsrelät är helkasst, så jag funderar på att köpa en sådan som på bilden... Är den bra?
När de kom var det många som klagade på dålig kvalitet. Vet inte om de blivit bättre sedan dess?
När de kom var det många som klagade på dålig kvalitet. Vet inte om de blivit bättre sedan dess?
Troligtvis är de tre stora runda grejerna med Boschloggan på större dioder, liknande dem som finns i växelströmsgeneratorer, kan vara thyristorer också. Alltså är detta en helt elektronisk "regulator" de gamla nu 40 år gamla, och äldre laddningsreläerna är ju nu rätt så trötta, och dåelektromekaniska, så allt är väl bättre...!? Det gäller ju då att se till med sådana här att regulatorer inte ger för hög laddningsspänning ut så att batteriet gasar, alltså inte mer än 13,9 volt.
Jag hade några ex av motsvarigheten till växelströmsgeneratorerna, en eletronikklump ingjuten i hartz, märkt "Hella" dessa båda gav för håg spänning ut, så att det småbubblade i batteriet.
Det enda man minns av högstadiets kemilektioner, var väl det med vätgas, knallgas... Det är det som bildas i batteriet när det överladdas, och den gasen vill man ju liksom inte ha under baksätet... Eller hur?