Jag är lite nyfiken på bensinpump och behovet av regulator.. Jag har läst nångång att orginal bensinpump räcker till rättså stora motorer och förgasare. och då är jag ju ochså nyfiken på behovet av reguletor.. Ni som är lite erfarna och har koll kanske kan dela med er. I mitt fall handlar det om idf 44 och ca 2 liter typ 1. Vad har ni för tankar...
Vissa eftermarknadspumpar ger för mycket tryck av bränslet, än vad en gammal hederlig orginalpump ger. Och då bör man ju ha en regulator inkopplad för att få ner eller justera till lämpligt tryck.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Så en orginalpump skulle göra jobbet.?
Jag har lite input ifrågan och en kamrat har kört med webrar, mekanisk pump och avsaknad av regulator på 1914 med bra resultat. Själv är jag i läget att jag ska ta beslut på bränsletillförsel. Jag kanske ska omformulera mig lite och fråga såhär: vilken modell, elpump, mekanisk pump, vilken regulator har funkat bäst. Det var dom funderingarna jag gick å klurade på och jag är övertygad att det finns erfarenhet här..
4 2016-11-01 10:44:09 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-11-01 10:50:10)
Så en orginalpump skulle göra jobbet.?
Jag har lite input ifrågan och en kamrat har kört med webrar, mekanisk pump och avsaknad av regulator på 1914 med bra resultat. Själv är jag i läget att jag ska ta beslut på bränsletillförsel. Jag kanske ska omformulera mig lite och fråga såhär: vilken modell, elpump, mekanisk pump, vilken regulator har funkat bäst. Det var dom funderingarna jag gick å klurade på och jag är övertygad att det finns erfarenhet här..
Din mek pump klarar cirka 130-140 hk Men om du skulle köra på stripen brukar det räcka till 150 m sen orkar den inte av att leverera
Men då måste soppa ledningen vara frisk plus att filtert i tanken bör bara rent
finns ett lite men till
En solex klarar cirka 0,2 bar men en IDF gillar inte tryck över 0,17 bar (kina pumpar ligger mellan 0,22-0,3 bar )
Jag körde elpump på 90talet utan regulator som jag tyckte funkade jätte bra förgasarna var lite kasiga att få till ibland
Fick låna en Lanbda från volvo exprement då fick backa om att köra utan regulator
Fick tipset av dom gubbarna att sätta dit en Filter King ( KL Racing är billiga på dom
) vips var det mycket lättare att få till förgasarna
Sen är det filter så man slapp göra rent nålventilena
Därför säger jag använd regulator för det sparar till något annat än att gräva i förgasarna ( mycket vanligt att man har flödande förgasare även med mekpump och std fugg)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tackar.. Då kanske jag kan får ett bra tips på elpump ochså så har jag koll på det med. .någon pump som är att rekomendera?
Tackar.. Då kanske jag kan får ett bra tips på elpump ochså så har jag koll på det med. .någon pump som är att rekomendera?
Det beror på om det bara är gatan eller också på stripen
Det finns många som är jätte bra (inte biltema) räkna med att du behöver minst 120L H
stripen så får man gå upp till det dubbla
Ps Kolla på Kl Racing har prylar för överkomligt pris '
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Kikar..tack. Jag ska åka på gatan är det tänkt även om man skulle kunna tänka sig att testa strippen nån gång på kul...
Jag hade problem med för högt tryck med en ny eftermarknadspump på en 1600 AS-motor och originalförgasare.
Köpte en regulator som jag ströp trycket med.
Men så exprimenterade jag med att lägga under tjockare packningar mellan bränslepumpen och "bakelitgrejen". Hade ett ark med samma typ av packning som den mellan förgasare och insugningsrör, inköpt på Biltema. av detta ark skar jag till en packning, och se, nu når inte stötstången riktigt ända upp och trycket blev aldrig högre än 0,2 bar ungefär.
Regulatorn bytte jag mot rätt så snygga skärmblinkers samt en tankgivare och en påse syrafasta maskinskruv...
Fiffigt... Riktigt fiffigt..
Förfarandet med packningar finns beskrivet i original verkstadshandbok.
Förfarandet med packningar finns beskrivet i original verkstadshandbok.
Ja, jag upptäcke det efter det att jag exprimenterat med mina hemmagjorda packningar...
Varför göra något enkelt?