26

Dags igen för lite garagetid. Har länge gått å funderat på hur olika plåtvinklar och plåtbitar ser ut. Det svåra är när man kliver in i ett så pass utrostat projekt att man inte har någon koll på HUR det ska se ut. Det blir en massa surfande på nätet för att hitta bilder med det rätta utseendet på plåtarna.
Dagens jobb är ett typiskt sådant. Konstaterade att det inte blev som det bör vara. Nörd som man är, så kommer mer bilder på evighets hörnet ICQ/ab

var inte nöjd med delen ner mot tröskeln så den fick helt enkelt stryka på foten.

PunBB bbcode test

Kapade bort överflödet för att malla upp nya plåtbitar.

PunBB bbcode test

Kändes skönt att få elda igång TIG svetsen istället då man har ren/ny plåt att jobba i. Så här ska det tydligen se ut i botten
på denna enligt mina egna uppenbarelser ICQ/ab

PunBB bbcode test

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

27

Ditt plåtarbete är en ren fröjd att betrakta ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

28

Kommer inte ihåg om jag postade denna länk när du hade projekttråden på MB http://basic1.easily.co.uk/01401A/05B055/resto.html    tror att den bilen är rätt på dom flesta ställen  ICQ/ab

29

Tack Mats, kanon skoj att ni gillar mina "tråkiga" bilder. Men det blir mer senare när man kan börja skönja en hel bil.
Tack för den Bengt. Har den sen förra gången ICQ/ad Har varje bild i datorn i garaget för att spejja på.

............................................................................................

30

Snyggt gjort ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

31

Aaaamen va faan.
Så där ja, då har vi lärt oss att inte lita på föregående reparationer.
Drog fast platta för att få en siffra mellan kaross och plattan (25). Provmonterade sedan tröskeln som ska dit, Det vart inte riktigt som jag ville ha det, då vinklarna inte var korrekta. Fram med sågen och på det igen. 
Gör om gör rätt ICQ/ab

Hur mycket bygger listen mellan kaross och plattan?

PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

32

Snyggt jobbat med plåten

jag uppskattar snygga jobb

33

Läckert projekt. Kommer bli kul att följa. Lycka till

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

34

Så där då!
Dessutom en ny nyans på grundfärgen. Tre nyanser av grått.

PunBB bbcode test

35

surfinsafari skrev:

Kom igen nu och hjälp till ICQ/an , ni som följer tråden och vet , jag har ställt mig samma fråga. Jag parar en 57:a kaross med en 69:a bottenplatta och misstänker att jag av någon anledningen INTE får ner den tillräckligt nära. Tips mottages Default/hmm ...

, . .·´¯`·..

36

Det skiljer en del mellan 3-5mm breoende på vart på karossen det är, på min split hade den inte tryckt ihop listen överhuvudtaget (listen var 8mm) på tunneln, vid golvet vid en skruv var det 2mm  ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

37

Mats W skrev:
surfinsafari skrev:

Kom igen nu och hjälp till ICQ/an , ni som följer tråden och vet , jag har ställt mig samma fråga. Jag parar en 57:a kaross med en 69:a bottenplatta och misstänker att jag av någon anledningen INTE får ner den tillräckligt nära. Tips mottages Default/hmm ...

Kan tänka mig det beror på listen och hur hårt man drar. På ghian hade jag av nån anledning nån plastig list av typ O-O, dumt att snåla då den inte är dyr men jag visste väl inte vad jag beställde... Den kändes som den vart platt direkt. Originallisten på de gamla är väl av utseende O_O, på splitprojektet vart det en O-O list fast av gummi och mycket styvare. Jag skulle tro att jag komprimerade nånstans till halva obelastade höjden om jag snittar dessa två lister... Känns som O_O listen som satt original komprimerades ännu mindre?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

38

Grejen är ju att karossen skall gå att ställa på bottenplattan utan att det blir glapp emellan... sen när man vet det så kan man lägga tätlisten och montera karossen igen....och då är det tätt utan att skruva.... fast det bör man annars blir det inge roligt att köra  ICQ/ag

39

rogga skrev:

Grejen är ju att karossen skall gå att ställa på bottenplattan utan att det blir glapp emellan...

Precis, plåtjobbet är klart när man inte ser någon luft mellan kaross och platta UTAN gummilist.  ICQ/ag

40

Härligt att se plåtarbeten det blir man aldrig trött på så fortsätt fota allt
va du orkar.Det är bra att ha lite bilder att tjuvkika på ICQ/ab

41

10.5mm hög, gammal orginal karosslist

42

Mr.Zwitter skrev:

10.5mm hög, gammal orginal karosslist

Finns det möjliget att få en bild på den.

43

http://img35.imageshack.us/img35/504/img3128ie.jpg

25mm bred kan tilläggas

44

"och där stod han , vid sina blå/vita kartonger och myste.."   ICQ/ag  Det skulle jag ha gjort !

You´ll never know...

45

Mr.Zwitter skrev:

25mm bred kan tilläggas

Finns sådana lister att få tag på idag??

Jag har använt O-O pr0fil o det har funkat bra, bygger väl ca 3mm.
Rogga beskrev bra, plattan ska ligga emot karossen runt om o sen får man testa lite hur höga gummikuddar man behöver vid framvagnen o i bakre hjulhusen. Tex, om du har för tunn kudde fram så drar du ner främre delen av karossen mot framvagnen då lyfter dörrarna för högt i bakkanten t.o.m främre dörrbågen kan ta i taket ICQ/ad 
På en cab är det ännu känsligare med höjden på kuddarna för att få till bra dörrpassning, det är till att prova sig fram.

46

Mitt lilla upprop gav ju många och framförallt kloka svar! Tack alla - ingen nämnd, ingen glömd ICQ/ag

, . .·´¯`·..

47

Mr.Zwitter skrev:

25mm bred kan tilläggas

Tycker den ser tjock ut, vad är det för reserdelsnummer på den??

48

Nice
Tack alla för svaren, Kan man få beställa den listen du har i handen ICQ/ab
Snart dax att punkta dit tröskeln för att sedan få vända till andra sidan. Å den mina vänner är värre ändå.
Som tur är finns det nos trösklar i samlingen.

Fundering. Har någon den böjbara rören som går från tröskeln upp till defrostern, liggandes?
Eller tips på ersättnings rör?

Dagens lilla pyssel var detta.

PunBB bbcode test

49

Hängde en lapp på en najtråd en gång i tiden, men min zwitter hade samma. Kan ha tagits en bit,men om du kan mäta

runt,så ska jag mäta längden.

50

Jag kan ha fel, men jag har för mig jag sett att nån säljer den (O_O) , samtidigt, VW uppdaterade väl av en anledning och vem ser listen?, men å andra sidan så verkar ju detta vara en "KAMAX renovering" (dvs att man ser till att det är rätt märkning på rätt ställen på mutter och skruv och säkert mer därtill), så jag har full förståelse för att allt ska vara som när den lämnade fabriken...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
    Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
    VW typ1 1951 split (såld)