Till alla gamla rävar därute.. kan man bara strunta i paperschims mellan vev/svänghjul?
Givetvis får man kompensera med smalare chims för rätt axialspel men papperchimset behövs inte?
Hur hade du tänkt att det ska bli tätt utan packning?
Ali G
Det är lite därför jag frågar. På en del ställen påstår dom att man inte behöver den utan att dne ställer till mer problem än den gör nytta. Tänkte höra med er vad ni brumsr göra?
Jag använder liite packningssilicon i stället för packning här (även där det skall vara aluminiumpackning.)
Blir mera exakt att dra ihop och skimsa in utan packning oxå ,-)
Hur skall vi veta om du behöver papperspackning när vi inte vet vilken vev du har. Det finns ett otal lösningar på vw-s motorer så berätta först vilken typ av vev du har, hur ser svänghjulet ut på baksidan, är det 12 eller 6volt.
Det är tidig en 1200 34hk från 61. Den har org en papperschims. Har fått rådet att inte använda det då det precis som papperspackningarna vid
Cylinderfoten inte egentligen behövs eller fungerar speciellt bra. Själv tycker jag det skulle knepigt att fabriken sätter dit chims som inte gör någon nytta.
En 34 hk kastar sällan av svänghjulet så jag skulle nog använda papperspackningen. Jag brukar fukta den i curil och sen dra svänghjulet till40kg. Ibland är det svårt att få dit 3 schims utan att använda papperspackningen som mäter 0,15 mm.
Det är tidig en 1200 34hk från 61. Den har org en papperschims. Har fått rådet att inte använda det då det precis som papperspackningarna vid
Cylinderfoten inte egentligen behövs eller fungerar speciellt bra. Själv tycker jag det skulle knepigt att fabriken sätter dit chims som inte gör någon nytta.
Det går inte att jämföra dessa två packningar då det är helt olka applikationer. Vid svänghjulet har du oljetryck som inte får tryckas ut och vid cylinderfoten bara stänk. Vid svänghjulet har man ett jämt tryck och vid cylindern rör det sig med värmeutvidgning.
Ali G
Ok! Låter som lite curil på papperspackningen är att rätt väg att gå! Tack för tips/info!