1

Någon som har lyckats finna en lösning på hur man slipper gnissel från skivbromsarna framtill på folkisen?
Själv har jag testat med biltema klossar som gnisslade nåt oerhört mycket.
Om jag istället provar med asbest klossar (vilket är materialet som bromsarna är konstruerade för) så är dom både mjukare och helt fria från gnissel.
Jag vill självklart inte använda asbest och undrar därför om någon har hittat belägg av bättre kvalitet annan blandning på friktions smeten eller liknande som ger bra och tysta bromsar utan asbest?

2

Jag har för mig att gnisslet kommer från friktionen som är mellan okets kolv och klossen. Vet att jag använde kopparpasta på baksidan av klossarna med framgång.

Bubbla -62

3

Kopparpasta är bra men det hjälpte inte på biltema klossarna.
Vet du vilken tillverkare/ fabrikat av klossar som du använder?

4

vid hårda belägg kan det ibland bli vibrationer.. ofta har man en "skrikplatta" som gör att belägget inte trycks in rakt utan lite kilformigt...
dom skall sättas rätt..
ibland kan man bli av med problemet om man sätter in klick med gummimassa liknade "silikon" eller annat "kitt/lim  mellan kolven och beläggen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

m02cjoho skrev:

Kopparpasta är bra men det hjälpte inte på biltema klossarna.
Vet du vilken tillverkare/ fabrikat av klossar som du använder?

Du, det var länge sedan så det kommer jag inte ihåg.
Har trummor på min än så länge men har planer på uppgradering till CSPs wide five kit.

Bubbla -62

6

Ja asbest är svårt att efterlikna, jag får labba vidare med antiskrik åtgärder.
Ett tips som Bosse bildoktorn har är att borra några små, små hål i belägget med samma diameter som blyertsstift som man sen fyller hålen med, har ej testat detta med det låter lite optimistiskt.
Undrar om det finns klossar av annat material tex. som dom bromsband med ökad friktion som wheeler dealers använde när dom renoverade Volvo PV 544 -63.
Där påstod dom att dessa belägg markant förbättrade bromsverkan, det sas ingenting om ev. ökad värmeutveckling eller liknande.

7

Skippa kopparpastan o köp riktigt monteringsfett som är för bromsar. Det har tystat belägg för mig på allt ifrån cyklar, mopeder och bilar. Jag kör med en pasta från Liqud Moly (reservation för stavning) Blått klet o klabb med smidig flaska med borde pump och pensel. Räcker i evigheter!

vw typ-1 1967

8 Senaste redigerad av m02cjoho (2016-10-29 13:27:24)

Ja det måste testas det finns tydligen ett flertal sorter med monteringspasta vilket jag har missat, trodde att kopparpastan hade monopol.

9

Följer detta inlägg med intresse och hoppas på intressanta förslag. Har bytt till nya skivor och klossar, fixat allt fint! Koppar pasta här O där. De första 500 meterna tyst och fint ( efter nattens vila) sen börjar det! Bromsar man kraftigt i det närmaste tyst, men vid normal inbromsning, hörs jag något kvarter. Mina klossar från Mekonomen, ofta bra grejer, men inte dessa. Jovisst stannar bilen. Får jag tag i en omgång med asbest byter jag direkt!
Vw 1303s-74.