1

Antar att detta är ganska basic, men jag vet iaf inte hur man gör Default/smile

Jag tänkte fylla på glykol nu när det börjar bli kallt. Jag tänkte mig inte för, så jag blandade 50/50 och bara fyllde på. Sen insåg jag att det rent logiskt borde vara en massa vätska INNE i systemet också? Så nu undrar jag helt enkelt om nån kan hjälpa mig förstå hur jag blöder ut det. ?

(T3 -84, vattenkyld, diesel)

2 Senaste redigerad av stevo (2016-10-19 18:39:35)

Köp dig en glykolmätare för en tia eller tre om vattnet inte är allt för sunkigt och mät vad du har för fryspunkt på vattnet. Då slipper du tömma systemet Default/smile

3

Det kan å andra sidan vara bra att byta all glykol nån gång då o då finns ju rekommendationer om hur ofta detta bör ske i diverse litteraturer.
kommer inte ihåg men har för mig att "haynes" tar upp detta i ett stycke.
Sen har jag efter tips börjat använda "PEAK full strength concentrate" gul kylarvätska som är extra snäll mot våra vattenbufflar.
Så byt du allt gammalt möggig spolarvätska och skölj samtidigt ur systemet med vattenslangen.

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

4

stevo skrev:

Köp dig en glykolmätare för en tia eller tre om vattnet inte är allt för sunkigt och mät vad du har för fryspunkt på vattnet. Då slipper du tömma systemet Default/smile

5

stevo skrev:
stevo skrev:

Kylvatten är som bromsvätska det skall bytas enligt service schema.

6

Alice skrev:

Antar att detta är ganska basic, men jag vet iaf inte hur man gör Default/smile

Jag tänkte fylla på glykol nu när det börjar bli kallt. Jag tänkte mig inte för, så jag blandade 50/50 och bara fyllde på. Sen insåg jag att det rent logiskt borde vara en massa vätska INNE i systemet också? Så nu undrar jag helt enkelt om nån kan hjälpa mig förstå hur jag blöder ut det. ?

(T3 -84, vattenkyld, diesel)

Lossa slangen som sitter längst ner på kylaren,hissa upp bakdelen och töm så du får ut så mycket som möjligt, spola ur försiktigt.
Det brukar sitta en urtappningsplugg på baksidan av en kylare. Jag lärde mig att låta pluggen vara för att den lätt "släpper/lossnar på insidan" och allt börjar rotera i den och så skaffar man sig ett lättare läckage. Så jag brukar låta bli pluggen och tappa ur genom kylarslangen. ¨

Kylarvatten ska bytas efter 2000 timmar, 2000 mil eller vart annat år.

Jag har aldrig bytt kylarvatten om jag inte har skruvat med kylsystemet och jag har aldrig haft något problem med gammalt kylarvatten. Men kan tänka mig att man kan få problem om man blandar olika glykoler, eller inte har någon hum om dess temperatur.

7

Dominique skrev:
stevo skrev:
stevo skrev:

Så du byter kylarvatten och bromsvätska minst vart annat år? Inte jag  ICQ/ab

8

Tack för alla tips! En mätare blir det nog. Men ska först ta ditt råd @stevo att lossa slangen och tappa ut allt. Men går det om jag inte kan starta? För jag har lite problem med att starta också just nu. Default/smile Jag skulle ge rätt bra betalt för någon som kan komma förbi här och visa mig lite grejer =/ typ hur man byter glödstift och sånt, om det nu är det som är problemet.

Hoppas det inte blir tvärminus nu bara...innan jag hinner fixa. När det någon fara om det blir liksom typ 1 minus?

9

stevo skrev:
Dominique skrev:

Så du byter kylarvatten och bromsvätska minst vart annat år? Inte jag  ICQ/ab

Beror på vilken bil äger fantastiskt många men på bruksbilarna och dom jag tänker behålla tills jag dör kör jag stenhårt service schema det är fruktansvärd lite kostnad och köper man olja/glykol fatvis är kostnaden obetydlig.

10

Alice skrev:

Tack för alla tips! En mätare blir det nog. Men ska först ta ditt råd @stevo att lossa slangen och tappa ut allt. Men går det om jag inte kan starta? För jag har lite problem med att starta också just nu. Default/smile Jag skulle ge rätt bra betalt för någon som kan komma förbi här och visa mig lite grejer =/ typ hur man byter glödstift och sånt, om det nu är det som är problemet.

Hoppas det inte blir tvärminus nu bara...innan jag hinner fixa. När det någon fara om det blir liksom typ 1 minus?

Var i landet bor du? ja man byter kylvatten med avstängd motor.

Googla eller skaffa en manual, skicka mig din e-post kan du få en T3 manual som pdf.

11 Senaste redigerad av Alice (2016-10-26 12:11:54)

Dominique skrev:

Var i landet bor du? ja man byter kylvatten med avstängd motor.

Googla eller skaffa en manual, skicka mig din e-post kan du få en T3 manual som pdf.

Ok! Men skönt att höra, då kan jag lösa motorproblemet för sig så att säga. Jag bor i Sthlm.

Jag har googlat rätt mycket, för jag vet ju i ärlighetens namn inte riktigt var slangar och tappkran och sånt sitter. Har nu googlat på Kylare, för att bli klokare... Som du märker så vet jag i stort sett ingenting. Vet inte vad jag tänkte på när jag bestämde mig för att köpa den. Jo det vet jag visst. Jag tänkte, det löser sig Default/smile

Skicka JÄTTE gärna en manual. Jag har letat men inte hittat som PDF, borde beställt en i bokform för länge sen, men den var så himlans dyr tyckte jag...

[email protected]

12

@dominique
Jag lyckades tappa bort avisering om din skickade fil. Antar den kom på Mail. Men omöjlig att återfinna. (the mailbox trash paradox)  Har du ork att skicka igen?

13

http://syncrosport.com/info/manual/ <- här finns det lite att ladda ner. Googla annars typ vw t3 haynes manual så dyker det upp några gratis alternativ  ICQ/af