1

Jag har gjort bort mig lite.... Jag har haft mitt avtagbara drag monterat sen i våras..... Default/hmm
Och när jag besiktigade förra veckan så satt det såklart rejält fast.
Jag vet att man ska ta av dom när dom inte används, men jag kör släp hyffsat ofta och jag anser att avtagbara drag är idiotiskt, så jag lät det sitta på. Det var iof oxå ganska idiotiskt, visade det sig ICQ/ab

Nu får jag inte av det alls...
Jag har kört rostlösare, bakat och slitit i det, testat med frysrostlösare, värmt det lite försiktigt. Jag har kört rostlösare och försökt motionera det nästan varje kväll, men Utan framgång.
Jag kan inte vrida om nyckeln.... Och jag måste vrida om nycklen(låsa upp) för att kunna dra ut den stora ratten och ta loss draget. Jag tror det är så iaf, jag kommer knappt ihåg eftersom jag knappt lossat det.
Nycklen satt oxå i låset när jag började ICQ/ab men den lyckades jag få ut hyffsat lätt.

Finns här nån som har tips om hur jag löser det?
Det gäller en passat 2008 med orgmonterat westfalia drag.

Jag frågade besiktningsmannen om jag fick svetsa fast det, men det gick minsann inte ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

wd40 och kopparslägga..

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

Tack för tipset, men det är just det konceptet jag kört den senaste veckan utan framgång  ICQ/ae

Buss 65
Ghia 57

4

Kontaktspray löse oxiden i låscylindern så att du får runt vredet / lycka till

5

Är det det draget med ratt som du vrider för att lossa o lås cyl sitter i ratten?

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

6

Ja, låset sitter i ratten och nyckelns handtag är en röd plastknapp.

Tack för tipset om kontaktspray, det ska jag testa. Även om 5-56/wd40 väl borde göra samma sak?

Buss 65
Ghia 57

7

Jag fick ett nytt drag av den typen av bilhandlaren då mitt satt fast på en touran...
Fick inte med någon nyckel så när nyckeln väl kom satt det fast, provade som dig utan resultat antar att man borrade ur det på bilfiman

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

8

Vi brukar borra ut låscyl, finns koden kan man beställa ny cyl o nycklar

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

9

Ok, hur gör jag då? Är det bara att borra bort hela cylindern ICQ/ab eller ska man vara försiktig och borra litet först och sen öka dimensioner tills kolven lossnar.
Behöver jag ha lås? Låset har väl inget med funktionen att göra? Isf skippar jag gärna lås,  bara draget sitter som det ska och bilprovningen blir nöjda ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

10

Jag är hemma och vabbar med min dotter idag, när hon var ute och lekte i trädgården så lekte jag med draget. 
Och jag lyckades få loss det ICQ/ab
När jag tröttnat på att smörja och lirka med nyckeln så tog jag en lagom stor skruvmejsel, bankade in den och bröt upp cylindern ICQ/ab
Nu funkar allt som det ska, förutom att jag inte kan låsa.
Låset är bara där för att ingen ska kunna stjäla draget, och den minimala risken kan jag lätt leva med ICQ/ab
Allt ser ut som förut, så om besiktningen mot förmodan skulle ha synpunker på att jag inte kan låsa så lär dom nog inte se eller märka det ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

11

Bara att granulera en bra utförd räddnings aktion ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Jag har ett sådant drag på min alfa 159. Peppar peppar så har det inte krånglat än, men snart besiktning och upp till bevis.

Min kompis har en likadan bil och ett likadant drag. På dagen lika gammalt. I förfjol krånglade hans lås och det slutade med att han vred av nyckeln. Jag hjälpre till att pillar ur stumpen och provade reservnyckeln. Klanten hade haft nyckeln fel väg.

Jag retades lite och fick igen nästa år när jag gjorde nästan samma.

Vad jag vill säga är att det är farligt lätt att sätta nyckeln fil väg. Det är nån ologik i låset att det känns "rätt" att sätta den fel.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

13

Westfalias avtagbara drakkrokar brukar vara bra, men låset i varianten med röd nyckel är ett skämt. På min gick kroken att låsa, men nyckeln gick aldrig att dra ut i låst läge (trots massor av låsolja och liknande).

Inget större problem då jag bara hade kroken monterad några gånger per år, men en stor plump i en annars förtroendeingivande krok. Jämfört med Westfalia känns t.ex. Thule som något från Biltema.

14

Säg den glädje som varar....
Jag var glad att jag löste dragproblemet idag. Skulle bara byta ett hjullager på onsdag och sen besiktiga om.
När jag körde i eftermiddags så högg och skrapade när jag bromsade, och texten "parking brake falure" kom upp i displayen..... nu har jag varken parkeringsbroms, ABS eller antispinn. RIDÅ.....

Jag ska kolla med en vagcon på onsdag, hoppas det är nått lätt och billigt.

Hade det bara kunnat hålla tills jag hann ombesiktiga på torsdag... ICQ/ac

Buss 65
Ghia 57

15

vet ju på farsans gamla skoda Octavia (-07a) fick han 2a för den inte lossnade riktigt lätt , kroken satt monterad på bilen hela tiden princip. 

jag fettade in med  rejält hjullager fett kom jag ihåg så vid nästa besiktning så höll bes-killen får den i huvudet då han hade den uppe på liften när han testade ta bort den , tror inte han testade göra så igen med bilen uppe på liften  ICQ/ae  ICQ/ag

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.