1

Det läcker på undersidan av injektorpumpen, droppar från lägsta punkten, kan inte se varifrån. Jag lät bilen stå ett par veckor och startade den utan diesel, tänkte att det såklart fanns bränsle men det hade nog droppat ut.
Nu går motorn igång efter att man kört startmotor nånstans 10 sekunder. Kan köra motorn med lite gaspådrag i några minuter sen dör den. Sen är det tillbaks på noll, blöddrar igång efter 10 sek med startmotorn.

Jag har tänkt att det är luft i systemet, men hur länge behöver man köra innan den slutar att stanna av?

Startade alltid sekunden man vred nyckeln innan detta. 

Nån som har ideer?

2

Bygg ut pumpen, renovera själv eller ge den till en bosch service

T2 Buss, t3 doka, Lt distance wide

3

Nu går den bra på tomgången, lägger inte av. Men när man börjar köra kan det gå bra en stund kanske ett par hundra meter, sen blir den orkeslös och accelerar inte och antingen stannar av även med full gas eller så dör den när man kopplar ur eller saktar in.

låter det troligt att det är kopplar till den läckande injektorpumpen?

4

Hur nyligen är bränslefiltret bytt?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Hur nyligen är bränslefiltret bytt?

Hmm det vet jag inte. har bara haft bussen sen i höstas men har iallafall kört 300 mil gissar jag.
Om du tror att det kan vara orsaken så är det ju lätt att byta iallafall.

Men hur kan det förklaras den går som i princip vanligt på tomgången men tjuvstannar rätt omgående när man kör?

6

Dåligt bränsle flöde vid belastning..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

Dåligt bränsle flöde vid belastning..

Borde inte detta komma successivt? eller kan det från en dag till en annan bli stopp?

8

Har bussen stått ett tag utan bränsle i tanken så kan dom bli rätt rostiga på insidan, när man sedan börjar bruka den så kan det bli tätt i filtret ganska så omgående. Detta efter egen bitter felsökning där jag han byta det mesta innan jag kollade bränslefiltret.

Caravelle-Sven skrev:
michaelth skrev:

Dåligt bränsle flöde vid belastning..

Borde inte detta komma successivt? eller kan det från en dag till en annan bli stopp?

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

9

Jasså! Hade ju varit magiskt om det vart bränslefiltret som gjort att den stannar. Ska köpa ett nytt imorn.

Men varför måste jag då köra tändningen typ 10 sekunder varje gång jag ska starta. jag tänker att det måste finnas luft eller tjuva luft i systemet. Från läckaget på injektorpumpen eller finns det andra bra ställen att kolla av?

trekronor skrev:

Har bussen stått ett tag utan bränsle i tanken så kan dom bli rätt rostiga på insidan, när man sedan börjar bruka den så kan det bli tätt i filtret ganska så omgående. Detta efter egen bitter felsökning där jag han byta det mesta innan jag kollade bränslefiltret.

Caravelle-Sven skrev:
michaelth skrev:

Dåligt bränsle flöde vid belastning..

Borde inte detta komma successivt? eller kan det från en dag till en annan bli stopp?

10

Svårstartad kan också bero på dåliga glödstift, men börja med att byta bränslefiltret. Rengör kring filterhållaren ordentligt innan du tar bort det gamla. Jag har sett flera fall där pumpen havererat efter filterbyte pga slarv med rengöring.
Läckage kan förekomma på flera ställen, bla runt drivaxeln. Detta läckage brukar förekomma främst när bilen står och upphör efter start.

11 Senaste redigerad av Caravelle-Sven (2016-10-25 18:49:59)

Nu är bränslefilter inköpt, ska testa och byta det imorgon på förmiddagen. Återkommer med resultat.

Jag tycker att det ser ut som att injektorpumpen läcker mellan "den svarta lådan(4) och själva huset", det är svårt att se därför att det droppar på undersidan. Jag har därför köpt "packningssilikon" från biltema. Tänkte testa om det går att provisoriskt täta den från utsidan i skarven mellan delarna om det går att komma åt.
Bilderna för att förtydliga.. (blev lite väl stora..)

Packningslim

Injektorpump

12

Inte en chans att du kan täta med silikon utifrån, allra minst med Fultemas på tub. Spara den tuben till framrutan istället.

Mellan huset och distributionshuset är det 100 bars tryck, om det läcker där så lär det läcka ordentligt. Det finns ett par packningar som är klassiska läckpunkter och det kan ibland läcka från timing-skruven, men eftersom den är tätad med packningsbricka så ska det mycket till om det ska börja spontanläcka från den. Det är snarare ett problem om den har varit öppnad och sen inte igendragen på rätt sätt eller med gammal packning. Om någon av backventilerna läcker (den som rören sitter i) så syns det på baktstycket men om det är torrt så kan du eliminera den tanken direkt.

Jag skulle gissa på att din pump läcker från ett av de vanliga ställena. En av slangarna, locket, reglageaxeln eller från någon av O-ringarna. Den vanligaste läckan är O-ringen bakom remhjulet.

13

Nu är bränslefiltret bytt och bussen går kanon igen! startar direkt och går stabilt utan att dö, har tankat upp full tank.
Det var verkligen goda nyheter, nu kan jag köra den till avställningsplats över vintern.
Tack för de tipsen, släppte en sten från axlarna, har datumparkering med städdagar från nästa vecka så hade inte vart någon höjdare med en bot i veckan innan bussen är igång.

Ska kolla lite mer på injektorpumpen snart, får se om jag kan återkomma med bilder.
Då ger jag mig inte på att kladda med tätning från utsidan om det är lönlöst från början.

14

ICQ/ag grattis.. man skall aldrig överse enkla anledningar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(