Hej undrar om någon här kan tala om för mej om detta lager är standard eller inte?
Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Dimension på kamlager
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej undrar om någon här kan tala om för mej om detta lager är standard eller inte?
enligt Googel skall det vara std
Det brukar stå på om det är över d typ 0,10
På en std maskin skall det sitta ett sådant
Tack Det var bra att veta men undrar vad du skrev när du Googlade detta då jag själv har försökt
VW 113 101 521 
Va bra !
Det är så att jag har bytt lager i en gammal industriare 126 a och har då ersatt lagerna med standard silverline
lagt i annan kam med lite bättre effekt än original engels snällaste och med lite hårdare fjädrar original stötstänger
När jag ställer in ventilerna 015 då kolven är i toppläge på varje cylinder o sedan drar ett nytt varv då får jag inte in
bladmåttet inget spel alls 
engels snälaste ? ( nr 36 282º 0,372" 9,45mm) (eller menar du W serien )
skulle tro att dina stötstänger är förkelna Så är dom också för långa
Om du tar bort vipparms bryggan när dom är på TÄNDLÄGET ( där ställer man ventilena ) man kan ligga ett halvvarv fel om man bara kollar på toppläget av kolven
Menar du att man måste ställa utan vipparmsbryggan o sedan montera den o då ska det stämma
vad beträffar längden så har jag lagt schims under bryggorna o ställt efter märkningen på remskivan
och 100% kolv i toppläge hur kan det då bli fel har alltid ställt så på standard motorer o bibehållt
015. Vad skulle du uppskatta den nya längden till på stötstängerna kammen heter 100T-1 276grader
En fyrtaktare har kolven i topp två gånger under en cykel. En gång när den tänder och en gång när avgaserna trycks ut och insugsfasen börjar. Man kollarvid tändfasen annars får man fel spel.
Problemet är nog inte handhavandet utan misstänker att det kan vara något som rör sej med lagerna eller ?
Har plockat ner o ska få hjälp i veckan o mäta med hålindikator på kammens lagerläge o se om det kan vara något där
Tycker att det du beskriver är det som brukar hända när man ställer ventilerna i fel fas. Bascirkeln på en kam är inte helt rund utan "backar av" lite för att bygga upp oljefilm just innan den börjar lyfta och det är där man hamnar då.
Jag hoppas att det är som du säger men jag har haft den isär o ihop 2ggr med samma resultat o ska mäta lite i blocket på tisdag
får väl se om det säger något innan jag sätter ihop den igen.
Jag vet inte historien om motorn men ser att den har använts och då kanske som elverk eller något annat det är ingen maskin
som stått i något förråd etc.
Vi får väl se hur det går och jag är mycket tacksam för tipsen jag har fått
Nu har jag kommit på vad som var galet den axeln som driver fördelaren satt 180 grader fel
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Dimension på kamlager
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.