Står i färd med att skruva ihop en 1600 som genomgått en lättare renovering med lagerbyte och ringar men upptäcker när jag ska montera kolvarna att två
av dom är märkta 85.45 0ch två 85.46 förvisso är det dom kolvar som satt i före ren. och motorn gick bra men den började dra olja. Ska jag låta det vara som förut eller bör jag söka andra kolvar så det blir lika?
Är det på något vis bättre med 85.46 kolvar? Motorn är en org. typ 3:a som jag konverterat till stående kyl behållit dubbelförgasarna och satt på ett ormbo så det är inget fartmonster.
Tacksam för svar från bättre vetande.
En hundradels mm hit eller dit gör varken till eller ifrån.
Om jag var dig skulle jag mäta kolven så den inte är utsliten
Samma med cylindrana ( mycket vanligt att dom förstora typ 100mm ned i loppet )
Om det är värt jobbet att sätta ihop igen
mellan 0,11-14 total spel mellan kolv o cylinder sen skall dom kastas i skroten
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack för svar ang. mätning av cyl. bör det då göras över hela loppet från botten till topp och vilket instrument funkar bäst?
micrometar till kolvarna (10 mm från under kant mäter man )
Invändig micrometer eller T mått eller cylinder mätklocka på cyllana
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
