Tack det var snällt sagt
Men jag är nog lite av en slipare fortfarande
Nu till låskistan till motorluckan. Den var verkligen heeeelt hoprostad, var bara en brun klump minst sagt! Men tänkte att jag måste iaf slita isär den och se om det skulle gå att få liv i den igen?
Alltså, tyvärr så var det tydligen "foto-fria veckan" den dagen, så ni får tro mig när jag säger att den var helt fylld med rost och annat bröte...typ rost 
Men lyckade få bort allt och frigjorde alla delar och skrapade av det värsta.
Sen fick grejerna bara ligga i en liten låda och se ledsna ut, för första tanken var ju trots allt att bara slänga låset och köpa ett nytt eller bättre begagnat. Såg ju att Wolfsburg West hade börjat nytillverka låset.
Men igår så tänkte jag: Ämmenwaff...vore ju kul å se om det går att plocka ihop det ändå
Sagt och gjort, det första/största problemet var ju att själva spiralfjädern var helt slut minst sagt. Klurade lite hur jag skulle göra? Letade lite efter någon lämplig fjäder, men utan framgång.
Men av någon konstig anledning så hade jag en ganska stor spiralfjäder i min "diverselåda", jag kommer inte ens ihåg varför den ens finns där? Men hur som helst så var diametern på denna exakt vad som behövdes.
Jag började med att räta ut den så pass att den skulle gå att arbeta med, sedan klämde jag fast ena änden tillsammans med en M8 bult i skruvstycket och började linda runt den några varv, för att sedan avsluta med några fräna böjningar för att efterlikna originalet, fast lite mindre rostig förstås
Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så pass smidigt att böja om en fjäder, rent historiskt när jag hållit på med fjädrar (vilket inte är speciellt ofta) så har de ofta gått av eller varit svåra att få dit man vill. Nu kanske jag hade tur med att det var bra "halvblött" stål i just denna fjäder??
Men tillslut så, efter lite mer putsande/filande på de övriga innevånarna i låskistan så gick det att återförsegla låskistan med några väl valda placeringar av svetsloppor på de avslipade nitningar som tidigare förseglade alltihopa.
Nu är ju denna låskista fullt fungerande igen, fast den ser ut som "sju svåra år" om man synar den lite närmre....men jag "sparade" ju 370kr
plus att jag fick någon timmes finpyssel! 
Post's attachments
IMG_2089.jpg 213.04 kb, 189 downloads since 2016-10-26

IMG_2091.jpg 158.83 kb, 183 downloads since 2016-10-26

IMG_2093.jpg 212.67 kb, 186 downloads since 2016-10-26

IMG_2094.jpg 130.42 kb, 188 downloads since 2016-10-26
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet