1

Hej!

Jag är ”newbee” när det gäller vw-motorer men har lärt mig litet grand när jag jobbat hela sommaren med min bussmotor som visade sig vara en 1800-motor med dubbla pdsit 32-34. Jag har fått motorn att gå bra på tomgång och höga varv men har trubbel med mellanregistret.
Jag får en ”blind spot” då jag drar på. Jag har läst om detta här på forumet men även försökt att läsa mig till en del på nätet. Jag har vidtagit en hel del åtgärder.

Förgasarna är renoverade och kalibrerade efter bästa förmåga. Tändningen är även den fräsch och inställd. Jag frågade tidigare på forumet och fick tips om bränsleledningar och har försökt åtgärda dem i motorrummet men börjar nu misstänka att det är bränsletillförseln på något annat ställe som är boven eller möjligen tjuvluft. Jag undrar nu om någon kan hjälpa mig med följande frågor:

Kan man tappa och/eller rengöra tanken (eventuell sil eller ledningar) på något sätt utan att ta ut tanken?
Är bränslepumpen ”svajig” på dessa motorer? Kan man kolla ”schysst tryck” utan manometer?
Var drar en sådan här motor vanligast tjuvluft? Kan tankventilationen spela någon roll i detta fall.
Tacksam för svar.
Hasse

2

Om du har bromsservo bör du kolla om den ger tjuvluft. Det sitter en backventil på slangen som måste sitta åt rätt håll. Kolla att axpumpen ger soppa vid gaspådrag. Du bör även renovera bränslepumpen.

3

Min hade en dålig slang mellan servot och röret som går bak mot motorn och som i sin tur är anslutet till insuget via ännu en slang. Röret kan vara skadat av rost. Det har varit otätt på flera bussar jag hjälp vänner med.. Om du pluggar anslutningen på insuget så får du veta om felet ligger någonstans där, tänk på att det blir riktigt tungbromsat! Sen kan man väl gänga bort utloppsröret på tanken, och jag tror det sitter en sil där? Hoppas du hittar nåt!

4

Tusen tack för era svar! Jag ska undersöka dessa punkter.