Hej!
Jag är ”newbee” när det gäller vw-motorer men har lärt mig litet grand när jag jobbat hela sommaren med min bussmotor som visade sig vara en 1800-motor med dubbla pdsit 32-34. Jag har fått motorn att gå bra på tomgång och höga varv men har trubbel med mellanregistret.
Jag får en ”blind spot” då jag drar på. Jag har läst om detta här på forumet men även försökt att läsa mig till en del på nätet. Jag har vidtagit en hel del åtgärder.
Förgasarna är renoverade och kalibrerade efter bästa förmåga. Tändningen är även den fräsch och inställd. Jag frågade tidigare på forumet och fick tips om bränsleledningar och har försökt åtgärda dem i motorrummet men börjar nu misstänka att det är bränsletillförseln på något annat ställe som är boven eller möjligen tjuvluft. Jag undrar nu om någon kan hjälpa mig med följande frågor:
Kan man tappa och/eller rengöra tanken (eventuell sil eller ledningar) på något sätt utan att ta ut tanken?
Är bränslepumpen ”svajig” på dessa motorer? Kan man kolla ”schysst tryck” utan manometer?
Var drar en sådan här motor vanligast tjuvluft? Kan tankventilationen spela någon roll i detta fall.
Tacksam för svar.
Hasse