I min ´81 buss sitter det en insprutad typ 4 med brytartändning.
Den började bete sig märkligt med att få väldigt låg tomgång vid kallstart. Jag bytte ett par slangar, bla från "tillsatsluftventilen" eller vad den heter, samt rengjorde denna. Ingen skillnad. Jag justerade inpsprutningen. Detta fick bort den hackiga gången i uppförsbackar, men inget i övrigt.
Härom veckan började den gå allt sämre, varvid jag bytte bränslefilter, fördelarlock, brytarkontakter, tändkablar och kondensator. Ställde tändningen med strobelampa enligt litteraturen, vilket är 7,5 grader BTDC. Med detta är den VÄLDIGT svårstartad. När den väl blir varm går den dock vettigt.
Ställer jag tändningen efter bästa förmåga "på gehör" så går den bättre än när jag ställt med strobe. Mäter jag då med stroben så hamnar tändningen alldeles för tidigt.
Ställer jag tomgången så att den är schysst på kall motor blir den SKYHÖG vid varm motor.
Jag blir inte klok varför den beter sig såhär!
Kan det vara att kallstartspridaren inte kickar in? Eller är det fel på "tillsatsluftventilen"? Har inte särdeles stor erfarenhet av denna motortyp sedan tidigare, och är väldigt öppen för förslag och idéer!