Då har det gått en vecka igen då! Det är otroligt så fort tiden går…..
Jag sa ju att det var riktigt rörigt förra helgen när vi skulle till att ha en trevlig 50a helg.
Vi började med att svetsa ihop fyrkantsröret som håller alla pedaler, styrsnäcka, handbroms, mm, på plats i ramen.

Och som med en massa andra detaljer så var vi tvungna att göra som det en gång sett ut på originalbitarna.
I detta fall så är det väldigt ”sniket” svetsat på fabrik en gång i tiden, bara svetsat på 3 sidor samt lagt på en liten plåtbit som svetsats fast med endast 2 små svetshögar. Ser ju inte riktigt klokt ut egentligen! Men så var det i alla fall på vår 50a.
Då jag tyvärr inte lyckats skapa ledighet på Lördagen så fick Thomas jobba lite på egen hand ett tag, det var en massa småsaker som var tvunget att åtgärdas. Bland annat växelstången skulle göras färdig, så den har rätt längd och så.
Och alla Hatt- och T-profiler fick rätt längd med alla utvik som ska göras, samt att vi gjorde de där rörgenomföringarna för växelstången i alla tre hattprofilerna.
Båda tvärbalkarna som var anpassade för lite nyare bussar fick några hål och andra småskillnader åtgärdade.
Vajerrören har en liten annorlunda dragning på en 50a så hålen/urtagen måste flyttas lite.

Och som ni ser så har vi gjort hylsor till alla rör så det ska gå att skarva dessa, vi ville använda de snuttar av originalrör som sitter fast i ”lådhelvetet” istället för att dra nya hela vägen.
För att göra en liten mjukstart när det gäller vajerrören så blev det gas och choke rören som fick bli pilotfall.

Dessa var ju ganska enkla då de bara går rakt bak. Sen blev det värmevajerrörens tur, dessa löper på ett helt annat sätt och svänger lite annorlunda än senare Barndoor´s. Dom tar en extrasväng under den bakre tvärbalken, det medför ju att tvärbalken måste modifieras lite i botten med ett par rejäla försänkningar som måste smidas till.

Efter det var det kopplingsrörets tur, detta håller också en lite annorlunda bana om man jämför med nyare modeller.
Den största skillnaden är att röret går i en båge och följer ramens kickup under ”lådhelvetet” för att mynna ut och gå igenom den främre Hattprofilen.
På senare bussar så går röret helt rakt så att vajern löper mellan torrisions rören i framvagnen. Och dessutom går den genom tvärbalken istället för hattprofilen.

Då dessa ”öppna” rör inte är så kritiska hur den totala längden är så var det ”bara” att kopiera dragningen från de bilder vi har på några andra 50or.
När det gäller handbromsrören så är det väldigt noga att den totala längden blir exakt, eller i alla fall så bra som möjligt. Vi lyckades bara till hälften med detta så vi var tvungna att vara lite kreativa på ena sidan….
Efter att äntligen fått alla rör på plats så fick vi börja plocka på alla balkar och klämma fast dom på sina platser, det var verkligen en skön känsla att få se att det äntligen händer något!


Och när vi var nöjda med placeringen och passformen så svetsade vi fast alltihopa med några väl ”gömda” svetsar.
Nu sitter allt ihop som det är tänkt utan en massa svetstänger.

Anledningen till att vi bara punktat ihop balkarna ”lite lätt” är att chassiet ska få sig en liten åktur till GuVWa för att få smaka riktig punktsvets för korrekt utseende. Det ska bli kul!!
Nu kan det ju tyckas att: Har ni inte hunnit med mer under hela helgen? Fy vad dåligt!
Ni brukar ju skryta med att ni hinner med sååå mycket på 48 timmar?
Och det enda jag kan säga till försvar är att lördagen var verkligen ”gör fel gör om” dagen.
Eller som Woffe brukar säga: Hade lite otur när han tänkte!
Men i det stora hela är vi riktigt nöjda med helgens jobb, vi hade hoppats hinna med att rikta och rostlaga mellanväggen innan helgen var till ända, men den får vi ta någon annan gång då rördragningen drog ut så på tiden.
Vi vill ju inte fuska och göra saker lite slarvigt bara för att det blir lite motgångar, men det är ju lite frustrerande när man kör fast.
Jaha då var det slut för denna gång! Och jag har ingen aning om hur vi ska få till någon ny uppdatering just nu.
Kanske någon liten om några delar som hittat hem som jag inte skrivit om än?
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet