1

Jag köpte en bredbandslambda idag. En arbetskamrat hade en ny/oanvänd från ett gammalt projekt ICQ/ab

Lite tankar om användning.

"Måste" jag ha den fast installerad i bilen? Jag vet inte om jag har nån direkt glädje av "onlinemätning"? så noga är jag inte ICQ/ad

Jag har två bilar som behöver mätas/justeras ibland, och kompisar har bilar som kanske behöver låna.
Så min tanke är att bygga in allt i en låda, och bara ta fram lådan och plugga in sonden när det ska tunas.
För och nackdelar med en sån "installation"?
Vill man ha det riktigt enkelt så bygger man in ett litet MC batteri i lådan, så är det bara att koppla in sonden, annars kan man köra med krokodilklämmor till batteriet.
Jag har läst om folk som förstört sin Innovative pga lång körning på starten, dåliga kontakter och spänningstörningar. Allt det slipper jag ju med mitt integrerade batteri ICQ/ab
Behöver sensorn jordas? Isf får jag ha en extra jordkabel om jag väljer batterlösningen.

Finns det vinster med att kunna mäta när man kör bilen belastad, eller blir det samma sak när jag varvar stillastående?

http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/lasslo1/Mobile%20Uploads/IMG_0536_zpshgnqtyq2.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Låter som en bra idé att bygga en låda till mätaren och bara plugga in lambdan när det ska tunas.
Tror det ska gå med ett mc batteri som du skriver, det viktiga är att plus och jord kopplas på batteriet. Tror det står i manualen mer utförligt.
Sensorn behöver inte kopplas in mer än med medföljande kontaktstycke. Tänk på att inte köra motorn med sensorn avslagen.

Mera känd som jb...

3

Att mäta lambda under belastning är finessen.
JPM har ett visst humm om vilka munstycken (och halsringar) som skall sitta i en viss motor, men sen är halva delen av bromsningen att läsa av lamdan (och sen ändra bestyckning), andra är att ändra tändningen.
I räserbilen är lamdan ett av de instrumenten som är intressant, under hela resan.

4

Visst går det att ha den lös och bara använda när man fipplar med tändning och bestyckning, under belastning då som Mats skrev.. att bara varva motorn stilleståendes säger inte vad det blir under körning.. Fördelen med att inte installera den fast är ju att man enkelt kan flytta den mellan flera bilar.. vill man bara att den inte ska synas går det ju att gömma undan mätaren tex i handskfacket eller liknande.
Lösa lambdamuttrar finns att köpa på de flesta reservdelsbutiker.

Ett känt problem med lc-1 är att sonden bränns av förvärmningen som är för stark..

Grundbestyckning kan man göra utifrån halsringens storlek. lågfart = halsring x 1,6 och huvudmunstycke = halsring x 4,3

5

Jag förstår att det blir bäst mätning under riktig belastning, men kan man mäta hyffsat bara genom att varva? Jag känner inte att jag kommer sitta och stirra på lambdavärdet i bussen när jag brukskör, och det gör jag 95% av tiden ICQ/ab i en räserbil är det helt andra förutsättningar och marginaler ICQ/ab
Monterar jag den fast i en bil så blir det för mycket bök att montera loss och in i nästa bil bara för att ställa förgasare.
Kan jag komma hyffsat nära sanningen med en flyttbar lambda så är det bra nog för mig ICQ/ab

Det är inte för grundbestyckning jag behöver mäta, det är ner för att veta att man ligger rätt på just min motorkombo.

Jblom - vad händer om jag kör motorn en stund med lambdan avstängd?

Alla ni som har bredbandslambda, har ni allt fast monterat och mäter på belastning, eller är det nån som mäter stillastående?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Jag har en exakt likadan. Och jag ska (har inte gjort det än) mäta enbart vid justeringen. Så jag har satt mätaren i ett mätarhus med magnetfot under, som man kan bara sätta fast tillfälligt på någon plåt bak i motorutrymmet (i mitt fall på fläktkåpan) Sen ta spänningen via tändspolen eller liknande.
OCH skulle jag även vilja se under körning, så har jag en förlängningssladd så att det räcker in i kupén också.

Så är tanken iallafall... ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

det meningslöst att använda lambdasond till nåt annat än tomgång om bilen är stillastående. Den MÅSTE vara under belastning för att man ska se att blandningen är rätt. Man måste inte montera den permanent, ta med en polare med anteckningsblock, klart man inte kan stirra ner mätaren hela tiden.. vill man ha exakt data så får man logga med tex pocket logger, då behövs förtsås varvtalssignal till den för att det ska bli intressant.