1

Fiske-resebussen, 1986:a med jx turbodiesel. Bytesmotor fr Autocamper insatt juni i år-injusterad pump o kamrem på verkstad-fungerat fint hittills i 700 mil-plötsligt igår morse start med skak och en massa rök-oförbränd diesel-och tappat tomgången. Lossat på alla spridarrör vartefter-ingen spec spridare ser ut att då sluta #ge# röksignaler. Det har varit några ggr i sommar som tomgången plötsligt dubblats-men en putt på gasen så har det blivit bra igen-och det är inte gasviren som spökar. Annars helt normalt.

Jag är 70 plus-vet mer om fiske än motorer-tips efterlyses-törs man köra 10 km till verkstad-har annars en gammal motor jx liggande som reservdelsobjekt, den togs ur en skrotbuss pga oljetörst--och jag har avdragare för spridare satm 4 brickor hemma-chansbyta? Annat? Tack i förväg.

2

Om det är en utbytesmotor insatt i år torde väl det finnas någon form utav garanti?

3

Jag köpte bytesmotorn fr Autocamper ( ca halva priset mot här) i England. Pump mm flyttades över av mig. En lokal firma la på rem och momentdrog . Om en spridare hänger sig fixas det nog bäst här-bytesmotorn har sannolikt lite med det att göra. Ska mkt till för att slita ut snurran-returnera ect.

4

Skulle det kunna ha något med glödstiften att göra? Det är ju ganska kallt om morgnarna nu relativt sett.

"Pimped by Nature"

5

Nya glödstift för 700 mil sedan. Bosch fabrikat. Har kört tomgång så motorn blivit halvvarm-samma sak- ryker-diesellukt-alla spridarna känns dock lika varma. Och knappt nån skillnad on en spridare lossas. Hörs att motorn haltar-hur yppar det sig om en spridare hänger sig. Spridarna har i samband med motorbytet flyttats över från blocket som lämnades in-men konstigt-efter motorbytet funkade de perfekt fram tills motorn stängdes av förra veckan. Plötslig åkomma således. Tage

6

???.. kan remmen möjligtvis kuggat över?.elller justerats fel?....
kjell

stella

7

Låter som när min "torka av oljestickantrasa" sögs in i luftburken så den inte fick just nå luft alls ICQ/ad , så kolla luftfilter och dyligt, annars låter det som att dieselpumpen står fel.

8

Är det vit eller grå rök tyder det på sen insprutning. Har pumpinställningen gjort med hjälp av indikatorklocka? Statisk kontroll sker med indikatorklocka. Om en spridare får fel blir det ett enormt knack och rökutväckling, mera mot svart rök i allmänhet.