Tänkte visa lite hur vårt garagebygge blev. Alltid haft en önskan om ett stort dubbelgarage med värme. Vi byggde vårt hus i lösvirke under hösten 2013. Fick hjälp av en firma(NC Bygg å Betong i Kumla) som gjorde huset färdigt utvändigt men tomt på insidan. Okt 2013 började vi med insidan och den 15 Jan 2014 kunde vi flytta in. Kan meddela att vi fick barn Juli 2013 samt sålde fruns hus nov 2013. Vi fick bo hos fruns Mormor och Morfar i nästan 2 månader med en nyfödd och en liten tjej på 7 år. Dock så var ju nästan jag aldrig hemma av förklariga skäl 
När vi ritade huset passade vi på att rita med garaget på samma bygglov, dock hade jag några önskemål:
¤ Ska kunna gå inomhus mellan hus och garage
¤ Dubbelgarage
¤ Värme
¤ Carport innan garaget. (De bästa med garaget nu i efterhand
)
¤ Billyft
¤ WC med dusch iom att vi ev ska ha pool på baksidan huset. Det för att slippa springa in i huset och gå på toaletten.
Sagt och gjort. Garaget blev 7x10m och en carport innan på 6,5m. Så själva byggnaden mäter 16,5x7m plus en "sluss" mellan huset och garaget på ca 10m2. Blev med andra ord nästan en platta stor som ett normalt hus = 125m2
Blev även betongplatta i carport.
Tyvärr känns garaget lite smalt, hade gärna haft en meter till men de fick inte plats.
Plattan till garaget tog vi hjälp med. Det skötte Mosjö Byggfirma i Mosås perfekt! Sen tog det ett tag innan jag började med stommen. Min fru var med barn igen och skulle föda i nov 2014, därför tänkte vi vänta till våren 2015 med att börja snickra stommen. Men, så blidde de inte utan vi körde på 
Samma kväll som frun skulle föda 3dje barnet så körde frugan och svärmor upp takpannor på garaget medans vi sprang runt på taket och la ut pannorna, var klara kl 18, in och tog en pizza sen in till BB för att föda. Hon har alltid varit sån som kör på och inte känner efter så mkt.
Inne i garaget ville jag ha en stor verktygsbänk och mkt skåp. Dock sparade jag in på luckor och handtag som fick bli de billigaste på IKEA
Blev dyrt ändå. Ska komplettera med ett högskåp till då jag saknar lite utrymme.
Som ni ser fick jag stryka på foten när det gäller billyft. Takhöjden är nästan 2,75m så en liten saxlift av något slag kanske skulle fungera? Men garaget känns för smalt för att sätta dit en fast installation. Nu var ju anledningen till carporten att jag skulle kunna använda garaget till projekt och ändå slippa skrapa rutorna på bilen som står i carporten 
Det som är kvar att göra nu är att lägga klinkers på golvet. Koppla in centralen så vi får ström(ska görhoppningsvis ske denna veckan), dra värmerören till värmaren, dra kall och varmvatten till WC samt utslagsback.
Och kanske de viktigaste, att skaffa ett projekt...vad det blir vet jag inte ännu men något som rymmer hela familjen iaf.
Småsneglat lite på bilarna från väst som är stora och bekväma
Men innan dess lär vi bygga ett till förråd för barnens alla leksaker. Som det är nu får jag inte in nåt projekt.
Grävning
Dags för gjutning!
Väggarna till garaget ihopsnickrade
Väggarna upställda
Dags för takstolar
Dags och ta tag i balk till carport, varje balk väge 630kg
Men som tur är har man lite kompisar och familj som "vill" hjälpa till
Råspont och papp
Slussen mellan hus och garage skulle byggas
Så här stod det under vintern 2014-2015. Var lite rädd att de skulle blåsa omkull då de blåser en hel del där vi bor. Men de stod kvar 
Vintern 2015-2016
Som de ser ut idag

Så här var tanken innan vi började bygga huset att de skulle se ut.
I dagsläget ska vi lämna in bygglov för uterummet som ska byggas under nästa sommar(är tanken). Blir ca 35m2 och fullisolerat.
Planritning av huset/garaget/uterummet. Nu var det första gången vi ritade ett hus så vissa saker kanske skulle kunna gjorts bättre men men
Vi trivs...