1303s växelströmsgenerator med separat relä.
Generatorn laddar 13.9v men laddlampan lyser. När motorn står still och tändning på så lyser inte lampan...
Kablage mellan relä och generator e uppmätt.
Varför beter sig lampan så ?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » En kluring. Laddlampa
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
1303s växelströmsgenerator med separat relä.
Generatorn laddar 13.9v men laddlampan lyser. När motorn står still och tändning på så lyser inte lampan...
Kablage mellan relä och generator e uppmätt.
Varför beter sig lampan så ?
Har du haft loss hastighetsmätaren?
Ett vanligt fel är att man tror att den svarta kabeln som sitter på den gemensanna anslutningen till de tre kontrollamporna, laddning, blink och tryck, är en minuskabel, men det är det inte, det är en svart pluskabel! som skall ha spänning då tändningen är på.
Om det är felkopplat som jag tror, beter sig också blinkersen konstigt.
Har ej haft isär mätaren. Men jag har haft ner säkringsdosan för att laga kabelskor. Kan va där det hänt något.
jorden av lampsockeln 
kännt fel
Ja, om du kopplat i säkringsdosan så kolla upp en ganska klen svart kavel, den skall då sitta på särkringsdosans ingång, säkring ett eller två, samma anslutning som en tjockare svart kabel har, som går ända bak till tändspolen.
"Jorden" av den där lampsockeln som innehåller tre kontrollampor är ingen jord, det är en gemensam plusanslutning.
Jag har nog skrivit det "tusen gånger", MEN SÅ HÄR ÄR DET:
Oljetrycks-, laddnings- och blinkerskontrollampan är ihopkopplade på plussidan, en svart kabel matar dessa tre lampor med positiv spänning, plus, +.
Beroende på årsmodell är denna kabel kopplad till den första eller andra säkringen från vänster i dosan, ibland är dessa båda säkringarr byglade på ingången.
Denna kabel sitter alltså på säkringsdosans ingång, samma anslutning som det är till tändspolen. Denna anslutning blir spänningsatt då man vrider på tändningslåset.
Respektive kontrollampor är jordade på olika sätt i den anslutningen där "vanliga" kontrollampor vanligtvis har sin plusanslutning"!
Alltså i mittenstiftet, flatstiftshonan som finns undertill på lampans sockel.
Oljetrycklampan är jordad i oljetryckgivaren som sluter kretsen då oljetrycket är lågt.
Laddningslampan jordas på bilar med växelströmsgenerator, i fältspolen, som blir till en "elektrisk minus" då generaton inte laddar (ja i princip).
Om denna lampa saknas eller är trasig laddar inte generatorn, om den däremot går sönder under gång fortsätter generaton att ladda tills du stänger av motorn.
På bilar med likströmsgenerator jordas laddningskontrollampan i anslutning 61 på laddningsreläet, ljusblå klen kabel. Möjligen laddar likströmsgeneraton även om kontrollampan saknas eller är trasig, men jag befattar mig numera sällan med likströmmare, så jag bryr mig inte.
Blinkerskontrollampan är det mer klurigt med, då den jordas genom glödtrådarna i respektive sidas blinkerslampor som för tillfället INTE lyser i blinfasen, det är därför kontrollampan blinkar växelvis med de yttre blinkerslamporna. Kontrollampan är fysiskt kopplad till 49a på blinkreläet, samma som är utgående blinkande utgång till blinkersspaken.
Vad många (alla??) lurar sig på då är den SVARTA lilla kabelstumpen som kommer från säkringsdosans andra eller första säkring (ibland även direkt från tändningslåset) och då sitter på en anslutning som "normalt" är en minus eller jordanslutning i en gemensam punkt för tre kontrollampor.
Danna svarta kabel är alltså plus, och försörjer de tre kontrollamporna "i höljet" i lamphållarna, alltså i glödlampans sockel.
Glödlampans "plupp" av lödtenn i mitten, längst ned, är i dessa fall minus!
Låter det enkelt? Vänta då tills jag förklarat i detalj!
När det blir fel i dessa anslutningar kan det uppenbara sig diverse mystiska fel i bilens elsystem.
Jag lyckades en gång blanda in den "lilla blå" alltså helljuskontrollampan i denna krets, tja, förvirringen var total...
Summa summarum, svarta kablar i VW-Bosch elsystem är inte till jord eller minus, dessa är oftast plus! Bruna kablar brukar vara minus och skall anslutas till jord, godset, karossen eller bottenplattan.
Höljet på vissa kontrollampor är inte jord eller minus, dessa KAN vara till plus.
För att förtydliga kanske detta tippexade kopplingsschema kan underlätta...
Observera, här är en tankmätare inritad i mätarhuset, (var det 1968 som den inbyggda elektriska tankmätaren kom?) här är den omtalade klena (0,5mm2) kabeln först kopplad till tankmätarens stabilisator, sedan till kontrollamporna. Tidigare årsmodeller hade ju varesig elektrisk tankmätare eller tillhörande stabilisator, om nu någon tvivlar.
Bilar med automatlåda, Saxomat, hade ytterligare en (röd-) kontrollampa, denna indikerade för hög oljetemp. i växellådan, men var inte inblandad i de nu omtalade kontrollamporna.
Nu ska ni få höra. Efter noga uppmätning av 12ans säkring så kom jag fram att den hade brunnit....
Tack för hjälpen alla
Märkte du inte det då varesig tankmätaren och innerbelysningen inte funkade? Dessa går ju på samma säkring...
Trasig lampa och tömd tank. Reagerade lite på att inte olje lampan lyste men tänkte inte på det då jag hade mätare.
Trasig lampa och tömd tank. Reagerade lite på att inte olje lampan lyste men tänkte inte på det då jag hade mätare.
Tag gärna för vana att kolla att både laddnings- och oljetryckslampan lyser då du slår på tändningen, och om dessa inte lyser kan du ju alltid testa blinkersen... Samt en sak till... SPETSA ÖRONEN och lyssna efter det lilla diskreta "klicket" från förgasarens shuntventil, om du har kvar originalförgasaren alltså. Om du inte hör klicket kan det vara så att du inte ens har någon spänning fram (=bak) till tändspolen.
Innerbelysningen kan ju då också vara en indikator på att något är fel, om den inte funkar. men det finns fler sådana små tips, varvid jag inte minns fler än dessa just nu...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » En kluring. Laddlampa
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.