1

En buss före 1955,utan typskylten i motorutrymmet
Finns något instansat någonstans ?

2

Varför finns ingen typskylt kan man ju börja med att fråga. Sen finns ju ett ch nummer stansat i metallen i bilen också. Sen, på sena bussar, har du ett karossnummer.
Du har ju även nummer på framvagnen, vxl lådan, pod (på de riktigt riktigt tidiga) mm mm så, nummer bör det finnas om vagnen är komplett.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3 Senaste redigerad av nizekustoms (2016-09-28 08:38:24)

Lillhugo skrev:

En buss före 1955,utan typskylten i motorutrymmet
Finns något instansat någonstans ?

Kolla på delen av karossen i motorrummet som håller listen runt motorn (nästan i linje nedanför där typskylten sitter.)

http://www.thesamba.com/vw/forum/album_ … _id=320205

Alte Liebe rostet nicht!

4

Varför det inte finns ngn typskylt ? Det finns många souvenirjägare i de svenska skogarna samt på gamla skrotar,jag gissar att detta är förklaringen till den saknade skylten.
Jag tackar bidragsgivarna för all info,och ska så fort tillfälle ges undersöka nämda plåtar  ICQ/ab

5

Nu kommer nästa fråga: Överenstämmer  ett instansat karossnummer med det chassienummer som återfinns på den typskylt som normalt återfinns i  motorutrymmet ? ICQ/ab

6

Lillhugo skrev:

Nu kommer nästa fråga: Överenstämmer  ett instansat karossnummer med det chassienummer som återfinns på den typskylt som normalt återfinns i  motorutrymmet ? ICQ/ab

Nej, skiljer mer och mer över åren.
Karossnummren infördes 1952 på bussar

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

7

Mycket kunskap finns det . Tack för informationen  ICQ/ab