2011-07-27 09:00:00 - Cision, Sweden
Volkswagen Personbilar : Originalet är tillbaka - The Beetle är här!
Nu lanserar Volkswagen The Beetle. Det är allt annat än en vardaglig företeelse
i fordonsvärlden. Den ursprungliga modellen i denna serie - Typ 1 eller Bubblan
eller Beetle - är, med sina 21,5 miljoner sålda enheter en av de tre mest
framgångsrika bilarna någonsin. Nu är uppföljaren till dessa ikoner snart här.
Svensk premiär sker i november.
Bubblan har alltid haft en särskild plats i människors hjärtan. Genom åren har
den format människors kollektiva medvetande. När barn ritar en bil, ritar de
ofta en Bubbla. Miljoner amerikaner valde en Bubbla när de skulle köpa en liten,
ekonomisk och högkvalitativ bil. Tyskarna själva valde en Bubbla när de köpte
bil under 1950- och 1960-talets "ekonomiska under". Och i vårt eget land har
många generationer svenskar minnen från barndomens bilresor i just en Bubbla.
Trots att det nu är många år sedan den ursprungliga Bubblan slutade säljas är
den fortfarande älskad och uppskattad för sin kvalitet, pålitlighet,
driftsekonomi och charm.
New Beetle skapade en bilkult
New Beetle debuterade i slutet av 1990-talet. Den skapade på nytt en
Beetle-mani. Både amerikaner och européer var entusiastiska över bilen. Den
ursprungliga Bubblan, eller, Beetlen skrev historia som bilen som satte världen
på hjul. New Beetle var en livsstilsbil som såldes parallellt med Golf, som
sedan länge hade tagit över den ursprungliga Bubblans jobb och nu till och med
övertagit titeln som den mest framgångsrika bilen i världen! När vi nu kommit en
bit in på 2010-talet råder det inget tvivel om att Bubblan - eller Beetle,
oavsett om det är den gamla eller den nya och oavsett om den kommer från 40-,
50-, 60-, 70-, 80- 90- eller 2000-talet, har blivit en kultbil.
De olika generationerna av Beetle återspeglar också det som måste vara den mest
igenkända fordonsdesignen i världen - en design som fortsätter att vinna
människors hjärtan från alla generationer.
The Beetle 2011 som ikon för en ny era
De som vill köra en bil som skapar känslor, erbjuder dynamisk prestanda och bra
utrymme - och som lätt klarar uppgiften som förstabil både för vardagens
uppgifter och långa resor - kan mycket väl ha med The Beetle på listan. Förutom
känslor och dynamisk prestanda erbjuder The Beetle också en mycket god
driftsekonomi med toppmoderna motorer som nöjer sig med en förbrukning från 4,3
l/100 km (1,6 TDI), vilket gör den till den mest bränsleeffektiva Beetlen
någonsin.
En nytolkning av originalets design
Coca Cola-flaskan, iPhone, RayBan-glasögon, The Beetle - hur nytolkar man en
design som är så unik och lätt att känna igen? Det finns ett tydligt svar på
detta: det går bara om man förstår produkten och varumärket.
Volkswagens designchefer Walter de Silva (koncernen) och Klaus Bischoff
(Volkswagen) "förstod" detta båda två och satte därför upp följande mål för The
Beetle: "Formge ett nytt original!" Det var så designen på 2011 års Beetle
skapades i Wolfsburg - en modern bil såväl som en designhyllning till det fordon
som lade grunden till en hel företagskoncern. Om man skulle ställa den
ursprungliga Beetlen och nya The Beetle bredvid varandra, och betraktar
silhuetterna så ser man att de bakre sektionernas linjer är praktiskt taget
identiska.
Dynamisk stil i Ragsters anda
En jämförelse mellan 2011 års The Beetle och 1998 års modell av New Beetle visar
på stora skillnader. The Beetle karakteriseras av en ren, kaxig och dominerande
sportighet. Den är inte bara lägre utan också betydligt bredare, huven fram är
mer långsträckt, vindrutan sitter längre bak och har en mycket brantare lutning.
Allt detta ger upphov till en ny dynamik, förklarar Klaus Bischoff.
Takprofilen löper betydligt längre ned och kan ses som en fortsättning på
konceptbilen Ragster som visades i Detroit 2005 - en slags hotrod baserad på New
Beetle. The Beetle är därigenom tuffare, mer dynamisk, mer maskulin.
Helt nya proportioner
The Beetle är 1 808 mm bred (+84 mm), 1 486 mm hög (-12 mm) och 4 278 mm lång
(+152 mm). Detta resulterar i helt nya proportioner. Den utökade längden betyder
att taket kan sträcka sig längre bak, att vindrutan kunnat flyttas bakåt och att
bakpartiet därigenom kan följa samma konturer som hos den ursprungliga Bubblan.
Den nya designens tyngdpunkt ligger hos C-stolparna. Samtidigt har
konstruktörsteamet ökat bilens spårvidd fram: 1 578 mm (+63 mm), bak: 1 544 mm
(+49 mm) och hjulbasen 2 537 mm (+22 mm). Allt detta bidrar till att ge The
Beetle sin kraftfulla utstrålning.
Tre utrustningsversioner
På världsmarknaden finns The Beetle tillgänglig i tre utrustningsversioner:
"Beetle" (basversion), "Design" (mellanversion) och "Sport" (toppversion).
I Sverige - liksom i Kina - kommer enbart versionerna "Design" och "Sport" att
erbjudas. Var och en av utrustningsversionerna har en helt oberoende karaktär.
Redan grundversionen är välutrustad med bl.a:
16" hjul, lackerade backspegelhus, förzinkad kaross, ESP, ASR, EDS, Radio/CD med
8 st högtalare, fjärrstyrt C-lås, elfönsterhissar, elektromekanisk servostyrning
med "Servotronic" hastighetsberoende reglering och Isofix fästen för 2 st
barnstolar i baksätet.
"Design"-versionen kännetecknas dessutom av bl.a:
16" aluminiumfälgar, lackade dörrhandtag, sidoskyddslister i aluminium,
instrumentpanel och dörrbröstningar i bilens färg, komfortstolar, 3-ekrad
sportratt med ekrar i bilens färg, extra tygmattor fram och bak, läslampor,
dimstrålkastare med statiskt kurvljus.
"Sport"-versionen bjuder också bl.a detta:
17" hjul, kromade avgasändrör, svarta backspegelhus, rödlackerade bromsok,
bakspoiler, invändigt krompaket och belysningspaket, instrumentpanel i "Carbon
optik", 3-ekrad sportratt med svartlackerade ekrar, sportstolar med svankstöd
fram och alupedaler.
"Black Turbo" och "White Turbo"
Inför marknadslanseringen har Volkswagen skapat två specialversioner baserade på
den högpresterande Beetle Sport 2,0 TSI DSG (147 kW/200 hk): "Black Turbo" och
"White Turbo". De kommer att vara tillgängliga tillsammans med de andra
utrustningsversionerna. Medan Beetle Black Turbo är lackerad i "Deep Black" är
Beetle White Turbo lackerad i "Pure White". Utvändigt känns specialversionerna
igen på bland annat "Turbo"-emblem på sidorna (ovanför dörrtrösklarna) och på de
färgkontrasterande sidobackspeglarna och hjulen. På Beetle White Turbo är
lättmetallfälgarnas ekrar "Tornado" svartlackerade, precis som
sidobackspeglarna, medan de är vitfärgade på Beetle Black Turbo. Invändigt är
instrumentpanelen, dekoren på ratten och dörrbröstningarna lackerade i samma
färg som bilen.
Även invändigt syns karaktären
Det är särskilt tydligt när det gäller instrumentpanelen. Utformningen och
färgsättningen på instrumentpanelen går tillbaka till designen hos den
ursprungliga modellen av Bubblan, men trots detta har The Beetle ingen
"retro-look".
Hos basversionen (Beetle) går denna panel i "Monochrome Black" - i
modellversionen "Design" (alltså i det svenska normalutförandet) är den alltid
lackerad i karossens färg. Väljer man "Sport"-utförandet har den en kolfiberlook
("Carbon Optik").
Beetle-fack och extrainstrument
På samma sätt som i den ursprungliga Bubblan har The Beetle ett handskfack
("Beetle-fack") integrerat i instrumentpanelen. The Beetle har också ett extra
handskfack i underkant på instrumentpanelen. En annan trevlig detalj är
extrainstrumenten som kan beställas som tillval, och som då återfinns på
instrumentpanelens ovansida ovanför valt ljud-/navigationssystem.Här får du
information om aktuell oljetemperatur, turbons laddtryck samt ett stoppur.
Ännu en nyhet är de olika rattarna som är specialdesignade för The Beetle. De
har fått lackerade detaljer i ekrarna och varierar beroende på
utrustningsversion.
Allt passar, helt enkelt
En utmärkande egenskap hos The Beetle är att den invändiga ergonomin och
kupélayouten baseras på helt nya parametrar. Medan förarna av New Beetle nästan
kunde känna sig som om de kördes av en chaufför på grund av att motorhuven satt
så långt fram, erbjuder The Beetle en körupplevelse som är mycket sportigare.
Varje funktion är inom nära räckhåll.
Gott om utrymme för fyra personer och bagage
Bilens utseende, ergonomi, manövrerbarhet och kvalitet samspelar och ger en ny,
sympatisk bil med personlig stil. Dessutom erbjuder den praktiska
vardagsfunktioner. Fyra vuxna har gott om plats även under långa resor, och
bagageutrymmet har plats för upp till 905 liter bagage.
Det skjut- och tiltbara panoramasoltaket släpper in solskenet även under vintern
och ljudsystemet från Fender underhåller under resans gång. Beetle kan också
utrustas med Keyless Access, ett nyckellöst system för att låsa/låsa upp bilen
och starta motorn. Den senaste generationens motorer ser till att miljön och
budgeten påverkas så lite som möjligt.
Motoreffekten sträcker sig från 77 kW/105 hk till 147 kW/200 hk. Den mest
bränsleeffektiva motorn 1,6 TDI med 105 hk - förbrukar mycket låga 4,3 l/100 km
och erbjuder därmed körglädje med hänsyn till miljön. 1,2 TSI med 105 hk
förbrukar 5,9 l/100 km.
Färgstark
The Beetle kommer erbjudas i elva olika exteriörlackkulörer som gör vardagslivet
mer färgstarkt. De klassiska solidlackerna är "Candy White" och "Black". Det
finns ytterligare tre solida lacker: "Saturn Yellow" (ljusgul), "Tornado Red"
(sportigt röd) och "Denim Blue" (ljus marinblå). Volkswagen erbjuder också fyra
metalliclacker: "Reef Blue" (mörkblå), "Toffee Brown" (varmt brun), "Platinum
Grey" (elegant mörkgrå), "Reflex Silver" (spänstigt silvergrå) och "Moon Rock
Silver" (elegant beige). Sist men inte minst erbjuds en pärleffektlack: "Deep
Black" (glansigt svart).
Standardfälgar
Tre utrustningsversioner, tre standardfälgar, tre karaktärer. För Sverige gäller
som sagt versionerna Design och Sport. "Design"-versionen har som standard
16-tums lättmetallfälgar "Whirl" med tio ekrar. "Sport"-versionen, har som
standard 17-tums fälgen "Spin". "Spin" har fem distinkta ekrar. Detta hjul är
för övrigt exklusivt för Beetle Sport.
Många olika fälgalternativ
Det finns även ett stort antal alternativa fälgar som tillval. Dessa inkluderar
17-tums fälgarna "Rotor" (med fem dubbla ekrar) och "Circle". "Circle" finns i
två färgversioner: I "Circle White"-versionen är lättmetallfälgen vitlackerad,
medan den är svart på "Circle Black"-versionen. Navkåporna och täckringarna är i
krom på båda hjulen.
18-tumsfälgarnakännetecknas av "Disc" där en stor, glänsande platta är synbart
kopplad till åtta ekrar på fälgkanten, och "Twister"- fälgen, som med sina fem
ekrar, invändigt i silver och utvändigt i matt svart, ger lite av en
"Fuchskänsla". Till "Sportutförandet" erbjuds också en 19-tums fälg "Tornado"
med fem dubbla ekrar. Totalt nio olika fälgtyper alltså. Det är mycket för en
bilmodell, men just sådana möjligheter att individuellt prägla sin bil är
typiska för The Beetle.
Allsidig säkerhet
Med The Beetle presenterar Volkswagen en bil som står för högsta tänkbara
säkerhet - både när det gäller den aktiva och passiva säkerheten. Naturligtvis
är ESP (elektroniskt stabiliseringsprogram) standard liksom krockoptimerade
nackskydd, säkerhetsbälten med försträckare fram samt ett effektivt nätverk av
krockkuddar fram (avstängbar på passagerarsidan) och på sidorna som skyddar de
åkande.
Karossen - som till stora delar är lasersvetsad och galvaniserad - uppvisar ett
av de allra bästa vridstyvhetsvärdena i segmentet med 26 000 Nm/º.
Flera finesser som tillval
I Sverige kommer The Beetle att erbjudas i de två mer välutrustade versionerna:
"Design" och "Sport". Båda har en mycket unik karaktär. Utöver de bägge
versionerna kan den också individualiseras med ett brett utbud av tillval:
Bi-xenon-strålkastare och LED-varselljus. 15 LED-lampor, som svarar för
varselljus och parkeringsljus, ramar in xenon-modulen.
Panoramasoltak. Transparent, tiltbart och öppningsbart panoramasoltak av glas -
hela 80 procent större glasyta jämfört med den förra generationen. För övrigt
kan nämnas att det isolerande glaset blockerar hela 99 procent av UV-strålningen
och 92 procent av värmeenergin.
Radio/CD och radio/navigationssystem. Här erbjuder Volkswagen alla de system som
står till buds för de andra modellserierna. Standard i Beetle är
Radio/CD-kombinationen "RCD 310" 4 x 20 W med åtta högtalare och dubbeltuner.
Vassast bland ljudsystemen är "RCD 510" som har inbyggd 6-skivors CD-växlare,
uttag för SD-minneskort och manövrering via en pekskärm.
Instegsmodellen bland radio/navigationssystemen är "RNS 315" som bl.a har en
5-tums pekskärm, CD-spelare och uttag för SD-minneskort. Det mest avancerade
radio/navigationssystemet heter "RNS 510" och erbjuder finesser som till exempel
en 6,5" pekskärm, DVD-spelare, uttag för SD-minneskort och en hårddisk på 30 GB.
Premium sound system Fender. Fender - denna legendariska amerikanska tillverkare
av musikinstrument och förstärkare - delar nu, i ett samarbete med Panasonic,
med sig av sitt kunnande till Volkswagen. Resultatet är Fender sound system som
för Beetle erbjuds med 8 st högtalare samt en extra subwoofer och en förstärkare
med en uteffekt på 400 Watt. De som väljer denna ljudanläggning får dessutom
reglerbar orienteringsbelysning i kupén på köpet. Förutom indirekt belysning
lyser detta system också upp två ljuscirklar runt högtalarna i framdörrarna. The
Beetle är den första bil i Europa som kan erbjudas med Fender Sound System.
Nyckellöst låssystem. The Beetle kan också beställas med Keyless Access, ett
nyckellöst system för att låsa/låsa upp bilen och starta motorn. När man rör vid
något av dörrhandtagen kontrollerar systemet med hjälp av en sändare om personen
är behörig att låsa upp bilen eller ej. Sändaren kan man smidigt ha liggande i
till exempel jack- eller byxfickan eller i handväskan. Om svaret är ja låser
systemet upp dörrarna och gör det möjligt att starta bilen via startknappen i
mittkonsolen. Även när man ska låsa bilen från utsidan gör man detta genom att
röra vid något av de båda dörrhandtagen, i detta fall inom ett speciellt
markerat område.
Svensk lansering
The Beetle lanseras i Sverige i november. Svenska priser samt utrustningsnivåer
är ännu ej slutligt fastställda.
Viktiga fakta i sammandrag
Namn: The Beetle
Världspremiär: 18 april 2011 (Shanghai, New York, Berlin)
Marknadsintroduktion, Nordamerika: september/oktober 2011
Marknadsintroduktion, Tyskland: oktober 2011
Marknadsintroduktion, Europa: november 2011
(version för vänstertrafik: januari 2012)
Marknadsintroduktion, Asien: februari 2012
Marknadsintroduktion, Sydamerika: slutet av 2012/början av 2013
Typ: Kultbil
Modellvarianter i Sverige: "Design", "Sport"
Specialversioner för marknadslanseringen: "Black Turbo" och "White Turbo"
Effekt: Från 77 kW/105 hk till 147 kW/200 hk
Lägsta bränsleförbrukning vid blandad körning, Europa: 4,3 l/100 km (1,6 TDI)
Tre bensinmotorer (Sverige)
77 kW/105 hk (TSI)
118 kW/160 hk (TSI)
147 kW/200 hk (TSI)
En dieselmotor (Sverige)
77 kW/105 hk (TDI)
Premiär för ursprungliga Beetle: 1938
Premiär för New Beetle: 1998
Antal tillverkade hittills: > 22,5 miljoner
Antal sålda i Sverige: 472 110 (1948-1975), New Beetle 3 154 (1999-2010)
Formgivare: Walter de Silva (koncernen), Klaus Bischoff (Volkswagen). Utvändigt:
Marc Lichte (teamledare), Chris Lesmana, Nisan Kucam. Invändigt: Tomasz
Bachorski (teamledare), Ingo Brückmann. Färg och dekor: Oona Scheepers
(teamledare), Susanne Gerken
Mått: Längd 4 278 mm, bredd 1 808 mm, höjd 1 486 mm, hjulbas 2 537 mm
Lastkapacitet: 310 till 905 liter
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus
Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,
[email protected]
År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150
länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är
ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf,
New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och
i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.
http://www.cisionwire.se/volkswagen-per … -,c9147133
55 oval
60 singlecab
65 crewcab


