1 Senaste redigerad av Perry1303 (2016-09-25 18:13:14)

Hej hallå nu är vintern snart här går i funderingar om att bygga en till motor hade tänkt mig en lite vässad 1600
AB block som arborras och tas upp för fullflödesoljesystem
Originalvev
Org stakar
Ny cylindersats 85,5 med smidda kolvar
Toppar vet ej kanske 041 39mm insug 32 avgas
Kam hade tänkt mig fk7 eller något som har lite snällare lober
Vipparmar 1:1 1:25
Förgasare har jag ej tänkt på men antar att de blir idf 40 eller 36
Tanken är att få en pålitlig gatmotor med lite krut i.
Vad säger ni?

2

Jag tycker du skall satsa på en 74 eller 76mm vev med motvikter.....Dom är "billiga".
1600:a (85,5m) med smidda kolvar...varför inte en 87mm likagärna?
Originalvev skall man inte varva, och skall du få mer "krut" ur denna så är det högre varv än original som gäller?

1720cc ?

-Bara mina tankar...

3

Perry1303 skrev:

Hej hallå nu är vintern snart här går i funderingar om att bygga en till motor hade tänkt mig en lite vässad 1600
AB block som arborras och tas upp för fullflödesoljesystem
Originalvev
Org stakar
Ny cylindersats 85,5 med smidda kolvar
Toppar vet ej kanske 041 39mm insug 32 avgas
Kam hade tänkt mig fk7 eller något som har lite snällare lober
Vipparmar 1:1 1:25
Förgasare har jag ej tänkt på men antar att de blir idf 40 eller 36
Tanken är att få en pålitlig gatmotor med lite krut i.
Vad säger ni?

Det finns inga smidda kolvar till 1600-motorn och skulle man trots allt hitta så kostar dom minst 1000 kr st.

4

mettis skrev:

Jag tycker du skall satsa på en 74 eller 76mm vev med motvikter.....Dom är "billiga".
1600:a (85,5m) med smidda kolvar...varför inte en 87mm likagärna?
Originalvev skall man inte varva, och skall du få mer "krut" ur denna så är det högre varv än original som gäller?

1720cc ?

-Bara mina tankar...

Man kan varva 8000 v med originalvev!  ICQ/ad

5 Senaste redigerad av Perry1303 (2016-09-26 21:13:47)

annan vev hade väl vart alternativ men om man skall ha nåt som håller bra kvalité så kostar dom plus jag gillar inte 87mm tycker dem är för tunna lätt att dem slår sig till men de är bara vad jag har hört och läst så kan inte dömma ut dem på nått sätt. Det är bara andra motorn jag bygger och den första var enbart standard 1600. Sedan har jag en fråga finns de någon här som arborrar block för vettig peng fick betala 4800 +moms Sist tyckte de va väl häftigt med tanke på att ett nytt alu block kostar runt 8?

6

Skriv gärna i profilen så att vi vet var du bor. Hasse Landelius i Södertälje kan hjälpa till med arborrning och allt annat när det gäller motorer och växellådor. Finns här på forumet.
Lät saftigt för en arborrning!

Bubbla -62

7

Kontakta Hans Landenius här på forumet så får du ett arborrat block och fullflödes oljesystem till bra pris.
//Kenth, en mycket nöjd kund.

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

8

Bor ju i borås men jobbar i Göteborg så är lite flexibel iallafall. Borra upp för fullflöde tänkte jag göra själv de kan inte va speciellt svårt

9

Perry1303 skrev:

Bor ju i borås men jobbar i Göteborg så är lite flexibel iallafall. Borra upp för fullflöde tänkte jag göra själv de kan inte va speciellt svårt

Då är det bättre att höra med pprmicke här på forumet. Han håller till i jätteborgstrakten, Kungälv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:
Perry1303 skrev:

Då är det bättre att höra med pprmicke här på forumet. Han håller till i jätteborgstrakten, Kungälv.

Han har borrat mitt block också. Trevlig filur som kan ge dig tips och info om det mesta. Hör med honom.  ICQ/ab

Frågor man inte lär man sig inte något!