Det är ett intressant debattämne huruvida man bör ha koll på oljetemp och oljetryck i våra gamla motorer. Eftersom oljan utgör det enda överföringsmediumet av värme från motorns olika metalliska delar så har den ju en viktig kylfunktion.
Men hur "nervöst" är det med en mätare? På en träff för en massa år sen diskuterade vid om det inte bara innebar att man inte kan slappna av och att man egentligen inte behöver mätaren då värdena kan fluktuera utan att det är någon fara för motorn. Att original oljetryckslampa mer är en "idiotlampa" som varnar vid alldeles för lågt oljetryck, medan en motsvarande mätarnål kanske bara vållar oro fastän värdena är inom toleranserna? Jag bara ifrågasätter och vill gärna ha motargument i detta, har själv sedan länge planerat att montera in både oljetemp och tryck, det har dock inte blivit av än, men jag har kört många mil och försökt lära känna original oljetryckslampa och tror mig förstå att oljetrycket kan variera mycket med varvtalet om oljenivån är på gränsen, hur skulle en mätarnål röra sig i samma situation? Är utslagen tydliga?
För övrigt kan nämnas det jag redan antytt ett par gånger, jag tror att trycket är viktigare än tempen. Trycket ska väl mätas efter (?) pumpen och den extra sensorn kan lätt anslutas med hjälp av en t-koppling bredvid originalkontakten. Tempen mäts lämpligen i sumpen precis som Timandersson gjort. Topplockstemperaturen är väl också intressant för den riktigt inbitne, men är en annan parameter och ska väl inte förväxlas med motorns kylning/smörnjning?
Grinder and paint, makes me the welder I ain't