1

Hej Alla!
Håller på och renoverar en splitbuss som vid köpet hade en (vad det verkar) frisk 1600 motor.

Gör nu en kosmetisk uppfräschning och har målat alla plåtar som sitter på motorn. När jag kollar runt lite på nätet så ser jag att det ska sitta termostatstyrda spjäll på den stora fläktkåpan (där fläkten sitter) på nederdelen. Dessa har jag ej.

Är det något man kan hoppa över då jag ej ska använda bilen vid kall väderlek. Eller bör man ha dessa ändå?

Om man ska ha dem, finns de nytillverkade?

Tacksam för all input!

Jörgen

2

För att termostaten ska fungera kräver det att ALLA plåtar och värmekammare e monterade.
Precis som termostaten i en vattenkyld bil hjälper den att få upp tempen till arbetstemperatur snabbt för att minska slitage. Men e inte motorn renoverad så kanske det kvittar nu.

3

Det är bra om du använder termostaten för motorn kan gå för kall
Vissa delar i kylsystemet går inte att köpa längre som nya  ICQ/ac  (eftermarknas kylplåtar är bedrövlig kvalitet )
Oftas renoverar man spjällen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tack för svar! Motorn är renoverad så jag vill att allt ska vara riktigt gjort även vad det gäller kylplåtar.

Om jag ska leta spjäll och termostat, vilka modeller passar min 1600? Farsan håller på med typ 3, är det samma upplägg där? I så fall har han säkert delar.

//Jörgen

5

Själva termostaten och dess hållare är samma på Typ 3, men resten är annorlunda.

6

HenrikL skrev:

Själva termostaten och dess hållare är samma på Typ 3, men resten är annorlunda.

OK, hur är det med Typ 1? Funkar de spjällen?

//Jörgen

7

Spjäll har jag annars om du behöver

8

V-Dub skrev:
HenrikL skrev:

//Jörgen

Ja, spjällen från typ1 är samma som typ2, så det funkar. Hela motorn är samma på typ1 & 2, typ ICQ/ab

Men du har kanske en  eftermarknadskåpa( 30hk med doghouse ) då kan det bli svårt att få dit spjäll.
Skicka upp en bild på din kåpa så ser vi.

Jag har kompletta kåpor med spjäll liggandes.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

Kylsystemet med spjäll, stag och termostat är samma på 13 o 1600 DP.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

niklasg skrev:

Spjäll har jag annars om du behöver

Toppen! Ska kolla med farsan först vad han har bara. Återkommer med PM!

//Jörgen

11

lasslo skrev:
V-Dub skrev:
HenrikL skrev:

//Jörgen

Ja, spjällen från typ1 är samma som typ2, så det funkar. Hela motorn är samma på typ1 & 2, typ ICQ/ab

Men du har kanske en  eftermarknadskåpa( 30hk med doghouse ) då kan det bli svårt att få dit spjäll.
Skicka upp en bild på din kåpa så ser vi.

Jag har kompletta kåpor med spjäll liggandes.

Kåpan "kändes" original innan jag lackade den. Finns hål och urtag där spjällen ska sitta. Det är min första VW renovering så därför visste jag inte att det fattades något när jag demonterade. Har denna bilden. Kan du se något på den?

Post's attachments

IMG_4220.jpg, 413.57 kb, 1008 x 756
IMG_4220.jpg 413.57 kb, 150 downloads since 2016-09-24 

12

Det är en org fläktkåpa, så det är bara att montera spjäll, stag och termostat ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

V-Dub skrev:

Tack för svar! Motorn är renoverad så jag vill att allt ska vara riktigt gjort även vad det gäller kylplåtar.

Om jag ska leta spjäll och termostat, vilka modeller passar min 1600? Farsan håller på med typ 3, är det samma upplägg där? I så fall har han säkert delar.

//Jörgen

Hej Jörgen
För din egen del  hoppar jag att din motor inte är raggar renoverad
Så det är ok lager lägen för där är ofta det stora problemet att man glömmer den biten på dessa motorer
För då går dom varma som  satan helst i en buss som har sämre luftflöde till fläkten sen får dom jobba hårt som satan
Om du inte har en litratur till maskin så lägger jag en länk till en sådan
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:
V-Dub skrev:

//Jörgen

Hej Jörgen
För din egen del  hoppar jag att din motor inte är raggar renoverad
Så det är ok lager lägen för där är ofta det stora problemet att man glömmer den biten på dessa motorer
För då går dom varma som  satan helst i en buss som har sämre luftflöde till fläkten sen får dom jobba hårt som satan
Om du inte har en litratur till maskin så lägger jag en länk till en sådan
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
/// Micke

Tack för input! Jag har en del rep böcker. Bland annat den i länken. Bussen är importerad från USA och renoveringen gjord där av en firma och jag har papper på vad som gjorts. Men såklart så vet man ingenting om hur det är gjort... Får köra och utvärdera!

//Jörgen

15

Genom en samlad insats från min pappa och NiklasG så har jag nu spjäll och termostat på gång!

En fråga till: Funkar stången från termostatet från en Typ 3? Annars så behöver jag en sådan stång om någon har en till övers.

Tack för all hjälp!

//Jörgen

16

Hej! Någon expert på detta med "stången" från termostatet till spjällen.

Funkar en från Typ 3?

Om nej, någon som har en över som funkar för mig?

Tack på förhand!

//Jörgen