Hallå, undrar bara var ni som har bubblor har dom försäkrade? Dom vanliga bolagen verkar inte vara något alternativ. MVH Peter
Ok vilket bolag? har kollat med Folksam o dom vill ha 2626 om året!
3 2016-09-23 17:41:13 Senaste redigerad av Foppa13 (2016-09-23 19:32:05)
Glöm mitt tidigare inlägg blandade ihop siffrorna helt med någon annan bil jag har, jag betalar 800kr för halvförsäkring för ett år. Ska gå upp på helförsäkring till nästa år, är ju så lite pengar det handlar om skönt att vara försäkrad om nått händer bilarna har ju blivit lite mer värda också med åren.
Så priset du fått på 2500kr låter väldigt dyrt, hör med länsförsäkringar dom har alltid varit billigast för mig och mina bilar.
/foppa
Jag har Länsförsäkringar och betalar en bra bit under 1000 för helförsäkring, så där är det inte lönt att ställa av den på vintern.
Samt är det fint väder och man får ett ryck så kan man alltid ta en runda.
Jag har Länsförsäkringar och betalar en bra bit under 1000 för helförsäkring, så där är det inte lönt att ställa av den på vintern.
Samt är det fint väder och man får ett ryck så kan man alltid ta en runda.
Jag har ju länsförsäkringar och när du skrev 1000kr vart jag tvungen att kolla, blandade ihop försäkringarna helt. Jag betalar 800kr för helår halvförsäkring så att gå upp på helförsäkring till 1000kr är ju en bra affär, att ställa av den är väl kanske löjligt med så lite pengar inblandade men här i Dalarna är det inte tal om några vinterturer...
Lätt att blanda ihop siffrorna när man har alldeles för mycket bilar, såg också att jag betalade 1500kr helår halvförsäkring för pickupen som går som lätt lastbil.
/foppa
Ni fokuserar på helt fel fråga när det gäller försäkring. Det spelar ingen roll vad den kostar utan det viktiga är vad den ger om/när det händer något. Fråga istället, Vilken försäkring ger mig bäst hjälp vid olycka? Vill ni att er ögonsten pressas och ni får ett par tusen i fickan eller vill ni ha tillbaka er ögonsten utan tjafs?
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
Ni fokuserar på helt fel fråga när det gäller försäkring. Det spelar ingen roll vad den kostar utan det viktiga är vad den ger om/när det händer något. Fråga istället, Vilken försäkring ger mig bäst hjälp vid olycka? Vill ni att er ögonsten pressas och ni får ett par tusen i fickan eller vill ni ha tillbaka er ögonsten utan tjafs?
Jag som arbetar med detta kan bara hålla med
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Ja, jag vill gärna veta vilken försäkring som är bäst när det gäller gamla entusiastbilar.
Jag har haft Länsförsäkringar på bussen i alla år, just för att det är billigt. Men den gamla häcken börjar ju bli värd en slant så jag tänkte leta runt lite efter nån som förstår. Det kanske Länsförsäkringar gör, det vet jag inte iof 
Men det finns väl specialförsäkringar som bara tar speciella fordon, typ Wasa bilsport. Där man värderar sin bil, eller får den värderad.
Nån som kan rekommendera ett sånt bolag?
För och naktdelar?
Får man köra bilen till jobbet? Osv.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Ja ha Länsförsäkringar rakt igenom. Dom är inte billigast på allt men dom är väldigt bra att göra med. Bubblan har jag vanlig helförsäkring på betalar 109kr månaden. Dom erbjuder även en entusiast försäkring. Men på bubblan så vart en sån dyrare samt att man tex måste ha garage, en bruksbil försäkrad och får ej tex köra till å från jobbet utan endast 500mil per år och nöjesturer.
Men dom sa att dom rekommenderade vanlig på bubblan då kunde jag bruka den hur som helst samt stå på gatan, men dom värderar den endå som en "unik" bil vid ev olycka.
Så prata med dom och här i Jämtland kommer dom gärna förbi och tittar och hjälper till och välja rätt för sin ögonsten
Fast är det hela sanningen? Jag håller helt med om att rätt hjälp vid en incident är absolut värt att betala för, men om man hamnar i händerna på motpartens bolag då? Det var nämligen vad som hände mig senast då det var motparten som var vållande. Ett jäkla strul med det bolaget innan jag fick min ersättning.
Personligen använder jag mig av TH's försäkringar, men det är väl mer av gammal hävd än något annat. De är (var?) ju samarbetspartners med VW så man skulle ha lite förmånligare avtal.
Det finns kanske inget rätt svar på den här frågan. Det är ju alltid ett jäkla strul när "pengar ska åt andra hållet" med företag/myndigheter och personligen kan jag anse att man som "offer" i en trafiksituation borde bli ersatt även för själva faktumet att man ska kämpa för sin rättmätiga ersättning. En ersättning för utebliven fritid på grund av försäkringsärenden typ. Fast iofs borde man få timpenning för alla backjobb man åker på, det inser jag är inte rimligt.
Så vem sitter med svaret; vilken är den mest optimala folkaförsäkringen?
Har TH på alla mina, var billigast för mig. Vad jag funderar på är om man, som med egentligen allt man försäkrar, skulle se till att få en värdering innan olyckan är framme. Åtmindstånde om man har en lite "unikare" bil. Tänkte på Kee som fick sin Westy tillknölad. Jämför bolaget äpplen med päron så blir det ju strul. Skillnader som tidig/ sen och utförande kanske inte alltid tas hänsyn till. Nu har jag kanske själv inga dyrgripar, men min 912a har jag funderat vad som skulle hända med vid en olycka/plåtskador. Renovera tidiga porschar är ju knappast billigt, få 912or som kommer ut på marknaden (de jag sett är löjligt högt prissatta/ troligen ej realistiska) och biltidningarna "värderar" dem fortfarande till drygt 100'. Idag går det ju inte att ens importera en 912a för de pengarna.. Så vad skulle försäkringsbolaget gå på?
Jag kan ju nämna, för tydlighetens skull, att jag fick en värderingsman att titta på bussen och till slut fick jag min ersättning och behålla bussen. Men det jobbiga är att man som "utsatt" knappt ens ska behöva skicka in papper, än mindre tjafsa om värdet på vagnen.
Värderar man vagnen på förhand kanske man får mindre strul? Försäkringsbolaget resonerar att värderingsmannens beslut gäller och går inte att överklaga. Gör man värderingen som en separat grej kanske läget blir annorlunda.? Till syvende och sist, är det nog läge att kontakta det egna bolaget för att ta reda på deras policy, det kan absolut tänkas variera mellan bolagen.
Svårare är det isf att försäkra reservdelar och reservdelsobjekt. Vill minnas att vi diskuterade det tidigare och jag har ännu inte fått tummen ur och undersöka saken. Hemförsäkringen täcker inte bildelar.