Hej, nu är det så att jag ska börja spackla och har lite frågor angående det.
1. Jag har lagt på 2k ca primer på svetsfogarna. Jag undrar om jag ska slipa primern innan jag spacklar? Full härdning på primern är 7 dygn, måste jag vänta tills den är fullhärdad innan jag spacklar?
//Läs på burken när den kan övermålas/övespacklas, Brukar alltid vara bra att rugga upp ytan lite.
2. Jag funderar på att använda metallspackel. Kan jag bara använda metalspackel eller ska jag spackla med något annat på metallspacklet sedan? Metallspacklet drar inte åt sig fukt, gör glasfiberspackel det?
//Metalspackel är det spackel som innehåller metal (Aluminumspån), eller spackel som är avsett för metall? Glasfiber spackel drar inte åt sig fukt i sig, det är när fukten kryper mellan spacklet och plåten och fryser som den lossnar.
3. Hur skyddar jag alla plåtarna ytor som inte ska spacklas utan bara lackas?
//Grundfärg är ju bra.
4. Hur isolerar jag spacklet när jag har spacklat färdigt för att det inte ska dra åt sig fukt?
//Grundfärg.
5. Hur rostarskyddar jag ställen som det redan har kommit lite rost på men som jag inte kommer åt att ta bort?
Det finns olika rostätare, men kommmer du inte åt, men kan spruta på rostskyddsmedel så är det bättre än inget.
Googla på nån färgleverantör som du vill använda, och bestäm vilket produkt du vill använda.
Sen läser du rekommendationerna på produkten. En del vill ha spackel direkt på plåt sen grundfärg, sprutspackel,sealer, färg,klarlack.
Andra grundfärg, spackel, sealer sprutspackel, färg klarlack.
Det är en djungel, så man måste hitta nått man blir nöjd med.
//sorry om jag förvirrade dig ännu mera ;-)
Tacksam för alla svara.
Mvh Lars