Någon som känner till en verkstad som tar emot en T3? Gärna i västra Stockholm och rimliga priser uppskattas såklart.
3 2016-09-17 06:35:05 Senaste redigerad av Kung Bore (2016-09-17 06:35:53)
Byta drivaxlar, övre spindelled och kränga om fyra däck. Hade kunnat göra det själv men jag har ingenstans att vara. De verkstäder jag varit på kan inte lyfts bilen tillräckligt högt eller vill helt enkelt inte meka gammal buss.
vad är det för verkstäder som inte kan lyfta en t3:a? konstigt, vad har ni för verkstäder där nere i sthlm?
orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil
vad är det för verkstäder som inte kan lyfta en t3:a? konstigt, vad har ni för verkstäder där nere i sthlm?
Vi jobbar mest med Porsche och Lambo.
Byta drivaxlar, övre spindelled och kränga om fyra däck. Hade kunnat göra det själv men jag har ingenstans att vara. De verkstäder jag varit på kan inte lyfts bilen tillräckligt högt eller vill helt enkelt inte meka gammal buss.
Kolla med Ekerö bilteknik. De har iaf fixat bussar förut.
Då många av verkstäderna i mitt närområde ligger i bostadshus eller liknande så finns inte höjd nog att kunna lyfta bussen.
Låna mitt garage.
Det där tar ju inte så lång tid att göra.
Jag bor 5 mil söder om Stockholm.
Låna mitt garage.
Det där tar ju inte så lång tid att göra.
Jag bor 5 mil söder om Stockholm.
Tack, det var hyggligt
men bussen har körförbud och jag vågar inte ge mig ut med den i nuvarande skick på några större äventyr! Tar gärna upp dig på erbjudandet längre fram då jag kan lita på att jag kommer fem mil.
Fast man får väl köra till verkstad även med körförbud?
Det är en tolkningsfråga inte säkert försäkringen gäller, bilsläp fungerar alltid om man har dragbil.
12 2016-09-21 14:30:08 Senaste redigerad av vwato (2017-02-07 20:04:24)
Fast man får väl köra till verkstad även med körförbud?
Ja, om det är en yrkesmässig reparationsverkstad för fordon och det underlättar om man kan styrka tidsbokning vid poliskontroll. Det gäller närmaste väg till och från verkstad, naturligtvis gäller den bilförsäkring man tecknat.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 80#p408380
.. bilsläp fungerar alltid om man har dragbil.
Njae, det kan vara krångligt med körkortsregler om man vill vara laglig men ska försöka reda ut det enkelt..
Dom flesta bilar har en lägre dragvikt än vad en VW-buss med släp väger och om nu dragbilen och släpet är godkända för kombinationen så krävs det att föraren har tillägget minst BE som är utfärdat före den 19 januari 2013(Kod 79.06), det ger bibehållen rätt att koppla till släpfordon utan totalviktsbegränsning, som annars är 3 500kg. Körkortsbehörighet C1E är också giltig för fordonskombinationer vars totalvikt inte överstiger 12 ton och CE är utan begränsningar gällande totalvikt.
Det finns även såkallat utökad B-körkort(Kod 96) som tillåter att man får framföra en fordonskombination med max totalvikt på 4 250kg.
Övergångsregler förutsätter att man inte har fått körkortet återkallat eller att det varit ogiltigt av annat skäl efter dom datum som angetts. Koder finns att läsa på körkortets baksida. 1 januari 2017 införs en harmoniserad EU-anpassning av koderna på körkortet och många blir det.., mer finns att läsa i Pdf-länken.
http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202016_4.pdf
Vill man vara säker finns en lathund hos TS där man kan få svar om fordonskombinationen kontra körkort är laglig.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
Kan man inte sin läxa så innebär det tyvärr olovlig körning eller böter för överlast ifall farbror blå har kontroll eller om en olycka inträffar.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Jag körde hem en Mercabuss en gång. 25 mil. Blev stoppad sista halvmilen. Obesiktad, avställd i 12 år, vinterdäck, stängde av lysena för att laddningen la av. Enda anledningen att jag blev stoppad var för att hastighetsmätaren inte funkade så det blev 78 km/h i nerförsbacke och potatisen hade laserfestival.
Men jag hade försäkring. 
Dessutom var de trevliga nog att startkabla skrothögen när jag skulle köra vidare. För hem kom den.
Kan rekommendera Ekerö Bilteknik. Snabbt, enkelt och prisvärt