51

Synd att vi måste ha där insatsdämparna bara..tar bort ca. 20hk och mycket ljud..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

52

Fredag morgon tar vi det lugnt och äter en god lunch hos Aviano(just det..) och tar sen de små bergsvägarna via Hohnerath mot St Vith i Belgien. Underbara slingrande bergsvägar med helt slät asfalt-som gjorda för Leichtbau. Anländer till Spa några timmar senare och börjar förstå storleken på detta event..
Luftkylt överallt!! Alla skogsgläntor,parkeringar,banan,gatorna och landsvägarna kryllar av våra kära vagnar av alla typer. Vet inte hur mycket bilar som var på Le Bug men det måste varit tusentals. Vi ställde oss i inträdeskön efter en stund kryssande på området-och där stod vi fortfarande 2 timmar senare fast inmatningen var tre bilar bred. När vi väl kommit genom var det nån finsk kille som varit i kontakt med mig tidigare som ville att vi skulle campa med dem uppe i nån av alla skogar som var fulla med VW. Hade just regnat riktigt ordentligt så skogen såg ut som en leråker men vi backade ändå Leichtbauen bredvid Norrmannen Mads och hans fina typ 3:a och dessa två finska ekipage. Vart vi än kom så kom folk springande och ville bjuda på kalla öl,vilket vi naturligtvis inte tackade nej till.. ICQ/ag

Post's attachments

Spa insläpp.jpg, 85.67 kb, 800 x 600
Spa insläpp.jpg 85.67 kb, 289 downloads since 2016-09-03 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

53

Glömde ju bilderna från "campingen".. Co-drivern Stefan ser munter ut i lervällingen..  Default/lol

Post's attachments

Spa camping 2.jpg, 349.32 kb, 1632 x 1224
Spa camping 2.jpg 349.32 kb, 258 downloads since 2016-09-04 

Spa camping.jpg, 398.71 kb, 1632 x 1224
Spa camping.jpg 398.71 kb, 277 downloads since 2016-09-04 

54

Tog med oss varsin öl och gick runt på området en god stund. Otroligt fina bilar överallt! Tyckte dock att det skulle vara lite tråkigt att sitta där uppe i skogen när vi ändå tänkte sova i bilen istället för tältet så vi körde runt lite och åkte sen in till byn för att äta en bit mat. Byn var fylld med VW-folk och man såg överhuvudtaget inga andra bilar än luftkylda.Hittade en trevlig restaurang längs huvudstråket där vi tryckte i oss pizza o vin.
Tänkte försöka stiga upp i tid nästa morgon i hopp om att få köra på banan så vi parkerade utanför Hotel De La Source och satt i lobbybaren och drack några glas vin till innan vi gick och knöt oss.
Nästa morgon uppe med tuppen och körde in på området för att anmäla oss för den fria körningen på den legendariska Spa banan. Vi frågade bland ordningsvakter och arrangörer som bara pratade franska,men ingen visste nåt. Till sist fick vi tag på en engelsman(Andy??) som sa att de 45 platserna hade blivit fyllda för över två månader sen..ridå.. ICQ/ac
Vi som hade planerat att knäcka två banor med Leichtbauen på denhär resan. Men fick ju iaf se Racetaxin i full action på banan-den bussen rör på sig!!

Post's attachments

Racetaxi.jpg, 315.4 kb, 1632 x 1224
Racetaxi.jpg 315.4 kb, 254 downloads since 2016-09-06 

55

knappt nå avis på den här resan Default/smile

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

56

Nåja, vi körde in bilen på området innanför banan och parkerade där. Knallade runt i timtal o kollade på alla bilar,swappet och actionen runt omkring. Såg mycket häftigt och fint men det blev för mycket av det goda. Man hinner inte smälta alla detaljer och mycket roligt missade man säkert oxå. Vi körde ett guidat varv efter en pacecar runt Spa-banan men det gav inte mycket. Man började mer och mer sakna dendär intima känslan som uppstår på BRC eller SCC där man går runt o träffar folk och pratar bilar över nån öl.Vi hade ju tänkt stanna en natt till på Le Bug men sent på eftermiddagen på lördag tyckte vi att vi fått nog och startade upp monstret bland allt folk uppe på parkeringen. Oskyldig som den stått där bland alla andra fina bussar utan egentligen synas,men nu blev det plötsligt liv i folkmassan.. Default/lol
Ingen som förväntar sig att höra ett sylvasst trimmat Porscheboxerljud ur en trött panel. Vi styrde kosan hemåt till kära Adenau och Nürburgring igen. Visst var Le Bug show ett minne för livet,men det blev helt enkelt för mycket.Visst var det härligt att se alla dessa bilar man sett i Volksworld och Ultra och man börjar förstå hur fina bilarna egentligen är,men måste komma ihåg att de flesta är byggda av proffs för stora pengar.

Post's attachments

Spa Le Bug 2.jpg, 301.35 kb, 1632 x 1224
Spa Le Bug 2.jpg 301.35 kb, 282 downloads since 2016-09-09 

Spa Le Bug 3.jpg, 107.87 kb, 800 x 600
Spa Le Bug 3.jpg 107.87 kb, 275 downloads since 2016-09-09 

Spa Le Bug.jpg, 307.3 kb, 1632 x 1224
Spa Le Bug.jpg 307.3 kb, 264 downloads since 2016-09-09 

57

På vägen hem redan på tyska sidan om gränsen kändes kopplingspedalen plötsligt konstig. I nästa avfart sa det "pang" och så gick kopplingswiren av..Eftersom allt är lite speciellt med Leichtbau finns det ingen koppling som passar rakt av utan den måste tillverkas själv. Hade dock med mig en extra wire som vi bytte på en halvtimme vid vägkanten. Det var den ända reservdel jag hade med på resan och detta var den ända incidenten vi hade på hela resan!!

Post's attachments

Kopplingswire.jpg, 130.22 kb, 800 x 600
Kopplingswire.jpg 130.22 kb, 280 downloads since 2016-09-09 

58

"Hemma" i Adenau sen lördag eftermiddag.Ringde syrran o undrade om vi skulle ta en bit mat tillsammans på Aviano terassen. Vi hoppade i duschen o gick över gatan till restaurangen.Leichtbauen stod som vanligt parkerad utanför huset i gott sällskap..Fick med finska flaggan på huset på bild oxå.. ICQ/ab

Post's attachments

Adenau 2 x GT3 RS.jpg, 95.23 kb, 800 x 600
Adenau 2 x GT3 RS.jpg 95.23 kb, 275 downloads since 2016-09-11 

59

Så blev det söndag och dax för eldprov för bussen uppe på Ringen. Körde först upp till Brünnchen där jag hoppade ur. Där satt folk i hundratal o bara tittade på bilarna som svepte förbi på banan-söndagsnöje av rang.
Stefan fortsatte till insläppet och slapp in relativt snabbt trots att det var väldigt mycket bilar ute på banan och köande in till banan.Lyckades även få på kameran denna gång.. ICQ/ad
Stefan får berätta själv hur det känns att köra gammal VW-buss i 200 blås och inte veta vart banan tar vägen.. ICQ/ag . Hann få en liten snutt när han åkte förbi däruppe i Brünnchen och folket jublade när Leichtbauen dundrade förbi..För övrigt ända gången de jublade.Annars jublades det bara när nån körde ut!! https://www.youtube.com/watch?v=pIj0ZGL_-g0

60 Senaste redigerad av Nikke911 (2016-09-17 13:36:51)

Sen hade ju flera andra oxå uppmärksammat oss på Ringen.. https://www.youtube.com/watch?v=dZOVd5HgkRM , https://www.youtube.com/watch?v=AkoHopIJ3wc , https://www.youtube.com/watch?v=S4LYku6BBF4 ps. höj volymen till max.. ICQ/ad

61

Så jäääka cooolt!!  ICQ/ae

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

62

Nikke911 skrev:

vår nästa etapp-Jönköping. En trevlig cykelmekaniker och VW-snubbe vid namn Jesper Hellberg utanför Jönköping skulle få sin Bay bakläm levererad.Efter ett samtal o lite vägbeskrivning av Jesper körde vi ut till Bankeryd och Jesper fick sin läm ICQ/ab och vi en rundvandring i hans garage.

Vem TUSAN är Denne Jesper hellberg...  Default/lol  Default/lol  Default/lol
Oavsett tackar jag & familjen för besöket & leveransen.
Har inte gått en dag utan att barnen pratar om panelen me Porsche motorn...
Och vilken fantastisk resa ni fått!!! Kul att ni delar med er.
Hatten av för ett grymt bygge!
  / Daniel Edström, han me cykelverkstad i Bankeryd..  ICQ/ad

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

63

Ursäkta Daniel,blev lite fel där..Vill ju göra reklam för din cykelverkstad samtidigt.. ICQ/ab

64

Denna fantastiska Leichtbau.... Det går inte med ord beskriva känslan när man sitter fastspänd med 4 punktsbältet i denna "best" och får dra på till 6500-7000rpm i alla växlar!! Ljudet.. Trycket.. HELT SJUKT ICQ/ab
Dock skall jag säga att det inte är lätt att köra på "ringen" när det är så mycket folk på banan. Du måste hela tiden ha koll i vänster backspegel om det är någon som är snabbare än dig, då du måste släppa av lite och gå till höger av banan. Då tappar man direkt rytmen och ditt idealspår. Men direkt när det är tomt i backspegeln så är det plattan i mattan... O det går fort.. Ibland blir man lite byxis för man vet inte vart nästa kurva går när man kommer upp på krönet ICQ/ag Sen lite svårt när den understyr något. Man vill ju inte hamna på sidan av banan med Nickes fantastiska buss.. Men jag lovar.. Jag sparade inte på krutet!!!! ICQ/ae Svårt att uppfatta farten när man ser videon, men ja uppe och nosade på 200 ett par ggr under varvet.. i en folkabuss ICQ/af
Måste ge en eloge till min bäste vän Nicke som byggt denna fantastiska "racer"!! En sån resa, en sån uppståndelse vart vi än kommit.. Ett minne för livet!! Nu planerar vi för nästa tripp till vårt Adenau ICQ/ab

65

Kul oxå när man riktigt får testa bilen på det där viset.Man får direkt nya ideer på grejer man kan göra bättre och bygga om. Har en kort lista på förbättringar för nästa säsong som ska fixas till nu i höst/vinter. Har en bakkrängare från en tidig 911 turbo som jag aldrig monterat-nu ska den dit. Måste bara fixa några snygga fästen i ramen för den.Lite bredare framdäck (175x50/15 nu) gör säkert oxå sitt till att understyrningen försvinner. Sen har jag ju samlat ihop delar till en riktig "bigblock" under många år men den kräver oxå G50-låda med allt vad det innebär..
Har redan en urkapad bakvagn från en -88:a G50 911:a på hyllan som måste monteras.. ICQ/ad
Frågan är hur mycket effekt man vågar köra med i en folkabuss..nya motorn kommer att leverera 380-420hk...
Att köra 402m är en helt annan sak än att köra på bana i 250 knyck..men vi får se. Har några storys till att berätta om hemresan och kommer att uppdatera när tid finns.

66

Leichtbau kommer aldrig att bli nån "Racetaxi" men o andra sidan är min buss laglig och besiktigad enligt de stränga finska reglerna. Och framförallt har man byggt den själv..Men jag har alltid drömt om en VW buss som kan ge dessa moderna "nipponbilar" en match både rakt fram o när det svänger och tycker väl att jag kommit en bit på väg.. ICQ/ab

67

Världens hårdaste buss blir ännu hårdare! ICQ/ag

68

Ja denna fortsättningen ser jag fram mot, både resan och fortsättning/förädlingen av den nu redan perfekta bussen!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

69

Då blev det måndag morgon o dags för oss att börja den långa resan hemåt. Om bilen var välfylld när vi åkte ner så hade jag sett till att så skulle vara fallet då vi åker hem oxå..För många år sen köpte jag mig den balk som stötdämparna sitter fästa på bak på en 911:a. Den skulle hem nu tillsammans med fyra äkta American Racing fälgar med Porsche bultmönster som jag köpte av en belgare ifjol. Stefan undrade om det inte skulle löna sig att köpa på sig lite vin och öl när det ändå var så billigt,men jag sa att han fick vänta till Puttgarden..
Tog farväl av syster med familj och startade vår resa norrut. Inget speciellt på vägen upp och när vi kom fram till Puttgarden vid 18-19 tiden förstod även Stefan varför vi inte dragit med oss spriten från Adenau..urvalet och priserna på den flytande taxfree shopen slår det mesta.
Tre jätteköpvagnar tågar snart ut ur flytetyget och nu skall allt stuvas in i bilen utan att nåt går sönder.
Gick bra det med och vi kör ner till färjan som tar oss till Danmark. Genom Danmark och över bron och vi är tillbaka på svensk mark.
Klockan är mycket och det börjar regna en bit ovanför Helsingborg så vi tar kvällen på en mack som är nattöppen. Blir en natt i bilen igen bland all sprit,öl,vin och packning..

Post's attachments

Första kärran av tre...jpg, 100.3 kb, 800 x 600
Första kärran av tre...jpg 100.3 kb, 234 downloads since 2016-10-13 

Puttgarden Bordershop.jpg, 98.48 kb, 800 x 600
Puttgarden Bordershop.jpg 98.48 kb, 247 downloads since 2016-10-13 

Sista natten i Leichtbau.jpg, 83.11 kb, 800 x 600
Sista natten i Leichtbau.jpg 83.11 kb, 262 downloads since 2016-10-13 

70

V'älkomna tillbaks till kylans land!!

Själv for jag runt i USA för en dryg vecka sen och svettades i 30 graders temp- å landade bryskt i det som Ni nu snart får uppleva.
Man undrar verkligen varför alla somalier vandrar genom Europa ända hit upp??

71 Senaste redigerad av Nikke911 (2016-10-14 20:45:50)

Nu dag,nya möjligheter! Efter en frukost på macken drog vi mot Stockholm. Trots tre tankstopp inklusive långlunch var vi framme i huvudstan 5 timmar senare-sparade inte på krutet.. Vi hade tänkt köra ner bilen till Värtan o ta en dagfylla i Gamla Stan o bara ta ut det sista av en underbar resa. Rullade in i Stockholm när bilen plötsligt började gå på fyra cylindrar..
Vi misstänkte genast att gnistan inte räckte till eftersom laddningen var lite si o så. Rullade in nånstans"vetintevar" i rusningstrafik och bilen bara tvärstannade! Försökte starta men bilen bara tuggade några takter för att sen dö..otaliga försök senare tog vi ut batteriet och knallade in i en närliggande restaurang och frågade om vi kunde ladda batteriet.Lämnade allt där och gick o tog ett glas vin en bit bort.
Tillbaka en timme senare och nytt försök-samma resultat..försökte knuffa igång bilen utan resultat.Fick starthjälp av nån vänlig själ men Leichtbauen ville inte. Började bli bråttom både för Stefan som skulle passa tåget och mig som skulle med båten. Tyckte att bränslepumpen lät konstig när man vred på strömmen så jag beslöt att kolla bränsletillförseln. Tog loss en bränsleslang vid förgasaren och slog på strömmen-ingenting kom ur slangen..Skruvade loss slangen direkt vid tanken och inget rann ur..
Vi hade glömt tanka i ivern att komma till Stockholm!!! Hade 10L dunken bak i bilen som hastigt häldes i tanken och Leichtbauen svarade med ett vrål när den fick sin soppa.. RIDÅ!!!! Hur dum får man bli...
Tog farväl av min co-driver Stefan och styrde mot Värtan..försvann med ett vrål som Stockholmare i grannskapet aldrig kommer att glömma ICQ/ab
Stefan hann med tåget och jag med Finlandsfärjan.
Nästa morgon hade jag dryga 30 mil kvar hem men de milen gick med ett leende på läpparna och varvräknaren på 4000rpm..
Den bästa resan jag nånsin gjort..alla kategorier.

72

Mycket trevlig läsning! Tack att ni delar med er!

Mvh Mikael

73

Riktigt kul "att få va med er på er resa"  ICQ/ab

Tack!  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

74

ICQ/ag  epic  verkligen!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

75

Väldigt kul läsning ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage