Är det någon som har fått till en bra lösning för bensinpumpen monterad i tanken? verkar vara som att många (mig inkluderad) kör med in-line pump istället. men skulle vilja ha en intank pga ljudet och rensa upp lite under bilen.
2 2016-09-08 18:17:58 Senaste redigerad av JBlom (2016-09-08 18:18:35)
Hör du pumpen så väl då?
Min är upphängd i gummi och visst hör man den med tändning på men sen hörs den inte när motorn är igång.
Nja den hörs inte när motorn är på, det är sant. men skulle vilja få bort den från där den sitter idag då den sitter ganska oskyddad samt så borde pumpen gå lite kallare om den ligger i soppa.
Det bästa man kan göra för att få ner ljudnivån på pumpen är att köra ett soppasystem med returledning.. så får man kallare soppa också.
Returledning finns redan, 12 mm matning och 10 mm retur. Pumpen hänger gummiseparerad från kaross. Jag vet inte, och tror inte heller jag har problem med höga temp på bensinen. Jag fick en liten hint om att det var inte det bästa att ha den monterad där den sitter från besiktningen. Så i vinter tänker jag om möjlighet finns fila på en annan lösning, då kommer jag köpa en ny bensintank (den jag har är lite rostig men förseglad med tanksealer). Min returledning dumpar tillbaka soppa uppe i ena hörnet på tanken vilket kanske inte är optimalt (dels för att man får in massor av luft i soppan återigen inget jag har märkt av, men även för att det skvalpar lite när har mindre än halvtank). När jag ska byta tank och fått en tillsägelse från besiktningen tänkte jag att man ska slå slag i saken och
1. få bort den dåliga retur-plaseringen,
2. dämpa ljudet något mer
3. sänka tempen på både pump och bensin
4. montera den lite mer diskret så den inte sticker i ögonen på besiktningen.
Är detta något någon har gjort tididare i bubbeltank? vet att det finns (dyra) kit från tex areomotive som funkar men undrar om någon har hittat på en annan lösningen som funkar?
Ok, då har du retur iaf.. den brukar iofs vara större än matningen.. men det beror också på vilket tryck man har.. Man kan ju testa att bygga en låda runt pumpen.. Om det är en tryckande pump är det alltid bäst att ha den så nära tanken som möjligt och under tankens lägstanivå. Sen är det bra att ha gummi på rörets fästen, eftersom vibrationer fortplantar sig. Rotorpumpar är tystare än membranpumpar..
Catch tank kan man ha, men då behövs en pump till och behovet uppstår om man svänger och bromsar kraftigt, annars känns det som överkurs.. ska man bygga egen tank kan man lika gärna bygga skvalpskott i den istället.
Aeromotives Stealth system som är " in tank "är verkligen top notch för alla lägen och själv tänker jag köra med en sådan.
De är mycket dyra, ja, men det funkar klockrent. Har själv kompisar som monterat sådana lösningar i sina jänkare, så jag har både sett å hört systemen.
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...
Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).
Som alltid pumpfaan sa upp sig fyra dagar innan bilen ska in på mappning, och plånboken är för tom för ett phantom stealth system. får bli en 044 kopia från biltema så den kan gå på rullarna på fredag.
På tex saab 900 sitter en pump, likadan som vw/audis k-jet pump hängande i en armatur inne i tanken. Den suger direkt in i pumpen, där det på vw/Audi sitter en sugslang. Sen trycker den upp genom en anslutning i armaturen/hållaren till ovansidan tanken.
Dessa pumpar matar ju både ordentligt med flöde och tryck. K-jet.
Om man bygger en egen hållare för pumpen med både tryck, retur och elmatning borde det gå att få riktigt smutt.
Saab pumpen.
VW pumpen är väl samma modell som 044an? Det är samma som sitter där i mitten av saab armaturen. Så även om du köper en 044 nu så borde du ju kunna sätta den inne i tanken sen.
Som alltid pumpfaan sa upp sig fyra dagar innan bilen ska in på mappning, och plånboken är för tom för ett phantom stealth system. får bli en 044 kopia från biltema så den kan gå på rullarna på fredag.
Den kommer funka. Kört med sådan i Varren med etanol i 3 år.
SAAB-pumpen ni tipsar om tror jag är den jag har haft ett par år nu dock utanför tanken. Min heter 0 580 254 933 och sitter i SAAB900 från sent 80-tal.
JBlom: låter bra! bara den håller ett par veckor så är saken klar.