1 Senaste redigerad av IRONCROZZ (2016-09-01 08:45:34)

Fråga : Är det lönt att slipa avgasvetilerna oxå ? Asså så kanten försvinner lika som på insug!
OBS !STD ventiler 1600

Loud pipes save lifes

2

nä, man får ju tänka på att flödet går åt andra hållet på avgas och det kan va fördel att ha kvar tulip-formen på avgasventiler.. kanske ta ner lite om den är absurt stor..

3

Tack

Loud pipes save lifes

4

Avgasventilerna skall man inte slipa på, eller ens "omslipa" anläggsytan på enligt verkstadshandboken (VAG).
Vet inte om de är "natriumkylda" (har för mig läst det, men tvivlar?), kanske skulle klyva någon med rondellen och titta ,-)

Man "skall ju" slipa/runda av utloppet i toppen, men även här skall man tänka försiktigt (?)
Och att ventilsätet leder bort värme, så inte för smal anläggsyta, men man kan ju rymma upp hålet några mm om man ändå fräser sätet.

5

När man slipar ner dem..är det bara att bränna på med dremel eller liknande och "jämna till" kanten?

6

Det går ju att sätta ventilen i borrmaskin, och använda rondell att slipa med.
Eller om man har bänkslip - hålla i borrmaskinen...
-Faktiskt...kräver ett bra ögonskydd och stadig på handen!

Själv har jag en liten bänksvarv och slipstift i en högvarvsmaskin (hållare till den senare).

7

Tack , jag har full koll på insugsventilerna! Köpte nya och körde dom  i svarven blev super bra , gjorde som du gjort på min andra motor ! ICQ/ab

Loud pipes save lifes

8

Sen kan man ju slipa ventilerna i en för ändamålet avsedd maskin nämligen en ventilslip. Näeeeeh

9 Senaste redigerad av IRONCROZZ (2016-09-07 09:13:08)

Hade jag haft tillgång till slip för ventiler hade jag naturligtvis använt det!

Loud pipes save lifes