51

Syxez skrev:

Det känns som att jag startade något större än det var menat med denna tråden men det är bara roligt.. Default/lol
  Blir det gjort denna vintern blir det endast en kontroll av orginaldelarna(utbyte där det behövs), arborrning och balansering för att ha en bra botten, diskussionen om stora cylindrar och världens jobb på topparna sparar jag till en annan gång och då kommer säkert denna tråden vara användbar ICQ/ag

Ps glöm inte fixa till dina ventilsäten för där kan du få ned värmen i toppana
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

52

PPRMicke skrev:
Syxez skrev:

Det känns som att jag startade något större än det var menat med denna tråden men det är bara roligt.. Default/lol
  Blir det gjort denna vintern blir det endast en kontroll av orginaldelarna(utbyte där det behövs), arborrning och balansering för att ha en bra botten, diskussionen om stora cylindrar och världens jobb på topparna sparar jag till en annan gång och då kommer säkert denna tråden vara användbar ICQ/ag

Ps glöm inte fixa till dina ventilsäten för där kan du få ned värmen i toppana
/// M

Bra tips får prata med vår lokala motorguru  ICQ/ab

Vebtilsäten och nya ventiler kanske det kan bli med..varför håller man inte på med stickning? ICQ/ad

53

IRONCROZZ skrev:
Demian skrev:

Kan vi inte göra ett test, så diskussionen är över engång för alla.

Jag är sugen på en 2332 med origínaltoppar, originalförgasare och originalkomp.

Så det borde vara lätt att ge ett fast pris för en motorbyggare på ett sånt longblock??

Jag står för bromsning och inköp av delar.

Helt ärligt , jag kan få en 1600 att gå bättre än en 2332 med dessa grejer!Vad vill ni uppnå ?

Det man såklart vill uppnå är att se hur mycket hästar mer volym ger på en original 1600 motor.
Det spekuleras ju bara hurvida det ger mer effekt eller ej.

Att Mettis har kört bra repor verkar ju inte vara tillräckligt konkret.

Det här är ju en diskussion som varat i många år, så jag tycker det är värt att kosta på en bänkning för att få svaret.

54

ICQ/af  ICQ/ag

Loud pipes save lifes

55 Senaste redigerad av Demian (2016-09-03 22:49:29)

Det enklaste och billigaste borde det ju att hitta nån på nätet som iallafall har bromsat en 1914 med originalprylar. Det känns ju som att nån i världen måste gjort det någongång och skrivit ut resultatet.

Om man ändå ska renovera sin motor, så blir det ju en merkostnad på ca 2000:- om man köper 94or istället för en original cylindersats och om man får maskinjobbet gjort för 2000:- så har man betalat 4000:- extra för en 1914.
Sen får man kanske gå upp ett snäpp med kammen för att få effektregistret lika, men det är ju ingen merkostnad om man ändå ska köpa en ny originalkam.

Alla trimtest börjar ju i andra änden. Andra vippor, ormbo, fördelare, sen förgasare.

Jag skulle tycka att det vore intressant att se ett test som börjar med volymen  ICQ/ab

Sen är det möjligtvis onödigt om det inte ger nån effekt, men vare sig man tycker det är onödigt eller ej, så måste väl även skepptikerna tycka att det är intressant att prova  om dessa 4000:- ger effekt. ICQ/ab

56 Senaste redigerad av Demian (2016-09-04 11:41:30)

Här har jag lite siffror efter lite google nu på morgonen.

En tysk (Robert Bernauer) har sedan 20år en firma som bygger motorer. Han bygger "originalmotorer" och bygger på beställning 2276:or med oborrad Pict 34 förgasare. Den ger 122hk vid 4000varv och 208Nm vid 2640 varv.

Han bygger också orginalmotorer på:

1776 70-75hk
1835 80-85hk
2007 90-95hk

Där har vi väl svaret. Mer volym ger mer effekt i en vw 1600 motor.

57

Skulle man haft i bussen...

58

Denna diskussion är som hämtad från SCLF-forumet 15år sen. Enligt mina källor är det Fumio Fukaya som leder ligan på mest hästar ur en topp med 35.5x32. man bromsade en 82x 88 till 197 hk en jävla massa år sen. Jag har bara hört det berättas fast flera gånger av olika personer som var med på den tiden. Det är väl helt jävla självklart att en volymökning ger effekt.Varför skulle en originaltopp vara så begränsad att den på en 1600har gjort sitt. Och varför skulle man sänka kompet till det samma på en 1600 när man fått gratis hästar genom att sätta på 94 burkar. Om jag hade mer tid skulle jag kunna sätta ihop en motor som snabbt skulle avsluta den här tråden. Jag har originaltoppar på min ismotor med TUNNA 88cyllar. jag kan byta dom till 94cyllar till vintern och köra med samma kam 140, originalvippor, 1-1,1, IDA48 och 1,5tum avgas, men måste då kompsänka då topparna är planade 4mm och med 94mm blir kompet för högt. Får jag inte mer hästar då så lägger jag ner hela verksamheten. I min skola så är inte slag den stora hk-ökaren utan borr ger mer. Varför tittar man inte på dom som bygger 4-tum med motorer uppåt 2,6-2,8 liter. Det är klart att det ger hästar. Sen om effekten per cc är så mycket bättre på dessa motorer tål att diskuteras men 300hk slår oftast 230hk.

59 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-09-05 13:22:19)

Demian skrev:

Här har jag lite siffror efter lite google nu på morgonen.

En tysk (Robert Bernauer) har sedan 20år en firma som bygger motorer. Han bygger "originalmotorer" och bygger på beställning 2276:or med oborrad Pict 34 förgasare. Den ger 122hk vid 4000varv och 208Nm vid 2640 varv.

Han bygger också orginalmotorer på:

1776 70-75hk
1835 80-85hk
2007 90-95hk

Där har vi väl svaret. Mer volym ger mer effekt i en vw 1600 motor.

Jag det brukar vara så men var vill man ha vridet
På en std 1600 är vridet vid 2200 varv (106 Nm ) Och hk ligger vid 4000 varv enligt VW
Vi byggde en traktor motor till polaren den är 1776cc vrid som en ardenner (häst)
Han kan starta på tvåans växel från trafikljusen (bubbla) ICQ/ab (333 Nm på 2250 varv  ICQ/ab )
Topp kolummen är vrid (fotpond) under är hk  ( en fotpond är 4,44 Nm )
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/temporary_16.jpg
Så det går att bygga vrid om man väljer rätt kam  ICQ/ab
Tyvärr är det inte bromsad än men det är ofta bara 1% fel när vi har bromsat hos JPM med dom andra motorena
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

60

Drygt 100Nm vid 2250 varv är nog närmare sanningen.

61

Busaberg skrev:

Drygt 100Nm vid 2250 varv är nog närmare sanningen.

Ja det håller jag också med om!!

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

62

4,44x75,3=334,332Nm  ICQ/ab

Bubbla -62

63 Senaste redigerad av Busaberg (2016-09-06 10:39:33)

GB63VW62 skrev:

Jo fast en footpound är inte 4,44 Nm.Du som är så vass på att räkna kan ju prova med 1,36x75,3
Finns inte en 1776(sugmotor)på den här planeten som ger i närheten av några 330Nm oavsett kamval...

64 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-09-06 11:05:04)

Ni får tjafsa hur ni vill
Jag bytte kam i programet (fick leta upp kamkortet) alla  andra parametrar är samma som förut
Skall försöka att leta upp info hur en Std kam är i uppnings tider o stäng sidan ( ni kanske kan hjälpa mig med det )
Här kommer med den vanligaste hyll kamen = W100
Så ni kan se skilnaden mellan kam val  om man vill ha vrid
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/temporary_18.jpg
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

65

Ja det där såg ju lite roligare ut.Lätt värt att offra 1,5hk vid 2000varv med 18hk mer på topp.

66

Min 2 liters boxerdiesel med turbo framstår som rikigt klen... ICQ/ad
max vrid på den är 350nm...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

67

Busaberg skrev:
GB63VW62 skrev:

Jo fast en footpound är inte 4,44 Nm.Du som är så vass på att räkna kan ju prova med 1,36x75,3
Finns inte en 1776(sugmotor)på den här planeten som ger i närheten av några 330Nm oavsett kamval...

Hoppsan.... Jag räknade bara på de uppgifter som Micke skrev. Men du har helt rätt.

Bubbla -62

68

Där ser man Att man kan ha fel i bland (tack Busaberg )
om man är för snabb
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

69

http://www.onlineconversion.com/torque.htm  där har ni lite olika enheter att välja och konvertera i mellan...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville